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코스플레이(cosplay) 탄막이 시청 만족도에 미치는 영향

Title
코스플레이(cosplay) 탄막이 시청 만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of "cosplay barrage" on audience satisfaction: Focusing on Self-determination theory
Authors
CHEN, MENGJU
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
미디어 이용 형태와 기능의 발전으로 인해 사람들이 다양한 이용 경험을 할 수 있게 됬다. 텔레비전 시청의 경우, 시청자들이 멀티디바이스를 통해 과거처럼 시간을 지켜 텔레비전 앞에 앉을 필요가 없다. 시간과 공간 제한 없이 개인 모바일 미디어로 프로그램을 즐길 수 있다. 따라서, 시청 방식의 변화뿐만 아니라 시청자와 시청자, 시청자와 프로그램간의 상호작용이도 끊임없이 새롭게 개발된 기능을 통해 이루어져 왔다. 현재 미디어 환경에서 미디어 기술에 따라 미디어와 시청자 역할의 변화에 초점을 두고 있다. 또는, 시청자들이 여러 기능을 통해 미디어와 상호작용하며 프로그램에 참여하기 시작하였다. 다양한 미디어 기술 중에서, 최근에 중국에서 인기가 많은 드라마 연희공략은 탄막 내용을 통해 이슈가 되고 있다. 사회적 시청의 개념에 따르면 인터넷을 통해 시청 행위와 다른 사람과의 의견 교류의 결합이라고 할 수 있다. 전통적인 텔레비전 시청에서 벗어나 온라인에서 다른 시청자들과 상호작용할 수 있는 것이다. 이에 따라, 탄막 기술은 사회적 시청의 일종으로 볼 수 있다. 탄막은 시청자들이 인터넷에서 프로그램을 시청하면서 자신의 의견을 보낼 수 있으며 일반적인 사회적 시청과 달리 보내는 글은 동영상 화면에서 즉시 반영되고 타임라인에서 남겨져 있는 것이다. 즉, 다른 시간에 같은 동영상을 시청하는 사람들은 동영상을 시청하면서 다른 시청자가 보낸 탄막을 남긴 시점에서도 볼 수 있는 것이다. 기존 연구에서 이러한 탄막은 화면에서 같이 나오기 때문에 시청 경험에 방해될 수 있다는 결과가 나타났다. 그러나 최근에 탄막으로 인해 화제가 된 중국 드라마 연희공략에서 성공한 사례를 보면 본 연구에서 자기결정이론을 바탕으로 시청 만족도에 미치는 영향을 고찰하는 데에 목적이 있다. 본 연구에서는 새로운 탄막 기능인 코스플레이 탄막을 선정하여 시청자들이 코스플레이 탄막을 통해 등장인물의 대사를 창작하는 것은 일반 탄막보다 프로그램 내용에 집중하여 시청자와 프로그램의 관계성이 높다는 점에서 이러한 새로운 기능을 시청자에게 어떤 심리적 경험을 하게 되는지 알아보고자 한다. 코스플레이 탄막이란 시청자들이 탄막 기능에서 등장인물을 선택할 수 있고 일반적인 내용대신 그의 대사를 만들 수 있는 것이며 등장인물로 만든 아이콘과 이름이 같이 나오는 것이다. 이러한 탄막은 시청자들이 등장인물 역할을 하면서 대사를 창작하는 것이며 본 연구에서 이를 코스플레이 탄막이라고 명명하였다. 연구 결과, 첫 번째 가설을 검증한 결과, 코스플레이 탄막 이용은 자율성, 유능성, 시청자 관계성과 등장인물 관계성의 자기결정성 요인에 모두 정적인 영향을 미치는 것을 밝혔다. 즉, 시청자들이 코스플레이 탄막을 이용할수록 자율성, 유능성, 시청자 관계성과 등장인물 관계성은 함께 높아지는 것이다. 시청자들이 자신이 프로그램에 대한 이해, 해석으로 등장인물의 대사를 만들 수 있으며 탄막을 통해 내용에 대한 2차창작을 할 수 있고 이것으로 자신에 대한 자의식의 지배력, 지신의 능력을 높여주고 다른 시청자와 등장인물과 상호작용할 수 있게 한다. 두 번째 가설은 코스플레이 탄막 이용에 지각된 자기결정성 요인이 시청 만족도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 검증한 결과, 먼저 코스플레이 탄막 이용은 자율성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 시청자들이 느끼는 자율성은 시청 만족도에 미치는 영향이 유의하게 나타나지 않았다. 즉, 시청자들이 코스플레이 탄막을 이용할수록 높은 자율성을 느꼈지만 시청 만족도에 긍정적인 영향을 미치지 못했다. 따라서, 시청자들이 코스플레이 탄막 이용을 통해 내용에 대한 2차창작을 할 수 있지만 자신이 보내는 코스플레이 탄막은 내용에 대한 지배력이 아직 부족하다는 것을 알 수 있다. 한편, 코스플레이 탄막 이용에 지각된 유능성, 시청자 관계성과 등장인물 관게성은 시청 만족도에 정적인 영향을 미치는 것을 확인했다. 즉, 시청자들이 코스플레이 탄막을 이용할수록 높은 유능성, 시청자 관계성과 등장인물 관계성을 느끼는 것이다. 이에 따라, 먼저 시청자들이 코스플레이 탄막을 이용을 통해 자신의 능력을 높여주면서 이러한 성과로 시청 만족도도 높아진 것이다. 그리고 코스플레이 탄막을 통해 다른 시청자들과 교류하면서 관계성을 강화시키게 되면 시청 만족도가 높아진다. 등장인물 관계성의 경우, 시청자들이 등장인물의 대사를 창작하면서 자신이 등장인물과의 관계성을 높게 느꼈고 시청 만족도를 높였다는 것을 밝혔다.;The development of forms and functions of media use has enabled people to experience various uses. In the case of television viewing, the audience does not have to spend time on the multi-device and sit in front of the television as before. People can enjoy the programs on their personal mobile media without time and space limitations. Therefore, the interaction between viewers and viewers, viewers and programs