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패션잡지 표지디자인의 고급감 요인에 관한 연구

Title
패션잡지 표지디자인의 고급감 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Factors Affecting the Luxuriousness of Fashion Magazine Cover Design : Focused on Analytic Hierarchy Process
Authors
박소영
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
고급스러운 감성은 자기만족과 과시적인 감정적 욕구에 기인한 것으로 미에 대한 주관적인 개념이다. 또한 시대와 문화에 따라 변하고 개인의 심리에 따라 다르며 다의적 해석이 가능하기때문에 고급스러움에 대해 가지고 있는 소비자들의 생각도 다차원적이다. 그러나 동시에 소비자들이 느끼는 고급감에 관한 공통된 미학적인 속성은 분명히 존재한다. 따라서 본 연구에서는 패션잡지의 얼굴로서 커뮤니케이션(communication)의 채널, 구매효과의 촉매제, 광고의 기능, 심미성 등의 중요한 기능을 담당하고 있는 패션잡지 표지를 대상으로‘패션잡지 표지디자인의 고급감 요인’에 관해 논의해 보았다. 연구의 실증적 분석을 위한 세 가지 측정도구로 전문가 그룹 인터뷰(Expert Group Interview), AHP(계층화 분석 과정), 설문조사를 실시하였고, 패션 잡지 표지의 고급스러운 디자인의 시각적 속성을 도출하고, 요인간의 중요도를 분석하여‘고급감’이라는 주관적이고 정성적인 요소를 체계화하였다. 또한 표지의 고급감이 잡지에 미치는 영향과 구매결정요인과의 상관관계를 알아보았다. 본 논문의 연구 결과로, 첫 번째 패션 잡지 표지디자인의 고급감에 영향을 미치는 정성적 속성은 다음과 같다. 색채는 무채색, 실버, 골드, 브론즈 등의 별색, 레드와 퍼플 등의 원색, BG(블루&그린)계열, PB(퍼플&블루)톤, 비비드(Vivid)톤, 페일(pale), 그레이쉬(grayish), 다크 그레이쉬(dark grayish)톤, 계절감, 컬러의 절제, 배색의 조화, 중명도 중채도, 동일 색상, 유사 색상, 반대색상, 유사 색조, 반대 색조 등 매우 다양한 요인으로 나타났다. 사진 이미지의 고급감 속성은 모델에 관하여 가장 높은 빈도수를 보였고, 사진 톤, 크로핑, 스타일링, 눈 맞춤의 요인을 가지고 있다. 타이포그래피 고급감의 속성은 조화미가 가장 높은 빈도수를 보였고, 타이포그래피의 완성도, 서체의 타입(type), 밀도와 화이트 스페이스, 주목성, 가독성으로 나타났다. 레이아웃의 고급감 속성은 조형성에 관해 언급한 빈도수가 가장 많고, 절제미, 조화미, 창조성, 주목성, 가독성 순으로 나타났다. 커버라인의 밀도, 서체의 개수, 색채 사용에 관한 절제가 중요한 요인으로 나타났다. 두 번째, AHP 실험을 통한 패션잡지 표지디자인의 고급감 요인 간 중요도는 다음과 같다. 전문가를 대상으로 패션잡지 표지디자인의 상위계층 요인 간 중요도에서 사진 이미지, 타이포그래피, 레이아웃, 색채 순으로 사진 이미지가 다른 요인에 비해 월등히 높은 수준으로 나타났고, 색조가 색상보다 높은 중요도를 나타냈다. 다음으로 소비자를 대상으로 한 표지의 고급감의 하위 요인 간 중요도 실험에서 먼저 색상은 유사색상, 반대색상, 동일색상의 순으로 나타났으며, 색조는 반대색조, 유사색조, 동일색조의 순으로 나타났다. 타이포그래피는 세리프계열의 서체가 월등히 높은 중요도를 보였고, 산세리프계열, 장식서체 계열 순으로 나타났다. 사진이미지는 전신 위주의 사진이 다른 요인보다 월등히 높은 중요도를 보였으며, 무릎 위 상반신, 얼굴 클로즈업 순으로 나타났다. 레이아웃은 화이트 스페이스 대비 타이포그래피의 비율에 따른 밀도가 30~50%, 30%미만, 50~70%의 순으로 나타났으며 요소 간의 중요도의 차이는 미미했다. 마지막으로 전체 계층에 대한 하위요인의 종합적인 중요도를 보면, 전신, 무릎 위 상반신, 타이포그래피의 세리프계열, 사진 이미지의 얼굴 클로즈업, 레이아웃의 밀도 30~50%의 순으로 나타나 모든 속성 중 사진 이미지가 표지의 고급감에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 디자이너가 고급스러운 표지 디자인을 위해 실제로 적용할 때 여러 다양하고 포괄적인 요인 중 사진이미지를 최우선으로 하고 세리프 계열의 타이포그래피와 밀도 30~50% 수준의 레이아웃을 고려하여 적용할 수 있는 것이다. 세 번째, 패션잡지와 표지디자인 고급감의 상관관계에 관한 연구결과에서 전문가는 전체의 87.5%, 소비자는 전체 92.4%가‘예’라고 응답하여 매우 높은 빈도수를 보였다. 이것은 패션잡지에 있어서 표지디자인의 고급감이 매우 중요한 상관관계를 갖는다고 할 수 있다. 네 번째, 패션잡지 표지디자인의 고급감과 구매결정요인의 상관관계에 관한 연구결과에서 전문가는 75%, 소비자는 66.7%가‘예’라고 응답하여 높은 빈도수를 보였다. 이것은 패션잡지 표지디자인의 고급감이 구매결정요인에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 대부분 디자이너의 직관적인 판단과 경험, 전문성을 통해 수행되는 디자인의 특성상, 주관적이고 포괄적인 고급감의 요인을 체계화하는 것은 사실상 어려운 과제였다. 따라서 본 연구는 패션 잡지 표지디자인의‘고급감’이라는 요인을 도출하고, 그 요인 간 중요도를 분석하여 체계화하고, 실제로 실무를 하는 디자이너들의 복잡한 의사결정의 문제에 있어서 우선순위를 제시해줌으로서 디자인의 효율성을 높이는데 의의가 있다.;Luxurious sensibilities are subjective concepts on beauty arisen from self-satisfaction and ostentatious emotional desire. In addition, consumers recognize the luxuriousness in multidimensional way since it varies by era, culture and individual mentality as well as it is multivocal. However, common attributes of aesthetics that make consumers simultaneously feel luxurious certainly exist. A cover page, which is visage of fashion magazine, has significant functions such as a communication channel, a purchase accelerator, an advertisement, the aesthetic impression, and etc. Thus, this study discusses“the factors affecting the luxuriousness of fashion magazines cover design and its importance”. For the empirical verification of the study, three measurements have been selected and carried out: Experts Group Interview, Analytic Hierarchy Process (AHP), and Survey and Questionnaire. Then, it has deduced visual attributes making fashion magazines cover design luxurious, and it has systemized “the luxuriousness”that are subjective and qualitative factors. Additionally, it has studied a correlation between the impact of a cover page for magazines and the purchase decision factors. As a result of the study, firstly, qualitative attributes influencing on the luxuriousness of fashion magazines cover design are as follows. Color stands very diverse figures, for example, particular colors (e.g. achromatic color, silver, gold, bronze, etc.), vivid colors (e.g. red, purple, etc.), BG (Blue and Green) color schemes, PB (Purple and Blue) color tone, vivid color tone, pale, grayish, dark grayish tone, a sense of the season, moderation of color use, color harmonies, mid-brightness/mid-chroma, identical colors, similar colors, opposite colors, similar tone, opposite tone, and etc. A model has the highest preference for the luxuriousness attributes of photograph images, followed by photograph tone, cropping, styling, and eye contact. With respect to the luxuriousness attributes of typography, a balance has the highest favorability, followed by the completeness of typography, types of fonts, the density and margin, the attractiveness, and readability. In regards to the luxuriousness attributes of cover page layout, formativeness is on the first place with a considerable number of mentions. Next came moderation, harmony, creativeness, attractiveness, and readability in sequence. Also, it has been found that a density of cover lines, a number of fonts, and moderation of color use are significant factors. Secondly, the following are the rankings of importance among factors affecting the luxuriousness of fashion magazines cover design resulted from AHP tests. From the experts group interview, the rankings of importance among upper class factors for fashion magazines cover design are in order a photograph image, typography, cover page layout, and color. A photograph image was chosen remarkably more than other factors. And, color tone is recognized more important than color. In the next place, according to the survey and questionnaire conducted with fashion magazines consumers to figure out the rankings of importance among the lower class factors for the cover’s luxuriousness, the first place of color is similar colors, followed by opposite colors, and identical colors. And the rankings of importance of color tone are in sequence opposite tone, similar tone, and identical tone. Regarding typography, serif typefaces are ranked on the first place, followed by sans-serif typefaces and calligraphy typefaces. In case of photograph images, a full length shot is exceptionally much more important than other factors, followed by a photograph of the upper half above the knee and a close up portrait photograph. About the cover page layout, the most preferred density, a typography-to-margin (white space) ratio, is 30~50 percent, followed by less 30 percent and 50~70 percent and no remarkable difference in rankings of importance among factors is shown. Overall, the comprehensive rankings of importance among lower class factors by alternative for entire classes are in order a full length shot, the upper half above the knee, serif typefaces in typography, a close up portrait of a photograph image, 30~50 percent of cover page layout density. In consequence, a photograph image out of all attributes has the highest impact on the luxuriousness of the cover. Namely, in order to create the luxury cover design, a designer may prioritize the photograph image out of various comprehensive factors, and then, consider typography such as serif typefaces and cover page layout with 30~50 percent of density.Thirdly, from the survey regarding the correlation between fashion magazines and the luxuriousness of cover design, 87.5 percent out of experts group and 92.4 percent out of fashion magazines consumers answered“Yes”. It means that the luxuriousness of cover design is significantly correlated with fashion magazines. Fourthly, from the survey how much the luxuriousness of cover design is mutually related with the customer purchase decision factors, 75 percent out of experts group and 66.7 percent of fashion magazines consumers answered “Yes”. Accordingly, it can be said that the luxuriousness of fashion magazines cover design has a positive impact on the customer purchase decision. Systemization of the luxuriousness factors which are subjective and comprehensive is a difficult task in reality since design is done by designer’s intuitive judgment, experiences, and expertise. However, this study has deduced the factors affecting “the luxuriousness”of fashion magazines cover design; analyzed those factors by its importance; and systemized them. In consequence, this study may be worthwhile since it provides designers with the order of priority helping them better make decision and improve design efficiency in practice.
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