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Exploring the composition of different types of social enterprises based on actor-network theory

Title
Exploring the composition of different types of social enterprises based on actor-network theory
Other Titles
행위자-네트워크 이론에 근거한 다양한 형태의 사회적 기업 구성 탐구
Authors
HUANG, SHILU
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상준
Abstract
Social enterprises advocate the use of market principles to provide social services to customers and could achieve social goals while maintaining their own sustainable development. Existing research on social enterprise has painted a largely abstract picture of the behavior of social enterprises and lacks attention to how exactly enterprises connect business and social value. And scholars have called for the need to interpret social enterprise in light of existing theoretical ideas. The aim of the research in this paper is to reveal how different types of social enterprises connect their actor networks in the social entrepreneurship process based on the actor-network theory. The research methodology basing on qualitative data obtained through in-depth interviews with the founders of social enterprises in Korea and inductive analysis. A total of 10 propositions were made. It was found that the different orientations of OPPs chosen by firms are key decisions that drive social enterprise networks to connect with social value networks, economic profit networks, and partner networks. And the different strengths of connections between networks eventually led to the formation of mission-centric social enterprises, business-centric social enterprises, and balanced social enterprises, three different forms of social enterprises. What's more, it was found that decisions in different directions of OPP are translated by social enterprises through the stages of learning for the perception of enterprise identity and internal contradictions.;사회적 기업은 고객에게 사회 서비스를 제공하기 위해 시장 원칙의 사용을 옹호하며, 자신의 지속 가능한 발전을 유지하면서 사회적 목표를 달성할 수 있다. 기존의 사회적 기업에 대한 연구는 사회적 기업의 실제 행동에 대해 대체로 추상적인 그림을 그리고 있으며, 기업이 정확히 어떻게 비즈니스와 사회적 가치를 연결하는 방법에 대한 관심이 부족하다. 학자들은 기존의 이론적 사상에 비추어 사회적 기업을 해석할 필요가 있다고 주장해 왔다. 본 논문의 연구의 목적은 행위자 네트워크 이론에 근거한 사회적 기업 구성하는 과정에서 서로 다른 유형의 사회적 기업이 어떻게 그들의 행위자 네트워크를 연결하는지 밝히는 데 있다. 연구방법론은 국내 사회적기업 창업자와의 인터뷰과 직적분석을 통해 얻은 정성적 데이터를 바탕으로 한다. 총 10건의 명제가 이루어졌다. 기업이 선택한 서로 다른 방향의 OPP은 사회적 기업 네트워크가 사회적 가치 네트워크, 경제적 이익 네트워크, 파트너 네트워크와 연결되도록 하는 핵심 결정인 것으로 나타났다. 네트워크 간 연결의 서로 다른 강점은 결국 미션 중심의 사회적 기업, 비즈니스 중심 사회적 기업, 균형 사회적 기업, 세 가지 다른 형태의 사회적 기업들을 형성하게 되었다. 또한 OPP의 다른 방향의 의사결정은 사회적 기업이 기업 정체성 인식과 내부 모순에 대한 학습 단계를 통해 번역하는 것으로 나타났다.
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