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예능 프로그램에서 제작진의 노출에 관한 연구

Title
예능 프로그램에서 제작진의 노출에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Exposure of Producers in Entertainment Programs : The Effect of Perceived Reality and Vicarious Satisfaction on Viewer Satisfaction
Authors
Jin, Nianhong
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구의 꾸준히 리얼리티 프로그램이 흥행하고 있는 오늘날의 사회적 환 경에서, 수많은 플랫폼 리얼리티 프로그램에서 제작진의 노출은 포괄적이고 다양한 방식으로 리얼리티 프로그램에 포함되고 있다. 이러한 시점에서 본 연 구는 제작진의 노출 음성 노출, 영상 노출, 자막 노출 변인으로 구분하였다. 또한 리얼리티 프로그램에서 제작진의 노출이 시청자의 지각된 현실감, 동일 시, 공감, 유사성, 시청만족도에 어떤 의미 및 영향을 미치는지를 알아보자고 하며 지각된 현실감과 동일시, 공감, 유사성이 제작진 노출과 시청만족도간에 매개효과를 미치는지를 연구하고자 한다. 본 연구는 리얼리티 프로그램에서 제작진 노출이 많이 방송되고 있는 <런닝맨>, <1박2일>, <신서유기>을 시청한 응답자에 한해 온라인 설문조사를 실 시하였고 총 351부를 얻었다. 연구 가설을 검증하기 위해 위계적 회귀분석과 매개분석을 실시하였다. 데이터 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 시청자는 프 로그램에서 제작진의 영상 노출과 자막 노출을 많이 인식할 수록 시청자의 현 실감 지각과 노출된 제작진에 느끼는 동일시, 공감, 유사성이 높아지는 것으 로 나타났다. 둘째, 프로그램에 지각된 현실감과 제작진에 느끼는 동일시, 공 감 변인들은 리얼리티 프로그램의 시청만족도에 모두 유의미하게 나타났지만 유사성을 유의미한 영향을 나타나지 않았다. 셋째, 지각된 현실감, 동일시, 공 감이 제작진의 영상 노출과 시청 만족도, 또한 자막 노출과 시청 만족도 간에 매개 역할을 하는 것으로 확인되었다. 본 연구는 리얼리티 프로그램에서 제작진이 꾸준히 노출되고있는 현상을 음 성, 영상, 자막으로 세분화하여 각각 현상이 리얼리티 프로그램과 시청자에게 미치는 영향을 증명하였다. 또한 제작진의 노출이 시청자에게 미치는 영향을 분석하여 제작진의 작용을 확장했다는데 의미가 있다. 본 연구는 제작진의 노 출을 세분화하고, 지각된 현실감, 동일시, 공감, 유사성을 매개변인으로 이용 했다. 그리고 제작진의 노출이 시청자의 시청 만족도를 어떻게 일어나는지를 실증적으로 검증하였다. 이러한 분석 결과는 향후 리얼리티 프로그램 제작과 정에서 제작진의 역할을 확인하고 미디어 영상 제작 분야에 새로운 방향을 제 시했다는 점에서 의미가 있다.;In today's social environment where the reality programs of this study are consistently successful, the exposure of producers in numerous platform reality programs is included in reality programs in a comprehensive and diverse way. At this point, this study divided the producers' exposure to voice exposure, video exposure, and subtitle exposure variables. In addition, it is intended to investigate the meaning and effect of the exposure of the producers on the perceived reality, identification, empathy, similarity, and viewing satisfaction of viewers in reality programs. We want to study the effect. This study conducted an online survey only to respondents who watched , <1 Night 2 Days>, and , which are broadcast frequently in reality programs, and a total of 351 copies were obtained. Hierarchical regression analysis and mediation analysis were performed to verify the research hypothesis. The data analysis results are as follows. First, it was found that the more the viewer recognized the video exposure and subtitle exposure of the production team in the program, the higher the viewer's perception of reality and the identification, empathy, and similarity they felt toward the exposed production crew. Second, the perceived reality of the program, identification with the production team, and empathy variables all showed significant effects on the viewing satisfaction of the reality program, but the similarity did not have a significant effect. Third, it was confirmed that perceived reality, identification, and empathy play a mediating role between the production crew's video exposure and viewing satisfaction, and also between subtitle exposure and viewing satisfaction. This study subdivided the phenomenon that the producers are constantly exposed to in reality programs into audio, video, and subtitles, and proved the effect of each phenomenon on reality programs and viewers. In addition, it is meaningful that the production team's actions were expanded by analyzing the influence of the production crew's exposure on the viewers. This study subdivided the exposure of the production crew and used perceived realism, identification, empathy, and similarity as mediating variables. And it empirically verifies how the exposure of the production crew causes the viewer's satisfaction with viewing. The results of this analysis are meaningful in that they confirmed the role of the production team in the production process of future reality programs and suggested a new direction in the field of media video production.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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