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SNS 음식 사진 공유가 주관적 안녕감과 다이어트 의도에 미치는 영향

Title
SNS 음식 사진 공유가 주관적 안녕감과 다이어트 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Study on Factors Affecting Photo Sharing Behavior on SNS : Focusing on Food Photography
Authors
LYU, XIAOWAN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최지향
Abstract
This research confirmed the purpose of sharing food photos by SNS users, and examined the relationship between the food photo sharing behavior and the ‘Need for popularity’ and ‘Self-expression’. In particular, research has been conducted on SNS that focuses on image-based sharing behaviors, such as Instagram. Research results show that SNS users who have high desire for popularity and self-expression are more active in sharing food photos. That is, a survey of people who often share food photos found that users who want to have a high popularity, intend to record their lives and like showing off their psychology, will share food photos on SNS more actively. In addition, this research has confirmed how the food photos sharing behavior will affect SNS users. The analysis results show that users who share food photos actively will have a higher sense of well-being and will have a positive attitude towards the current life and the future. In addition, the more frequent the behavior of sharing food photos, the stronger the desire of SNS users to lose weight. This research is based on 299 Chinese living in South Korea as the research object, and conducted a real-time questionnaire survey on the influencing factors of the behavior of sharing food photos on SNS and the effect of sharing food photos on users. ;본 연구는 소셜 네트워크 서비스(Social Network Services, SNS)에서의 음식 사진 공유에 초점을 맞춰 이용자가 어떤 목적으로 음식 사진을 SNS에 공유하며 음식 사진 공유에 따른 인지적, 행동적 결과는 무엇인지 알아보고자 했다. 연구결과 인기 얻기에 대한 욕구가 높고 평소 SNS에서 자기표현 행위를 많이 하는 이용자가 더 적극적으로 음식 사진을 공유하는 것으로 나타났다. 특히 자기표현 행위를 기록적 자기표현과 과시적 자기표현으로 나누어 살펴보았는데, 두 가지 행위 모두 음식 사진 공유 정도와 정적인 관계를 보였다. 또한 음식 사진을 공유하는 행위가 SNS 이용자에게 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 음식 사진 공유 정도와 이용자의 주관적 안녕감 및 다이어트의도의 관계를 알아보았다. 그 결과 음식 사진을 SNS 에 자주 공유할수록 주관적 안녕감이 높고 다이어트 의도 역시 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 한국에 거주하는 중국인 299명을 대상으로 실시한 설문조사 결과에 바탕해 이뤄졌다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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