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중국 온라인 동영상 웹사이트의 방송드라마 시청성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
중국 온라인 동영상 웹사이트의 방송드라마 시청성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A study on the Factors Affecting the Audience Performance of Chinese Online Video Websites
Authors
YAO, DANQI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
With the development of media technology, the circulation windows of video contents market in China have increased a lot. Especially, this study aims to analyze the performance of the use of online platform what the new circulation windows of Chinese drama is in such environment. Drama is one of the major components of cultural contents which plays an important role in maintaining the audience rating of broadcasting stations. With new media that represented by internet has arrived, provides more channels in the circulation of dramas and has a great impact on the environment of media industry. With the emergence of new windows, there are a lot of changes taking place in the allocation of windows and the way of revenue, In addition, the relationship between satellite stations and video websites has also changed as the contents produce by video websites are increasing. Video websites are not only the subsequent window of broadcasting but also hold the post of contents creating. There is also a trend of exporting contents to satellite broadcasting from video websites. These changes make the holdback time and arrange of the two platforms changed as well, which is why the drama’s viewing performance changes accordingly. In this research, the newly appeared circulation window video websites will be reviewed, the online viewing results of the two circulation windows and the consequences of the differences will be studied on the basis of windowing theory. After analyzing the windowing strategy and online viewing performance of the drama which is aired on from January 1st, 2017 to December 31st, 2018, we will present the relationship between the windows and its effect on the viewing performance. It finds out the difference of the viewing performance and analyzes the drama industry more deeply in the changed media environment. It can also help with the innovation and development of drama market in multimedia environment.The result of the study are as follows. The windowing strategy affects the online viewing performance of drama mostly, and depending on the effect degree, media advertise and the influence of the actors who played in the drama are statistically significant which affected the online viewing performance. On the contrary, the holdback time, type of topics and the VOD service is paid or not didn’t affect the viewing performance as the report showed.;미디어 기술이 발전함에 따라 중국 동영상 콘텐츠 시장에서 드라마의 유통 창구가 증가하였다. 본 연구는 이러한 환경에서 중국 드라마의 새로운 유통 창구로 성장하고 있는 온라인 플랫폼에서의 드라마 이용 성과에 대해 분석하 는 것을 목표로 한다. 드라마는 문화 콘텐츠의 주요 구성 요소이고 방송국의 시청률을 유지할 수 있는 중요한 역할을 담당하고 있다. 인터넷을 비롯한 뉴 미디어의 등장은 드라마 유통에 있어서 다양한 창구를 제공하고 미디어 산업의 환경에 큰 영향을 미친다.새로운 창구가 나타남에 따라 창구의 배정과 수익구조에도 변화가 일어나고 있다. 또한 동영상 웹사이트의 자주 제작 콘텐 츠가 증가하면서 위성 방송국과 동영상 웹사이트 간의 관계가 변화하게 되었다. 동영상 웹사이트가 위성방송의 보조창구부터 주요한 유통 창구가 되고 콘 텐츠를 제작하는 역할 또한 담당하게 되었다. 동영상 웹사이트에서 위성 방송 에 콘텐츠를 수출하는 현상이 보편화되는 추세가 보인다. 이러한 변화로 인해 선행창구와 후속창구 간의 홀드백 시간과 창구 배정 순서 등이 변화하게 되었는데, 본 연구는 이에 따라 드라마의 시청 성과가 변화하는지 살펴보고자 한다. 창구화 이론을 적용하여 중국에서 새롭게 나타난 드라마의 유통 창구인 동영상 웹사이트에 대해 검토하고, 창구별 온라인 시청성과와 이로인해 나타나는 차이를 조사하고자 한다. 2017년1월부터 2018년12월31일까지 중국 위성방송과 동영상 웹사이트에서 방영된 드라마를 대상으로 창구화 전략 상황 및 온라인 시청성과를 분석하고 중국 드라마의 이용성과를 살펴본후,창구 간의 관계와 이것이 시청 성과에 미치는 영향을 제시하고자 한다. 뉴미디어의 도입으로 드라마 시청 성과에 나타난 차이를 밝혀내고 변화된 미디어 환경에서 드라마 산업에 대한 이해를 견고히 하고자 한다.본 연구를 멀티미디어 환경에서 드라마 시장의 혁신과 발전에 큰 도움이 될 수 있을 것으로 기대한다.연구의 결과는 다음과 같다. 창구화 전략이 드라마가 동영상 웹사이트에서 편당 누적 조회수에 가장 큰 영향을 미친 요인으로 나타났으나, 형향 정도에 따라 그 뒤에 미디어 홍보와 출연배우의 영향력이 동영상 웹사이트에서 드라 마의 평균 누적 조회수에 영향을 끼치고 통계적으로 유의하게 나타났다. 홀드백 기간, 장르, 유료화는 드라마의 편당 온라인 누적 조회수와 상관관계가 없고 조회수에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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