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중국 e-스포츠 대회 현장 관람 의도에 영향을 미치는 요인

Title
중국 e-스포츠 대회 현장 관람 의도에 영향을 미치는 요인
Other Titles
Exploring Factors Influencing the intention of watching E-sports Competitions in China : Based on the Extended Theory of Planned Behavior and Online Social Capital
Authors
Zhang Yu
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차희원
Abstract
e-스포츠는 새로운 여가 문화로 중국에서 큰 관심과 사랑을 받으면서 성장 가능성이 막대한 시장으로서 떠오르고 있다. 이에 따라 e-스포츠 팬층의 저변 확대 모색을 위해서 어떤 소비자들이 e-스포츠 경기 관람을 하는지를 파악할 필요성이 있다. 즉, e-스포츠 대회 현장 관람 의도에 영향을 미치는 주요 변수들이 무엇이고 변수들은 서로 어떤 관계를 갖는가에 주목할 필요가 있다. 그러므로 본 연구는246명의 e-스포츠를 해본 경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시해 중국 e-스포츠 대회 현장 관람 의도에 영향을 미치는 요인을 정확히 확인하고자 했다. 기존 연구들에서 대인 커뮤니케이션이 계획된 행동 이론에 영향을 미친다는 선행 연구에 가반하여 e-스포츠 대회 현장 관람에 대한 대인 커뮤니케이션이 확장된 계획된 행동 이론에 미치는 영향을 알아보았다. 인지적 차원과 정서적 차원에서 접근하여 중국 e-스포츠 대회 현장 관람 의도를 설명하고자 했으며, 이를 위해서 선행연구를 참고하여 인간의 합리적 판단에 근거한 행동을 설명하는 계획된 행동 이론을 인지적 차원에서 애착도를 추가하고 확장해 적용했다. 계획된 행동 이론의 기본 모형과 동일하게 e-스포츠 대회 현장 관람에 대한 태도가 긍정적일수록, 주관적 규범이 클수록, 행동에 대한 지각된 행동 통제가 높을수록 e-스포츠 대회 현장 관람 의도가 높게 나타날 것이며, e-스포츠 대회 현장 관람에 대한 애착도가 높을수록 e-스포츠 대회 현장 관람 의도가 높아질 것이라는 것이 추론 가능했다. 나아가 인지적 변수와 정서적 변수의 영향력의 차이에 대한 검증을 추가적으로 시도했다. 그리고 중국 온라인 e-스포츠 취엔즈를 이용하여 형성된 온라인 사회자본이 확장된 계획된 행동 이론과 중국 e-스포츠 대회 현장 관람 의도 간의 관계에 있어 조절 효과가 있는지 검증했다. 연구 결과에 따르면 첫째, 대인 커뮤니케이션이 확장된 계획된 행동 이론의 변인인 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 통제, 애착도에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, e-스포츠 대회 현장 관람에 대한 태도가 긍정적일수록, 주관적 규범이 클수록, 행동에 대한 지각된 행동 통제가 높을수록 e-스포츠 대회 현장 관람 의도가 높게 나타날 것이며, e-스포츠 대회 현장 관람에 대한 애착도가 높을수록 e-스포츠 대회 현장 관람 의도가 높아질 것이라는 것이 나타났다. 셋째, 확장된 계획된 행동 이론의 인지적 변수 태도 및 주관적 규범이 e-스포츠 대회 현장 관람 의도에 미치는 영향은 교량형 온라인 사회 자본, 결속형 온라인 사회 자본이 높을 수록 강화된다는 것을 알 수 있다. 그리고 확장된 계획된 행동 이론의 정서적 변수 애착도가 e-스포츠 대회 현장 관람 의도에 미치는 영향은 교량형 온라인 사회 자본이 높을 수록 강화된다는 것을 알 수 있다. 마지막으로, 확장된 계획된 행동이론의 인지적 변수의 직접 효과가 발생하므로 태도, 주관적 규범 및 지각된 행동 통제가 부분 매개 효과를 나타냈으며 확장된 계획된 행동이론의 정서적 변수 애착도는 완전 매개 효과가 나타냈다.;E-sports has become new popular leisure culture on the basis of development of IT technology. The purpose of this study is to explore the factors that influencing the intention of watching e-sports competitions in China, based on the Extended Theory of Planned Behavior. Specifically, this study proposes both cognitive factors and the emotional factor related to intention of watching e-sports competitions in China. And to compare the effects of cognitive factors and the emotional factor. This study also aims to figure out the relationship among the interpersonal communication, the Extended Theory of Planned Behavior and the intention of watching e-sports competitions in China. In addition, in the context of Chinese culture this study investigated how bonding social capital and bridging social capital formed through Chinese online Quanzi influence the relationship between the Extended Theory of Planned Behavior and the intention of watching e-sports competitions in China. To verify this, this study set up three research hypotheses and three research questions, and conducted online surveys by selecting who have played e-sports games. A total of 246 data were collected. This study conducted regression analysis, multi-regression analysis and hierarchical analysis and to deduce the result. Based on the approach presented in this survey, the result showed that attitude, subjective norm and perceived behavioral control, which account for three cognitive factors of the Theory of Planned Behavior, and the emotional factor –affection all have a positive effect on the intention of watching e-sports competitions in China. The emotional factor –affection shows a more powerful effect than three cognitive factors of the Theory of Planned Behavior- attitude, subjective norm and perceived behavioral control. This study also verified partial mediating effects of attitude, subjective norm and perceived behavioral control between interpersonal communication and the intention of watching e-sports competitions in China, and complete mediating effect of affection between interpersonal communication and the intention of watching e-sports competitions in China. It shows that interpersonal communication directly influences the intention of watching e-sports competitions in China and also works as antecedent variable of the Extended Theory of Planned Behavior. Furthermore, the moderating effect of bonding social capital and bridging social capital formed through Chinese online Quanzi in the influence of four factors of the Extended Theory of Planned Behavior over the intention of watching e-sports competitions in China was partially supported. Based on the overall research results, this study proves that the Theory of Planned Behavior is once again valid on explaining behavioral intention and suggests the extended model of Theory of Planned Behavior by adding the emotional factor –affection. In addition, this study suggests significance of interpersonal communication in enhancing the intention of watching e-sports competitions in China, which also works as antecedent variable of the Extended Theory of Planned Behavior. Finally, this research suggests expanded Theory of Planned Behavior with added bonding social capital and bridging social capital formed through Chinese online Quanzi in order to predict the intention of watching e-sports competitions in China.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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