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가족협력중심 전환교육 프로그램이 전환기 중도장애학생의 자기결정 및 전환목표달성과 가족역량강화에 미치는 영향

Title
가족협력중심 전환교육 프로그램이 전환기 중도장애학생의 자기결정 및 전환목표달성과 가족역량강화에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Family Collaboration-based Transition Education Program on Self-determination, Transition Goal Attainment and Family Empowerment of Transition-Age Students with Severe Disabilities
Authors
강하늘
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이숙향
Abstract
중도장애학생의 성공적인 전환을 위해서는 지역사회 참여, 자립, 여가, 대인관계, 자기결정 등의 다양한 영역을 포함하는 종합적인 프로그램을 제공할 필요가 있다. 왜냐하면 중도장애학생들의 진로는 취업이나 진학 외에도 주간보호센터, 평생교육센터, 복지관 등으로 다양하며, 타인의 도움을 받는 정도가 얼마나 감소하였는가와 같은 자립의 상태도 중요한 성과로 고려될 수 있기 때문이다. 또한 프로그램 진행 과정에서 가족과의 협력을 이끌기 위한 다양한 전략을 실행하여야 한다. 가족의 참여는 장애학생의 성공적인 전환을 이끌기 위한 최선의 실제로 입증되었으며, 특히 중도장애학생의 전환을 효과적으로 지원하기 위한 핵심적인 요소로 강조되고 있다. 그러나 전환교육 과정에서 가족과의 협력을 시도한 선행연구는 소수에 불과하고, 그중에서도 중도장애학생과 가족을 대상으로 진행한 실험연구는 거의 찾아보기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구에서는 전환기 중도장애학생을 위한 가족협력중심 전환교육 프로그램을 개발하여 중도장애학생과 가족에게 미치는 영향을 확인하고자 하였다. 본 프로그램은 전환교육의 최선의 실제와 중도장애학생의 교육적 요구를 동시에 반영하기 위하여 Kohler(1996)의 전환교육 프로그램을 위한 분류(학생개발, 학생중심계획, 가족참여, 기관 간 협력, 프로그램 구조)를 기본 틀로 하여 프로그램을 개발하였다. 먼저 ‘학생개발’ 영역에서는 중도장애학생을 위한 전환교육 영역으로 개인생활, 지역사회생활, 여가생활, 진로 및 직업생활 영역의 수업을 구성하였다. 다음으로 ‘학생중심계획’ 영역에서는 목표 및 계획수립을 위하여 중도장애학생의 요구를 고려하여 수정된 SDLMI를 개발하였다. 또한 ‘가족참여 및 기관 간 협력’ 영역에서는 가족협력을 5가지 유형으로 구조화하였고, 협력의 유형 중 하나로 지역사회 성인기 기관들과 협력하여 진행하는 현장연수를 계획하였다. 마지막으로 ‘프로그램 구조’ 영역에서는 학생을 위한 ‘전환교육 프로그램’ 과 가족을 위한 ‘가족협력’ 으로 프로그램을 구조화하였다. 최종적으로 본 연구에서 개발한 프로그램은 ‘가족협력중심 전환교육 프로그램’이다. 먼저, 학생 대상의 ‘전환교육 프로그램’은 총 18회로, 오리엔테이션 1회기, 학생개발 12회기, 목표설정 4회기, 수료식 1회기로 진행되었다. 학생개발 회기에서는 개인생활, 지역사회생활, 여가생활, 진로 및 직업생활 영역에서 각각 3회기의 수업을 실시하였으며, 영역별 수업이 끝나면 목표설정 1회기를 실시한 후 다음 영역으로 넘어가는 방식으로 프로그램을 진행하였다. 목표설정 회기에서는 중도장애학생을 위하여 수정된 SDLMI와 GAS를 활용하여 목표 및 계획을 수립하고, 목표달성정도를 평가하였다. 다음으로, 가족 대상의 ‘가족협력’은 1)자녀에 대한 정보제공, 2)가정학습과제 실시, 3)자녀의 목표달성 지원, 4)전환 정보 습득, 5)성인기 기관방문의 5가지 유형으로 실시하였다. 또한 가족의 협력을 유도하기 위하여 다양한 협력지원 자료를 배부하였다. 본 연구를 통해 얻게 된 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족협력중심 전환교육 프로그램이 중도장애학생의 자기결정에 미치는 영향을 살펴본 결과, 실험집단의 점수가 통제집단에 비해 증가하였지만, 통계적으로 유의한 차이는 나타나지 않았다. 자기결정 전체점수뿐만 아니라 자기결정의 모든 하위영역에 대해서도 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 즉, 가족협력중심 전환교육 프로그램은 중도장애학생의 자기결정에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다. 둘째, 가족협력중심 전환교육 프로그램이 실험집단 중도장애학생의 전환목표달성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 학생들은 평균적으로 기대수준 이상에서 목표를 달성했다. 즉, 가족협력중심 전환교육 프로그램은 전환기 중도장애학생의 전환목표달성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가족협력중심 전환교육 프로그램이 가족들의 가족역량강화에 미치는 영향을 살펴본 결과, 실험집단과 통제집단의 가족역량강화 점수에서 두 집단 간에 유의한 차이가 나타났다. 뿐만 아니라 가족역량강화의 하위영역 중 ‘체제에 대한 옹호’와 ‘지식’에서도 두 집단 간에 유의한 차이가 있었다. 즉, 가족협력중심 전환교육 프로그램은 가족역량강화와 그 하위영역(체제에 대한 옹호, 지식)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상으로 본 연구의 의의를 논의하면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 선행연구에서 연구대상으로 고려하지 않았던 중도장애학생들을 대상으로 전환교육 프로그램을 진행하였다. 둘째, 전환과정에서 가족과의 협력을 강조하였으며, 협력의 유형을 5가지로 구조화하여 현장 적용 가능성을 높였다. 셋째, 가족들을 성인기 서비스로 연계하고자 지역사회 기관들과 협력하여 현장연수를 실시하였다. 요컨대, 본 연구는 가족 및 지역사회 기관과의 협력을 통해 중도장애학생들의 성인기 준비를 돕고, 가족들의 역량을 강화하였다는 의의가 있다. ;Transition education programs for students with severe disabilities should be comprehensive programs that cover a variety of areas, including community involvement, independence, leisure, interpersonal relationships, and self-determination. This is because, in addition to employment and postsecondary education, career paths for students with severe disabilities are diverse as day care centers, lifelong education centers, and welfare centers, and the status of independence, such as the decrease in the degree of help from others, can be considered as an important outcome. In addition, various strategies should be implemented to lead cooperation with families during the program. Family involvement has been proven to be the best practice to lead the successful transition of students with disabilities, especially as a key element to effectively support the transition of students with severe disabilities. However, only a few previous studies have attempted to cooperate with families in the transition education process. Among them, experimental studies on students with severe disabilities and their families are hardly found. The purpose of this study was to develop a family collaboration-based transition education program for the transition-age students with severe disabilities to examine their effects on students and their families. This program developed based on Kohler's taxonomy for transition programming (student development, student-centered planning, family