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외모관련 태도와 외모관리행동에 관한 비교연구

Title
외모관련 태도와 외모관리행동에 관한 비교연구
Other Titles
Comparative Study on Appearance-related Attitude and Appearance Management Behavior : Focusing on Taiwanese and South Korean Working Women
Authors
LIN, PEIYI
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
현대 사회에 있어 매력적인 외모는 신체적 특성을 넘어 개인의 자아 형성에 영양을 미치며, 나아가 대인관계나 연애관계, 그리고 승진 등, 사회적 경쟁력을 획득할 수 있는 요소가 되었다. 특히 여성 외모의 아름다움은 왜곡된 사회적 고정 관념에 영향을 받아 여성의 사회적 역할을 한정시키고 여성의 자아에 대한 부정적 인식을 강화시키고 있다. 이 사회분위기는 한국뿐만 아니라 대만여성들도 분명히 느끼고 있다. 따라서 본연구에서는 한국 및 대만 20~50대 직장 여성을 대상으로 외모관리행동에 영향 미치는 외모에 대한 관심도, 자신의 외모로 인한 콤플렉스가 어느 정도인지, 그리고 사회생활 하는데에 외모가 얼마나 유용한 도구로 생각하는지를 측정하여 한국여성과 대만여성의 외모에 대한 태도의 차이를 알아보고자 한다. 본 연구의 참여기간은 이화여대 생명윤리위원회 승인일로부터(2019.04.09 승인번호: ewha-201904-0013-01) 진행하였으며 온라인 리서치 업체인 데이터스프링코리아 및 대만 리서치 업체인 CMISI에 의뢰하여설문조사를 통하여 2~3주 걸쳐 한국 및 대만 데이터 수집을 완료되었다. 수집된 양적 자료를 분석하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 외모관심도 비교분석에서 한국여성과 대만여성들은 공통적으로 외모에 관심이 있으며 자신의 모습을 더 예쁘게 만들기 위해 최선을 다한다고 응답하였다. 한국여성보다 대만여성이 좀 더 높게 나타났다. 둘째, 외모콤플렉스에 있어서 대만여성들이 한국여성보다 훨씬 더 많이 느낀다는 사실을 알 수 있었다. 특히 자신이 너무 뚱뚱하거나 마른 신체를 갖고 있다는 생각때문에 콤플렉스를 많이 느끼고, 자신의 모습에 대해 가족들이 놀리는 것을 많이 속상해하며 자신감도 많이 떨어져 있는 것으로 보였다. 셋째, 외모의 사회적도구성-성적매력 차이분석에서 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 한국 및 대만 여성들이 공통적으로 모든 문항에서 4를 넘는 높은 점수를 나타냈다. 다만, 모든 문항에서 한국 여성들의 점수가 조금 더 높았다. 사회적 성취에 있어서 한국 여성에게 외모가 중요한 이유로는 ‘매력적인 외모는 승진에 유리하다’, ‘매력적인 외모로 직장에서 더 많은 기회를 얻을 수 있다’, ‘외모가 매력적이면 사회적으로 능력 있어 보인다’는 순으로 집계되었으며, 대만 여성의 이유로는 ‘외모가 매력적이면 사회적으로 능력 있어 보인다’가 가장 높았고, ‘외모가 매력적이면 사회적으로 능력 있어 보인다’, ‘외모가 매력적이면 사회적으로 능력 있어 보인다’의 순으로 집계되었으며 사회적 성취에서 대만 여성들의 평균점수가 더 높게 나타났다. 사회적 관계형성에 있어서 한국 여성에게 외모가 중요한 이유로는 ‘사람들은 매력적인 외모를 가진 사람들의 실수에 더 관대하다’, ‘외모가 매력적이면 많은 친구를 만들 수 있다’, ‘외모가 매력적이면 정서적으로 어려울 때 위로를 받기 쉽다’의 순으로 나타났으며 대만 여성의 경우, ‘외모가 매력적이면 많은 친구를 만들 수 있다’, ‘외모가 매력적이면 정서적으로 어려울 때 위로를 받기 쉽다’, ‘사람들은 매력적인 외모를 가진 사람들의 실수에 더 관대하다’의 순으로 나타났다. 한국 여성들의 점수가 평균보다 낮으며 대만 여성들의 점수는 모두 평균보다 높게 나타났다. 넷째, 외모관리행동 중 미용성형 소비행동에서 ‘미용시술을 받은 적 있거나 받을 계획이 있다’ 및 ‘성형수술을 받은 적 있거나 받을 계획이 있다’ 에 대해 대만 여성들보다 한국 여성들이 높게 나타냈다. 그런데 ‘더 좋은 인간관계를 유지하기 위해, 성형수술을 받는 것이 가치가 있다’라는 문항에서는 대만 여성들이 한국 여성들보다 평균 0.01점으로 조금 더 높았다. 이상의 연구 결과를 통해 한국 여성들과 대만 여성들의 인식의 차이를 알 수 있다. 특히 대만 여성은 ‘자신의 외모로 인한 콤플렉스’의 경우 한국 여성보다 더 강하게 느끼고 있다는 사실을 알 수 있다. 그렇다면 한국 뷰티서비스 산업이 대만에서 홍보 콘탠츠를 제작할 때 대만 여성들이 보편적으로 심각하게 느끼는 외모콤플렉스를 이용하여 소비행동을 유도할 수 있게 자극적인 슬로건이나 이미지 등을 사용하는 것도 좋은 전략일 수도 있다. 이처럼 특정 지역의 여성이 외모에 대한 인식을 탐색하고 어떤 차이가 존재하는지를 알아내면 뷰티 관련 기업이나 브랜드가 세계로 뻗어나가는데에 더 좋은 마케팅 전략을 세울 수 있으며 효율적으로 기업을 운영하고 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이라고 생각한다. ;In modern society, attractive appearance has nourished the physical characteristics and nourish individual self-formation, and has become a factor in achieving social competitiveness such as interpersonal relationships and promotion. In particular, the beauty of women's appearance is influenced by distorted social stereotypes, limiting the social role of women and strengthening their negative perception of their self. This social atmosphere is clearly felt not only by Korean women but also by Taiwanese women. Therefore, in this study, Korean and Taiwanese women in their 20s and 50s are considered as useful tools for