View : 519 Download: 0

인터랙티브 영화 시청과정에서 상호작용성, 의사결정 어려움, 즐거움, 후회감이 시청만족도에 대한 미치는 영향

Title
인터랙티브 영화 시청과정에서 상호작용성, 의사결정 어려움, 즐거움, 후회감이 시청만족도에 대한 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Interactivity, Difficulty in Decision-making, Enjoyment, and Regret on Viewing Satisfaction in the Interactive Movie Viewing Process : Focused on "YOU VS WILD: OUT COLD"
Authors
Shang, Beibei
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
인터랙티브 영화는 많은 연구자의 관심을 끌었는데 대부분은 인터랙티브 영화의 서사 구조나 게임과의 비교분석에만 중점을 두고 있다. 하지만 인터랙티브 영화에서 중요한 역할을 맡은 시청자에 대한 연구가 드문 상황이다. 많은 연구자들은 인터랙티브 영상 콘텐츠는 상호작용을 통해 시청자의 몰입도를 향상해 시청만족감이 높인다고 한다. 이는 인터랙티브 영상 콘텐츠의 특성에서만 토론하는데 중요한 역할을 맡은 시청자의 성향이 이러한 특성에서 시청만족감에 중요한 영향도 끼칠 수 있다. 따라서 인터택티브 영화에 대해 더 전지적인 시각으로 시청자의 심리로 논의하고자 한다. 이에 본 연구는 인터랙티브 영화 시청자의 심리요인인 상호작용성, 의사결정 어려움, 즐거움, 후회감을 추출하여, 2021년 최신 인터랙티브 영화 <당신과 자연의 대결: 얼어붙은 기억>를 대표 사례로 시청만족감에 대한 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구는 한국에 있는 중국 사람이 대상으로 자국물 영상 <당신과 자연의 대결: 얼어붙은 기억>을 시청하고 나서 설문조사를 통해 수집된 202부의 설문지를 사용하여 연구를 진행했다. 수집된 자료는 SPSS 25.0와 PLS 구조방정식모델링을 이용하여 각 변수 간의 영향 관계를 분석하였다. 연구 결과를 요약해 보면, 첫째, 상호작용성이 즐거움에 정(+)의 영향을 미치고 의사결정 어려움이 즐거움에 부(-)의 영향을 미친다. 둘째, 상호작용성을 후회감에 부(-)의 영향을 미친다. 셋째, 즐거움이 시청만족감에 정(+)의 영향을 미친다. 넷째, 후회감이 시청만족감에 부(-)의 영향을 미친다. 다섯째, 상호작용성, 의사결정 어려움이 시청만족감에 미치는 영향에서 즐거움의 부분 매개효과가 있고 상호작용성이 시청만족감에 미치는 영향에서 후회감의 부분 매개효과가 있다. 앞서 결과 확인했듯, 의사결정 어려움, 후회감이 시청마족감에 부정적인 영향결과를 나왔다. 이는 새로운 영화 형식인 인터랙티브 영화의 한계점을 발견하였다. 영화 시장은 모바일 기기의 발전하면서 분할되는 상황에서 인터랙티브 영화는 혁신자를 되어야 한다. 본 연구를 통해 향후 인터랙티브 영화를 제작에 있어 실증적인 자료를 제공하고, 관련 연구의 발전에 유용한 실마리를 제공할 수 있기를 기대한다. ;Interactive films have attracted the attention of many researchers, most focusing only on the narrative structure of interactive films and comparative analysis with games. However, research on viewers who played an important role in interactive movies is rare. Many researchers say that interactive video content improves viewers' immersion through interaction, thereby increasing viewing satisfaction. This can also have an important influence on viewing satisfaction in this characteristic by the tendency of viewers to play an important role in discussing only the characteristics of interactive video content. Therefore, I would like to discuss interactive movies with a more omniscient perspective on the viewer's psychology. Therefore, this study aims to extract the psychological factors of interactive film viewers, such as interactivity, difficulty in decision-making, joy, and regret, and examine the impact of the latest interactive film in 2021 on viewing satisfaction as a representative example.  This study was conducted using 202 questionnaires collected through a survey after watching a video of Chinese people in Korea of their own country , The collected data analyzed the influence relationship between each variable using SPSS 25.0 and PLS structural equation modeling. Summarizing the research results, first, interactivity has a positive (+) effect on pleasure, and decision-making difficulties have a negative (-) effect on pleasure. Second, interactivity has a negative (-) effect on regret. Third, pleasure has a positive (+) effect on viewing satisfaction. Fourth, regret has a negative (-) effect on viewing satisfaction. Fifth, there is a partial mediating effect of enjoyment in the effect of interactivity and decision-making difficulties on viewing satisfaction, and a partial mediating effect of regret in the effect of interactivity on viewing satisfaction. As previously confirmed, decision-making difficulties and regret negatively affected the viewing satisfaction. It discovered the limitations of interactive movies, a new film format. In a situation where the movie market is divided with the development of mobile devices, interactive movies must become innovators. Through this study, it is expected to provide empirical data in future interactive film production and provide useful clues for the development of related research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE