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다매체 시대의 새로운 뉴스 신뢰 메커니즘

Title
다매체 시대의 새로운 뉴스 신뢰 메커니즘
Other Titles
A News Trust Mechanism in the Multimedia Era : A Study on the Formation of Alternative Credibility through Ideological Resonance
Authors
오해정
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최지향
Abstract
본 연구는 최근 뉴스 이용자들이 뉴스를 가장 많이 소비하는 SNS 플랫폼인 유튜브에서 대표적인 기성언론인 방송사가 제작하는 유튜브 TV채널과 인지도가 높은 인플루언서가 제작하는 인플루언서채널이 신뢰를 형성하는 메커니즘에 어떠한 차이가 나는지 분석함으로써 뉴스 이용자들이 기성 언론에서 이탈해 일종의 대안미디어인 인플루언서채널을 신뢰하는 이유에 대해 분석했다. 본 연구에서는 선행연구를 토대로 뉴스 이용자들이 TV채널에 대해서는 저널리즘 품질(공정성, 정확성, 완전성)을 통해 신뢰를 형성하고 인플루언서채널에 대해서는 정치적 성향이 일치하는 뉴스를 소비할 때 인지적, 감정적으로 조화로운 상태에 도달해 뉴스 소구 효과가 증폭되는 이념적 공명성(ideological resonance)을 통해 신뢰를 형성할 것이라고 예측했다. 본 연구에서는 저널리즘 품질을 통해 형성되는 신뢰가 아닌 이념적 공명성을 통해 형성되는 정파적 신뢰 메커니즘을 대체적 신뢰(alternative credibility)라고 보았다. 선행연구를 토대로 이념적 공명성의 인지적 공명성은 정치적 성향이 일치하는 뉴스를 미디어에서 소비하고자 하는 뉴스 이용자의 기대가 충족된 ‘정파성기대부합’과 ‘뉴스전달자·재현정치인과의 동일시’로 구성되고, 감정적 공명성은 뉴스 이용자가 뉴스 소비를 통해 지지정당과 정치인에 대해 열정을 느끼고 지지하지 않는 정당과 정치인에 대해 분노나 불안을 느끼는 ‘기대부합감정’과 ‘뉴스각성정도’로 이뤄진다고 보고 이상의 네 가지 이념적 공명성 요소 가운데 신뢰도 형성에 영향을 미치는 요소는 무엇인지 알아보았다. 분석을 위해 전국 단위 표본을 활용한 설문조사(N = 785)와 온라인 실험(N = 200)을 실시했다. 분석 결과 첫째, 유튜브 TV채널 이용자와 인플루언서채널 이용자의 신뢰 메커니즘에는 차이가 나지 않았다. 유튜브 TV채널 이용자와 인플루언서채널 이용자 모두 저널리즘 품질(공정성, 정확성, 완전성)을 통해 신뢰를 쌓았고 동시에 인지적 공명성을 통한 신뢰를 형성하고 있었다. 둘째, 인플루언서채널 이용자는 인플루언서채널의 완전성을 높게 평가해서 신뢰하고 공정성을 가장 낮게 평가하는 것으로 조사됐다. 셋째, 신뢰도에 영향을 미치는 이념적 공명성의 요소는 인지적 공명성을 구성하는 정파성기대부합과 뉴스전달자·재현대상과의 동일시뿐이었다. 넷째, 실험을 통해 프로파간다 기법과 감정적 표현이 포함된 인플루언서채널의 뉴스전달방식이 이념적 공명성과 신뢰도 인식에 영향을 미치는지 분석한 결과 이 같은 형식적 요소는 뉴스각성정도를 높이는 데에만 영향을 미치고 기타 이념적 공명성 요소와 신뢰도를 높이는 데에는 기여하지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 뉴스 이용자의 이념 강도에 따라 이념적 공명성이 다르게 나타나는지, 또한 이념 성향(진보 VS 보수)에 따라 이념적 공명성과 신뢰도 인식에 차이가 나는지 분석한 결과 이념 강도가 셀수록 정파성기대부합, 뉴스전달자·재현정치인과의 동일시, 기대부합감정이 높아졌고 이념 성향에 따른 이념적 공명성과 신뢰도 인식은 차이가 없었다. 본 연구는 다음과 같은 함의를 갖는다. 첫째, 매체 선택권이 증가한 현 다매체환경에서 뉴스 이용자들이 정파적 뉴스를 신뢰하는 메커니즘을 이념적 공명성이라는 새로운 개념을 통해 설명했다는 점에서 의미가 있다. 분석 결과 이념적 공명성을 통한 정파적 신뢰 메커니즘인 대체적 신뢰는 인플루언서채널뿐만 아니라 TV채널에서도 나타나 대체적 신뢰는 다매체 시대에 뉴스 이용자들에게 관찰되는 새로운 신뢰 메커니즘으로 볼 수 있었다. 둘째, 본 연구는 인플루언서채널이 신뢰받는 이유에 대해 뉴스 이용자들의 인식을 통해 알아보았다는 점에서 의미가 있으며 뉴스 이용자들은 인플루언서채널이 정파성기대에 부합할 뿐 아니라 저널리즘 품질이 높다고 인식해서 신뢰하는 것으로 나타났다. 뉴스이용자들은 특히 인플루언서채널의 완전성을 높게 평가했다. 셋째, 본 연구에서는 유튜브 인플루언서가 방송한 내용을 사실 전달 위주의 기성언론식 보도와 프로파간다 기법과 감정적 표현이 포함된 인플루언서식 보도로 자극물을 제작해 실험을 실시했고 그 결과 뉴스 이용자들이 인플루언서채널의 뉴스전달방식보다는 정파성에 부합하는 뉴스 내용 때문에 이념적 공명성을 인식해 신뢰를 형성할 가능성이 높다는 점을 발견했다. 