as well as changes in the way of viewing has been consistently made through new functions. Nowadays, the development of media technology focuses on changing the roles of media and audience in the current media environment f. Also, because of the interaction between the audience and the media through various functions audience started participating in the program. Among the various media technologies, the drama “Story of Yanxi place”, which is popular in China, has become an issue through the content of ‘barrage’. According to the concept of social viewing, it is a combination of viewing behavior through the Internet and exchanging opinions with other people. People can watch programs and interact with other audience online at the same time. Accordingly, ‘barrage’ technology can be regarded as a type of social viewing. ‘Barrage’ allow audience to send their opinions while watching a program on the Internet, and unlike normal social viewing, the posts are instantly reflected on the video screen and left on the timeline. In other words, people watching the same video at different times can see the ‘barrage’ at the point of leaving the ‘barrage’ by other viewers also watching this video. Previous studies have shown that these ‘barrage’ come together on the screen, which can interfere with the viewing experience. The purpose of this study is to investigate the effect of the Self-determination theory on the audience satisfaction. In this study, ‘Cosplay barrage’, which is a new ‘barrage’ function, is selected, and the audience can create lines of the character they chose, because the relationship between the viewer and the program of the ‘barrage’ is more concentrated than the general ‘barrage’, this study would like to find out the psychological experience of the users of ‘Cosplay barrage’. The ‘Cosplay barrage’ allows users to choose a character from a barrage feature, create their own lines instead of the usual content, and come up with an icon with the characters they choose. Thus, it was called ‘Cosplay barrage’ in this study. The results, first, the first hypothesis test revealed that the use of ‘cosplay barrage’ has a statistically significant effect on autonomy, competence, audience-relationship, and character-relationship. In other words, as the users use the ‘Cosplay barrage’, autonomy, competence, and audience-relationship and the character-relationship become higher. Second, the second hypothesis is to investigate the effect of perceived self-determination factors on the satisfaction of viewing. As a result, the use of ‘Cosplay barrage’ was found to have a positive effect on autonomy, but the autonomy felt by users did not show any significant effect on audience satisfaction. On the other hand, the competence, the audience-relationship, and the character-relationship that users felt in using ‘Cosplay barrage’ have a statistically significant effect on audience satisfaction.
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