View : 1016 Download: 0

노인의 무형식 학습이 삶의 만족도에 미치는 영향

Title
노인의 무형식 학습이 삶의 만족도에 미치는 영향
Other Titles
Moderating effect of social support on the relationship between the elderly’s informal learning and life satisfaction
Authors
한지영
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
곽삼근
Abstract
본 연구는 노인의 무형식 학습이 삶의 만족도에 미치는 영향과 사회적 지지의 조절효과를 규명하는데 그 목적이 있다. 빠르게 진행되고 있는 고령화와 노인 인구 비율이 급속히 증가하고 있는 반면에 노인에 대한 관심과 연구는 미약하다는 점과 기존의 노인교육에 대한 사회적 인식이 노인을 수동적이며 동질적인 집단으로 연결시킨다는 점에 문제의식을 느끼고 본 연구를 진행하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 노인의 무형식 학습 참여시간이 삶의 만족도에 미치는 영향을 파악하는 것이다. 둘째, 사회적 지지의 세 하위변인인 정서적 지지, 정보적 지지, 평가적 지지가 삶의 만족도에 미치는 영향을 파악하는 것이다. 셋째, 정서적 지지, 정보적 지지, 평가적 지지가 무형식 학습과 삶의 만족도의 관계에서 조절효과를 보이는지를 규명하는 것이다. 본 연구는 50세 이상의 성인 남녀를 분석 대상으로 선정하였다. 따라서 국민노후보장패널의 5차년도 본조사(2013년)와 5차년도 부가조사(2014년) 및 6차년도 본조사(2015년) 자료에서 만 50세 이상의 성인 남녀 총 7,437명의 응답 을 분석에 활용하였다. 분석방법으로는 위계적 회귀분석을 사용하여 사회적 지지 수준에 따라 무형식 학습 참여시간이 삶의 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 연구문제에 따른 주요한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 노인의 무형식 학습 참여시간이 많아질수록 삶의 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 노인의 무형식 학습 참여시간과 사회적 지지의 하위변인인 정서적 지지, 정보적 지지, 평가적 지지는 모두 삶의 만족도를 높이는 중요한 변수임이 확인되었다. 셋째, 정보적 지지가 낮은 경우, 무형식 학습 참여시간이 늘어날수록 삶의 만족도는 높아졌다. 마찬가지로 정보적 지지가 높은 경우 또한 무형식 학습 참여시간이 늘어날수록 삶의 만족도가 높아졌다. 그러나 무형식 학습 참가시간의 증가에 대한 삶의 만족도 증가 정도는 정보적 지지가 낮은 경우 그 효과가 더 컸다. 넷째, 평가적 지지가 낮은 경우에 무형식 학습 참여시간이 늘어날수록 삶의 만족도는 높아졌다. 평가적 지지가 높은 경우 또한 무형식 학습 참여시간이 늘어날수록 삶의 만족도가 높아졌다. 그러나 무형식 학습 참여시간의 증가에 대한 삶의 만족도 증가 정도는 평가적 지지가 높은 경우 그 효과가 더 컸다. 본 연구결과를 바탕으로 연구의 효용성 및 노인의 학습에 대한 내재적 동기와 가능성을 실현할 수 있는 방향에 대한 시사점을 제시하였다. 본 연구는 노인의 무형식 학습을 사회적 교류와 상호작용의 형성을 위한 평생학습의 장(場)의 맥락에서 살펴보았다. 그 결과 노인에게 사회적 지지는 일방적인 원조의 개념이 아닌, 일상 속 경험의 재구성과 성찰을 통한 주체적 학습을 지원하는 영향요인임이 확인되었다. 이에 따라 노인의 능동적이고 주체적인 학습과 실천을 통한 자아실현과 사회공헌을 도울 수 있는 방안을 평생교육적 측면에서 논의하였다.;The purpose of this study was to investigate the moderating effect of social support on the relationship between informal learning and life satisfaction of the elderly. The research was based on two propositions: Although the aging population and the proportion of elderly are rapidly growing, there is still a lack of interest and limited studies focused upon them. Previous research has treated the elderly as a passive learner group. Three research questions were proposed for this purpose. The first research question aimed to examine the effect of participating hours of the elderly’s informal learning on life satisfaction. The second research question aimed to examine the effect of social support (emotional support, informational support, appraisal support) on life satisfaction. The third research question aimed to examine the moderating effect of social support on the relationship between participating hours of the elderly’s informal learning and life satisfaction. This study used the National Pension Research Institute’s survey ‘Korean Retirement and Income Study’ data collected from 7,437 people aged over 50 from 2013-2015. A moderated multiple regression analysis was adopted. Major findings of this research were as follows. First, the participating hours of the elderly’s informal learning have a positive effect on life satisfaction. Second, social support (emotional support, informational support, appraisal support) have a positive effect on life satisfaction. Third, informational support has a moderating effect on the relationship between participating hours of the elderly’s informal learning and life satisfaction. Life satisfaction increased as informational support increased in both situations. However, when participating hours of the elderly’s informal learning decreased, the degree (slope) of life satisfaction increase was greater when informational support was lower than when it was not. Finally, appraisal support has a moderating effect on the relationship between participating hours of the elderly’s informal learning and life satisfaction. Life satisfaction increased as appraisal support increased in both situations. However, when participating hours of the elderly’s informal learning increased, the degree (slope) of life satisfaction increase was greater when appraisal support was higher than when it was not. This result suggests that appraisal support plays a crucial role in improving the life satisfaction of the elderly, especially in situations of participation of informal learning. This study examined the effects of the elderly's informal learning in the context of interpersonal and social relations. The results show that social support shouldn't only mean financial aid but it is an influencing factor on the relationship between informal learning and life satisfaction. Based on the results, this study offers implications for the elderly's lifelong learning, to achieve self-realization and social contribution through constructive educational activities participation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE