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탄막 시청이 이야기 몰입과 시청 만족도에 미치는 영향

Title
탄막 시청이 이야기 몰입과 시청 만족도에 미치는 영향
Other Titles
Study of the influence of Danmaku videos on narrative transportation and viewing satisfaction
Authors
WANG, ROUYI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 근년에 중국에서 유행하고 있는 새로운 영상 시청 방식인 탄막 영상에 대해 탐구하였다. 탄막 영상은 시청자들에게 영상을 보는 동시에 대화할 수 있는 자유롭고 개방적인 공간을 제공해주었는데, 이러한 교류 공간은 더 다양한 대화 내용, 즉 탄막 유형을 조장하였다. 그러나 탄막의 양과 유형을 많아지는 가운데 시청자의 시청체험도 이에 따라 변화가 생겼다. 본 연구는 수많은 탄막의 유형별을 기반으로 영상 내용 관련성을 새로운 기준으로 정해, 탄막의 양과 내용 관련성이 영상 내용에 대한 이야기 몰입과 시청 만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험연구를 진행하였다. 연구 결과, 첫째, 스크린에 있는 탄막의 양이 적은 경우 높은 경우보다 시청자가 이야기에 더 몰입할 것이고 탄막의 영상 내용 관련성이 높은 경우 낮은 경우보다 시청자가 이야기에 더 몰입할 것으로 나타났다. 또한 탄막이 없는 경우에 시청자의 이야기 몰입도는 탄막이 적은 경우와 비슷하고 탄막이 많은 경우에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 스크린에 있는 탄막의 양이 적은 경우 많은 경우보다 시청자의 시청 만족도가 더 높을 것이며 탄막의 영상 내용 관련성이 높은 경우 관련성이 낮을 때 보다 시청자의 시청 만족도가 더 높은 것으로 밝혀졌다. 그리고 탄막의 양과 탄막의 내용 관련성이 시청 만족도에 영향을 미치는 데에 상호작용 효과를 보였다. 구체적으로 탄막의 양이 많은 경우에, 탄막의 영상 내용 관련성은 탄막의 양이 적은 경우에 비해 이야기 시청자의 시청 만족도에 더 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 또한 탄막이 없는 경우에 시청자의 시청 만족도는 탄막이 적은 경우와 막상막하이지만 탄막이 많은 경우에 비해 더 높은 것으로 드러났다. 셋째, 탄막 영상 내용에 대한 이야기 몰입은 시청자의 시청 만족도에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 나타났으며, 더 나아가 몰입의 매개효과를 검증하였는데, 이는 탄막의 영상 내용 관련성과 시청 만족도의 관계에 정적인 부분매개효과를 보였고 탄막의 양과 시청 만족도의 관계에 부적인 완전 매개효과를 드러냈다. 본 연구는 시청과 대화를 하나의 스크린에서 합치는 새로운 영상시청 방식인 탄막 영상이 시청자에게 가져온 영향에 중심을 두고, 수용자의 시청체험에 미치는 영향을 입각하여 영상에 대한 몰입과 시청 만족도의 변화를 연구하였다. 이전 탄막 연구와 달리 현상분석에 만 그치지 않아 실험으로 연구를 진행하였다는 것은 새로운 시도라고 볼 수 있다. 본 연구는 탄막 연구 분야의 일부 공백을 메웠으며 앞으로의 탄막 기술 발전 및 전략 등 여러 측면에 도움이 될 수 있는 연구라고 생각한다.;In recent years, a real-time comment displayed on the video playback screen during the viewing session named Danmaku is getting increasingly popular in China. Danmaku videos provided a free and open space for viewers to view and interact with others simultaneously, which promoted more diverse Danmaku content and types. Consequently as the amount and types of Danmaku increased, the viewing experience of viewers changed accordingly. Based on the existing type of Danmaku, this study sets a new criterion which is content relevance. Then this study conducted an 2(amount: small, large)*2(content relevance: high, low) experiment to investigate the effect of the amount and content relevance of Danmaku on narrative transportation and viewing satisfaction. As for the results, first, when the amount of Danmaku on the screen was small, the viewer would be more transported in the story. And when the content relevance was high, the viewer was more transported in the story as well. Second, if the amount of Danmaku was small, the viewer's viewing satisfaction would be higher. If the content relevance was high, the viewer's viewing satisfaction was higher than when the relevance was low. And it was found out that the amount of the Danmaku and the content relevance had an interaction effect on the viewing satisfaction. In addition, when compared to control group(no Danmaku), the level of both transportation and viewing satisfaction in control group were as same as the group that had small amount of Danmaku but higher than the group that had large amount of Danmaku. Third, it was found out that the narrative transportation had positive effect on viewing satisfaction, and furthermore, the mediating effect of the transportation was verified. It showed that the narrative transportation had a static partial mediating effect on the relationship between the content relevance and the viewing satisfaction, and it showed the narrative transportation had full mediating effect on the relationship between the amount of Danmaku and the viewing satisfaction. Unlike the previous phenomenological analysis of Danmaku study, this study is a new attempt to carry out an experiment in Danmaku studies. This study has filled some blank part in the field of Danmaku research and it is a study that can be helpful in various aspects such as future Danmaku technology development and strategy.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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