their appearance, how complex they are, and how their appearance is useful in social life, and try to find out the difference between Korean and Taiwanese women by measuring their thinking. Participation in this study was conducted from the approval date of Ewha Womans University's Bioethics Committee (Approval No.: ewha-201904-0013-01). Korea and Taiwan data collection was completed in 2-3 weeks. The collected quantitative data were analyzed and the results are as follows First, in the comparative analysis of appearance interests, Korean women and Taiwanese women responded that they are interested in appearance in general and do their best to make their appearance more beautiful. Taiwanese women were higher than Korean women. Second, in terms of appearance complex, Taiwan women felt much more than Korean women. In particular, he felt that he had a lot of complexes because he thought he was too fat or skinny. Third, although there was no significant difference in the analysis of social figure composition and sexual attractiveness of appearance, Korean and Taiwanese women scored higher than 4 in all questions. However, Korean women scored a little higher in all questions. Appearance is important for Korean women in terms of social achievement: “Attractive appearance is good for promotion”, “Attractive appearance gives you more opportunities at work”, and “Appealing looks socially competent”. For Taiwanese women, the most attractive reason is “Appearance looks socially competent”, followed by “Appearance looks socially competent” and “Appearance looks socially competent”. Taiwanese women scored higher on social achievement. Appearance is important to Korean women in social relations because “People are more tolerant of the mistakes of people with attractive looks', “You can make a lot of friends if your appearance is attractive”, ” When it comes to Taiwan women, “If your appearance is attractive, you can make many friends”, “If your appearance is attractive, you are likely to be comforted”. '' They are more tolerant of people's mistakes”. Korean women scored lower than average and Taiwanese women scored higher than average. Fourth, Korean women were higher than Taiwanese women in cosmetic surgery consumption behaviors in appearance-related consumption behaviors. In the question, “To maintain a better relationship, it is worth having plastic surgery,” Taiwanese women were slightly higher, with an average score of 0.01 than Korean women. The above findings show the difference in perceptions between Korean women and Taiwanese women. Taiwanese women, in particular, feel stronger than Korean women in their complexes. If the Korean beauty service industry produces promotional contents in Taiwan, then it may be a good strategy to use stimulating slogans or images to induce consumption behavior using appearance complexes that Taiwan women generally feel seriously. By exploring the perceptions of appearances and discovering what differences exist, women in specific regions can have better marketing strategies to reach beauty-related companies and brands around the world, run their businesses efficiently, and achieve good results.
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