넷째, 본 연구에서는 뉴스 이용자들이 기성 언론의 저널리즘 품질을 낮다고 인식하고 지상파방송채널에 대해서는 진보 성향의 뉴스 이용자가, 종합편성방송채널에 대해서는 보수 성향의 뉴스 이용자가 인지적 공명성을 통한 대체적 신뢰를 형성하고 있음을 발견함으로써 기성 언론이 뉴스 이용자들의 기대에 부응하지 못하는 질 낮은 저널리즘을 제공하고 특정 정치 성향의 뉴스 이용자를 타깃으로 한 보도를 함으로써 신뢰가 하락됐을 가능성이 있음을 확인하였다. ;The purpose of this study is to better understand news users’ news credibility-building mechanism in the multimedia era. By comparing the credibility-building mechanisms between YouTube TV channel users and YouTube influencer channel users, the researcher aimed to find out why news users trust influencer channels, a kind of alternative media. This study also proposes that ideological resonance, which refers to a cognitive and emotional harmonious state when people consume ideologically congruent news, could be an underlying factor that accounts for the news credibility. Based on related studies, the researcher operationalized ideological resonance as involving both cognitive components(partisan expectation fitting, identification) and emotional components(expectancy-confirming emotion, news arousal level). According to the prior studies, the researcher predicted that YouTube TV channel users build news credibility through journalism quality(fairness, accuracy, completeness), and YouTube influencer channel users build news credibility through ideological resonance. The researcher named a news credibility-building mechanism through ideological resonance as alternative credibility. In order to examine the role of ideological resonance, the researcher conducted a survey(N = 785) and an experiment(N = 200). The results show that there was no difference in the credibility-building mechanism between YouTube TV channel users and influencer channel users. Both users of YouTube TV channel and influencer channel were found to build credibility through the perception of journalism quality(fairness, accuracy, and completeness), as well as through cognitive resonance. Therefore, alternative credibility could be regarded as a new news trust mechanism for news users in general not just for YouTube influencer channel users. Second, influencer channel users highly value and trust the completeness of influencer channels. Third, only cognitive ideological resonance(partisan expectation fitting, identification) positively affected the news credibility. Fourth, it is highly probable that an influencer’s news content which is ideologically congruent to news users will influence the extent of news user’s ideological resonance and credibility perception, not a news present style. Fifth, the stronger the ideological strength, the higher the cognitive resonance perception and expectancy-confirming emotion. There was no difference in ideological resonance and credibility perception between liberals and conservatives. Further theoretical and practical implications are discussed.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Ph.D
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