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How Gendered Character and Perceived Expertise Trigger the Gender Stereotype in CMC

Title
How Gendered Character and Perceived Expertise Trigger the Gender Stereotype in CMC
Authors
Jiang, Nan
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜은
Abstract
To investigate the effects of gendered characters and gaming skills on sex inference and teammate choice in PUBG Mobile, a 2 (actual sex: man vs. woman) x2 (gaming skill level: high vs. low) x2 (gendered character: male character vs. female character) between-subject experiment was conducted (N = 248). The results that was consistent with prior researches indicated people were more inclined to infer the sex of others by the gendered characters and women were more inclined to select the male character as the teammate. Additionally, the players' choice of their characters was affected by their level of gaming skills. Players with a high level of gaming skills were more likely to select the characters' gender opposite to their actual sex than those with a low level of gaming skills. Participants' level of gaming skill influenced women’s sex inferences about others by gendered characters. Female participants with a high level of gaming skills tended to infer the sex of the female character was male by comparison with female participants with a low level of gaming skills. There is no such disparity between male participants with high or low level of gaming skills. Besides, the effect of the gaming skill cues (past game records) in PUBG Mobile was greater than the effect of gendered character cues. Players with a high level of gaming skills would be regarded as males, regardless of whether they used male or female characters, while players with a low level of gaming skills would be considered as females. It can be seen that gender stereotype in PUBG Mobile is still extreme. In the selection of game teammates, female players preferred to choose the male character as the teammate. Although male players were more inclined to choose the female characters than female players, male players with a low level of gaming skills were more inclined to choose the male character. When the record of teammates is visible, the situation became different. Between the male and female characters with a good record, women were more inclined than men to select the male character as the teammate. When selecting the male and the female character teammates with poor records, players would take more into account their expertise-their level of gaming skills. Players with a high level of gaming skills tended to choose the female character-poor record, while those with a low level of gaming skills tended to choose the male character-poor record. This reflects that in PUBG Mobile, the level of gaming skills is much connected to victory. And players first play games for victory and then for social interaction. This also indicates that relevant researches should not only focus on socializing but should return to the unique characteristics of the game type to conduct player-related research. Interestingly, female players with a high level gaming skills preferred to select male characters to represent themselves, but they do not think that players with good records might be females, although they do not rely exclusively on gendered characters to infer the sex of women other than those with a low level of gaming skills. This shows that even if female players progressively break through traditional roles and even play the role of experts in the team, they fail to equate their expert status with gender. And they still practice stereotypes in their cognition and interaction with others. Game makers and players should consider the current situation of gender stereotypes in games, and make further efforts to enable more female game masters to be seen by the public and to be appreciated for their skills, so as to help female players gain more respect and a better gaming experience in the game world. ;PUBG Mobile에서 성별 역할과 게임 기술이 성별 추론과 동료 선택에 미치는 영향을 조사하기 위해 2(성별: 남성, 여성) x2(게임 기술: 높은 수준, 낮은 수준) x2(역할의 성별: 남성, 여성) 요인 실험(N= 248)을 실시하였다. 그 결과는 이전의 연구와 일관되게, 사람들은 역할의 성별을 통해 다른 사람들의 성별을 추론하는 경향이 더 높았고, 여성들은 남성 캐릭터를 팀 동료로 선택하는 경향이 더 강했음을 보여주었다. 또한, 개인의 게임 기술이 자신의 가상성별 구축에 영향을 미치고, 게임 기술이 높을수록 남녀 모두 자신의 실제성별과 반대되는 캐릭터를 선택하는 경향이 있었다. 개인의 게임기술은 여성이 성역할을 통해 다른 사람의 성별을 추정하는 데 영향을 미쳤고, 게임기술이 낮은 여성은 게임기술이 높은 여성보다 캐릭터의 성을 통해 다른 사람의 성을 추정하는 경향이 강했다. 게임 기술이 높거나 낮은 남성 사이에는 이런 차이가 없었다. 또한, PUBG 모바일에서는 과거의 게임 성적이 성 캐릭터보다 성 고정관념에 대한 기여도가 더 높았다. 사람들이 캐릭터의 성별에 관계없이 게임 성적이 좋은 사람은 남성이라고 생강하는 경향이 있었다. 이 것은 PUBG 모바일에서 성 고정관념이 여전히 심각하다는 것을 보여주었다. 게임 동료의 선택에서, 여성 게이머들은 남성캐릭터를 선택하는 경향이 있고, 남성 플레이어는 여성캐릭터를 선택하는 경향이 있지만 저기술의 남성플레이어는 남성캐릭터를 선택하는 경향이 있었다. 동료의 과거 게임 기록을 볼일 수 있을 때 같은 좋은 기록을 가지고 있는 게이머들을 상대하면 여자가 남자보다 더 좋은 기록을 가지고 있는 남자 캐릭터를 선택하는 경향이 더 강했다. 똑같은 나쁜 기록을 가지고 있는 게이머들을 상대할 때 자신이 게임 기술이 나쁜 플레이어들이 게임 기술이 좋은 플레이어들보다는 남자캐릭터를 선택하는 경향이 더 강했다. 이는 해당 연구가 게이머의 사교적 목적에만 초점을 맞출 것이 아니라 게임의 장르적 특성으로 돌아가 플레이어 관련 연구를 진행해야 한다는 점을 시사한다. 재미있는 것은 게임 기술이 뛰어난 여성 게이머가 남성 캐릭터로 자신을 대변하지만, 게임 성적이 좋은 게이머는 여성일 수 있다고 생각하지 않는다는 점이다. 여성 게이머들이 전통적인 역할에서 벗어나 팀에서 전문가 역할까지 하고 있음에도 불구하고, 자신의 전문가라는 신분과 성별을 연결시키는 것을 꺼리고 타인에 대한 인식과 커뮤니케이션 속에서 고정관념을 실천하고 있다는 것을 보여준다. 게임업체와 게이머들은 여성 게임의 고수가 쉽게 식별되지 않는 현실을 인식하고, 생각을 바꿔 건강한 게임 환경을 만들기 위해 한 발짝 더 다가서야 한다.
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