involvement, interagency cooperation, program structure) in order to simultaneously reflect the best practice of transition education and educational needs of students with severe disabilities. First, in the ‘Student Development’area, transition education for students with severe disabilities was organized into the areas of personal life, community life, leisure, career and vacational life. Second, in the ‘Student-Centered Planning’area, modified SDLMI was developed in consideration of the educational needs of the students with severe disabilities. Third, in the ‘Family Involvement’ and ‘Interagency Collaboration’area, family involvement was structured into five types, and planned visits to adult institutions as one of the types of cooperation. Lastly, in the ‘Program Structure’ area, the program was structured into a 'transitional education program' for students and a 'family collaboration' for families. Finally, the program developed in this study was 'Family Collaboration-based transition education Program' which is called 'Project to Become a Great Adult'. First, the transition education program for students was conducted in total for the 18th session, the 1st session of orientation, the 12th session of student development, the 4th session of goal setting and the 1st session of completion ceremony. In the student development session, the three sessions were conducted in the areas of personal life, community life, leisure, career and vocational life, respectively. After three classes, one session of the goal setting was carried out and then moved on to the next area. The goal setting session utilized the modified SDLMI and GAS for the students with severe disabilities to establish goals and plans, and to evaluate the achievement of the goals. Next, family collaboration was conducted in five types: 1) providing information for children, 2) implementing home study tasks, 3) supporting goal attainment, 4) obtaining transition-related information, and 5) visiting adulthood institutions. In addition, various cooperative support materials were distributed to induce family collaboration. The results from this study are as follows. First, looking at the effect of the family collaboration-based transition education program on self-determination of the students with severe disabilities, the results showed that the self-determination score of the experimental group increased compared to those of the control group, but did not show any statistically significant difference. There were no statistically significant differences not only for the whole self-determination score but also for all sub-domains of self-determination. In other words, the family collaboration-based transition education program did not have a statistically significant effect on self-determination of students with severe disabilities. Second, after looking at the impact of the family collaboration-based transition education program on the achievement of the transition goal for the students with disabilities in the experimental group, students achieved their goals above the expected level on average. In other words, the family collaboration-based transition education program was shown to have a positive effect on the achievement of the transition goal for the students with severe disabilities. Third, looking at the impact of family collaboration-based transition education program on family empowerment, a significant difference was found between the experimental group and the control group. In addition, there were significant differences between the two groups in their advocacy and knowledge of the system which were sub-domains of family empowerment. In other words, the family collaboration-based transition education program was found to have a positive influence on family empowerment and sub-domains(advocacy, knowledge of the system). The implications of this study are as follows. First, transition education programs were conducted for students with severe disabilities, which most prior studies did not consider. Second, it emphasized collaboration with family members in the transition process and structured five types of cooperation to increase the possibility of field application. Third, on-site training was conducted in cooperation with community organizations to connect families with adult services. In short, this study is meaningful in that it has helped students with severe disabilities prepare for adulthood and strengthened their families' capacity through cooperation with family and community organizations.
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