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온라인 리뷰가 모바일 게임 성과에 미치는 영향

Title
온라인 리뷰가 모바일 게임 성과에 미치는 영향
Other Titles
The effect of online reviews on mobile game apps : Focusing on the moderating effect of app pricing
Authors
WU MENG YING
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이종국
Abstract
스마트폰이 보급화됨에 따라 많은 변화가 생겼는데 이는 사람들이 게임을 소비하는 습관에서도 찾아볼 수 있다. 과거에는 사람들이 주로 컴퓨터나 콘솔기를 이용하여 게임을 즐겼으나 통신기술과 모바일 장치가 발전한 이후 모바일 장치를 통해 게임을 즐기는 사용자 비율이 급격하게 증가하였다. 특히, 2019년 연말에 시작한 코로나 19로 인하여 사람들이 집에 머무는 시간이 길어짐에 따라 모바일 게임의 다운로드 수가 폭증하게 되었다. 모바일 게임의 인기가 끊임없이 성장하고 있으며, 모바일 게임 시장의 경쟁도 예전에 비해 많이 치열해지게 되었다. 현재 앱스토어에는 수많은 게임 앱이 생겨났는데 이 수많은 게임 앱에 대한 소비자의 선택 과정을 이해하는 것은 기업과 연구자에게 매우 중요한 문제가 되었다. 그러므로 본 연구는 온라인 구전에서 가장 대표적인 형태인 온라인 리뷰가 모바일 게임 앱 성과에 어떠한 영향을 미치는지를 탐구하는 것이 목적이다. 구체적으로 온라인 리뷰의 리뷰 수, 평점, 유용성, 그리고 리뷰 텍스트 내용에서 나타나는 감성 정도 등 4 가지 특성이 모바일 게임 성과인 랭킹에 미치는 영향력을 살펴보았다. 또한, 온라인 리뷰의 이런 영향력은 앱의 가격 타입이 무료인지 유료인지에 따라 차이가 있는지를 추가적으로 알아보았다. 연구 가설을 검증하기 위하여 본 연구는 구글플레이에 있는 실제 데이터를 수집하여 분석을 진행하였다. 분석한 결과, 온라인 리뷰 관련 변수들 중에 리뷰 수, 유용성, 감성지수가 성과에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 결과가 나왔으나 평점이 성과에 미치는 영향은 통계적으로 유의하지 않았다. 그리고 앱 가격 타입의 조절효과에 대한 분석 결과, 무료 게임의 경우 유료 게임보다 리뷰수가 높을수록 랭킹이 더 높은 것을 발견하였다. 또한, 유료 게임의 경우 무료 게임에 비하여 성과가 리뷰의 유용성과 감성지수에 의해 더 많은 영향을 받는 것도 확인하였다. 기존 선행연구에서 온라인 리뷰의 영향력이 많이 검증되었지만 이러한 영향력은 유료 제품 뿐만 아니라 무료로 다운로드 가능한 모바일 게임에서도 마찬가지로 적용될 수 있다는 것은 본 연구의 연구 결과를 통하여 확인할 수 있었다. 그리고 본 연구의 앱 가격 타입의 조절효과에 대한 검증 결과를 통하여 온라인 리뷰에 있어 가격 조절역할을 고려할 필요가 있다는 점도 시사하였다.;With the proliferation of smartphones, widespread social and economic changes have occurred; some of which can be observed in people's video game consumption habits. In the past, consumers mainly enjoyed games using computers or consoles, but after the development of advanced communication technology and mobile devices, the proportion of users who enjoy games through mobile devices has rapidly expanded. In particular, the number of downloads of mobile games has skyrocketed as people spend more time at home due to COVID-19 restrictions, which began at the end of 2019. The popularity of mobile games shows consistent growth, and competition in the mobile game market has reached unprecedented levels of intensity. Currently, there are numerous game apps on the App Store, and understanding the consumer selection process for game app purchasing has become a critically important issue for companies and researchers. Therefore, the purpose of this study is to explore how online reviews, the most representative form of online word of mouth, affect the performance of mobile game apps. Specifically, the present study focuses on the influence of four characteristics of online reviews on app rankings: the number of reviews, ratings, usefulness, and sentiment score. In addition, it was further investigated whether this influence of online reviews varies depending on whether the app is free or paid. In order to verify the research hypothesis, this study analyzed primary data collected directly from Google Play. The analysis shows that among the variables related to online reviews, the number of reviews, usefulness, and sentiment score had significant positive effects on app performance, but the effect of rating was not statistically significant. Furthermore, as a result of analyzing the moderating effect of the app price type, it was found that, compared to paid games, free games saw a higher ranking, the higher the number of reviews. In addition, it was confirmed that the performance of paid games was more affected by the usefulness and sentiment score of reviews compared to free games. Although the influence of online reviews has been verified in many previous studies, it was confirmed through the results of this study that this influence can be applied not only to paid products but also to mobile games that can be downloaded for free. In addition, the verification results of the moderating effect of the app price type in this study suggest that it is necessary to consider the role of price control in online reviews.
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