View : 777 Download: 0

Theater of Whorish Bodies in Titus Andronicus and The Jew of Malta

Title
Theater of Whorish Bodies in Titus Andronicus and The Jew of Malta
Other Titles
『타이터스 앤드로니커스』와 『몰타의 유대인』를 중심으로 살 펴본 극장 속 매춘부의 몸
Authors
신유진
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황수경
Abstract
본 논문은 16세기 매춘(prostitution)을 둘러싼 다양한 정의 및 개념을 탐구하고자 한다. 돈과 성을 주고 받는 인물로 이해되는 “매춘부”라는 용어는 서양적, 현대적인 이념이 들어가 있는 것으로, 매춘의 긴 역사 속에서 부분적인 의미만 담은 것이다. 매춘부 혹은 창녀(whore)가 지칭하는 대상은 역사의 흐름에 따라, 그리고 권력의 양상에 따라 지속적으로 변화되어왔고, 본 글에서는 매춘/창녀의 다양한 양상 및 정의를 살펴보고자 한다. 윌리엄 셰익스피어의 『타이터스 앤드로니커스』(Titus Andronicus)와 크리스토퍼 말로의 『몰타의 유대인』(The Jew of Malta)를 중심으로 매춘부를 일탈적 노예 (deviant slave) 그리고 위조 화폐 (counterfeited coin)로 정의함으로써 16세기 영국의 경제적, 사회정치적 상황을 조명한다. 덧붙여 두 극작가가 극장을 통해 매춘부라는 “천한” 몸들이 어떻게 권력의 신화를 폭로할 수 있는지에 대해서 살펴본다. 『타이터스 앤드로니커스』는 영국의 선조인 고대 로마를 배경으로 설정하여, 영국의 번영 뒤에 숨겨져 있는 어두운 이면을 폭로하고자 했다. 셰익스피어의 극에는 푸코의 절단과 바흐틴의 섭취 모티프가 담겨 있어 로마 문명 발전의 원동력이 다름 아닌 피비린내 나는 정쟁임을 드러낸다. 마찬가지로 엘리자베스 시대의 지도자들은 본인의 편의적인 이념 설립을 위해 “일탈된 몸”에게 사회정치적 절단을 시행하였다. 셰익스피어는 무대 위에 권력의 양상을 구체화시킴으로써 엘리자베스 시대의 권력신화를 폭로하고자 하였다. 더 나아가 셰익스피어는 권력자인 마스터(로마인)와 노예(고트족)간의 관계를 복잡하고 양면적인 구도로 설정하였는데, 두 집단이 단절적 섭취라는 동일한 권력 메커니즘을 행사함으로써 하나의 동일한 몸으로 보이게끔 하였다. 따라서 문명의 발전은 다름 아닌 권력자와 비권력자 사이의 변증법적인 관계를 통해서 이뤄나감을 밝히고 있다. 『몰타의 유대인』은 16세기에 무역의 중심지였던 몰타섬을 배경으로 두어 16세기 물질주의를 폭로하고 있다. 이 극은 돈의 특성과 창녀의 특성을 일치시킨다: 돈과 창녀는 시장 거래에서 교환이 되며, 그(것)들은 소비자의 손에 의해 소비될 운명이며, 위조성 및 변화를 기반으로 하고 있다. 따라서 유대인 상인인 바라바스가 다양한 인물로 변신하며 본인을 위조하는 것은 다름 아닌 시장의 논리이므로, 그는 자본주의 시장에 종속되어 있는 참여자에 지나지 않는다. 바라바스는 결국 시장의 힘에 굴복하여 “소비” 되는데, 결국 자본주의에 참여하는 모든 이들은 그와, 혹은 창녀와, 비슷한 운명을 맞이할 수 밖에 없음을 극은 명시하고 있다. 말로우는 바라바스라는 인물의 특성을 극장 내외부로 확장시킴으로써 영국의 초기 자본주의의 양상을 드러내고 있다. ;This thesis attempts to explore the variant languages and conceptions that surround the term “prostitute” of the early modern England. I would like to define the early modern English prostitute as a deviant slave and counterfeited coin, through which we can accordingly examine the socio-political power mechanism and the protocapitalistic condition of the era. With the help of two Renaissance writers, I would like to rescrutinize the significance of the bodies of the whores in a context that the base bodies become the means to shed light upon the power dynamics and the historical situation of the Elizabethan era. Namely, William Shakespeare’s Titus Andronicus (1589-94) and Christopher Marlowe’s The Jew of Malta (1589-90) use two different types of whore to reflect the historical context of the early modern England, thus demystifying the socio-political discourse of the monarchy. In Titus Andronicus, Shakespeare takes his audience back to the birth of England, the ancient Rome, to propose how English civilization’s efflorescence was not so much as glorious as the country addresses about. Ancient Rome teemed with Foucauldian dismembering and Bakhtinian ingestive mechanism, which was violently operated upon the sex-slaves. Likewise, Elizabethan reign implemented a kind of physical dismemberment upon the deviated bodies to coerce a sense of obedience, henceforth to establish a clear ideological cut for the convenience of the city leaders. Shakespeare further creates a complex and ambivalent relation in regards to the power figure (the Romans) and the subordinated body (the Goths), so much so that they seem to be a unified body that exercises the same power mechanism of dismemberment and ingestion. By making a porous line between the constituting and constituted power, which echoes Agamben’s The Use of Bodies, the playwright demonstrates the development of civilization is in fact established upon the indeterminate, dialectic ground that connotes the conception of the power figure’s interconnection with the subordinate other, the whorish bodies. In The Jew of Malta, Christopher Marlowe takes the audience to Malta—a commercial island in the Mediterranean where money permeates every fabric of life. This play keenly aligns the language of money with that of the whore; coins and whores are to be received and given in market transactions; they are destined to be consumed by the hands of a consumer; and most importantly, the feature of counterfeit lies both in money and shape-shifting whores. It is no wonder Barabas, the Jewish merchant, is an adroit shape-shifter who transforms into diverse identities at the most appropriate timing. No more or less than a loyal participant of a protocapitalistic market, Barabas eventually needs to succumb to the force of consumption at the end. Yet this force puts the entire society of Malta into the meshing network of the exchange system, in which every body, including the higher-ups, is destined to be consumed. Marlowe expands the feature of the alien onto every character inside and outside the play, creatively disclosing the dehumanizing feature of English protocapitalism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE