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중국의 데이터 스타(流量明星) 팬덤 연구

Title
중국의 데이터 스타(流量明星) 팬덤 연구
Other Titles
A Study on Data Stars and Their Fandom : Focusing on the developing relationships and the fandom strategy
Authors
HOU, JUN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박동숙
Abstract
본 연구는 경제가 급 발전하고 있고, 소셜미디어의 이용이 보편화된 중국에서 탄생한 새로운 연예인의 유형인 데이터 스타와 그들의 팬덤에 대한 연구이다. 이 부분에 대한 선행 연구가 별로 없으며 이러한 현상에 대해 묘사하고, 맥락을 정리하고, 전체적으로 설명을 해야 할 필요성이 있으므로 질적 연구방법으로 본 연구를 진행하였다. 연구의 과정에서 팬덤이 주로 활동을 하는 소셜미디어 플랫폼 Weibo를 관찰의 대상으로 하여 전형적인 데이터 스타와 그들의 팬덤과 관련된 계 정을 관찰해서 데이터 스타와 그들의 팬덤의 특징, 그리고 활동 양상을 알게 되었 다. 또는 팬덤 활동을 활발하게 진행하고 있는 팬을 대상으로 심층인터뷰를 진행 하였다. 이를 통해 데이터 스타의 팬들의 동기와 심리 등을 살펴보았다. 결과적으로 보면, 데이터 스타의 제일 큰 특징 중 하나는 전통적인 연예인보다 스케일이 훨씬 크며 영향력이 활씬 더 강해지는 것이다. 이렇게 된 가장 결정적인 요인은 데이터 스타의 팬덤이다. 데이터 스타는 기획사가 만든 연예인이 아니라 팬덤이 주도적으로 만든 연예인이다. 팬들은 전통적으로 연예인을 소비하고 즐기 는 것에 더 이상 만족하지 못하고 스타를 만드는 과정을 더욱 즐기게 된 것이다. 따라서 팬의 역할이 변하고 있어서 연예인과의 관계, 또는 기획사와의 관계도 변 했다. 뿐만 아니라, 데이터 스타의 발전에 따라 탄생하는 팬덤 조직도 큰 역할을 하고 있다. 특히 기획사의 일부 역할을 수행하고 있는데 팬덤을 유지하고 대중과 의 관계를 고려해서 적극적으로 관리하고 있다. 이러한 맥락에서 팬, 팬덤 조직, 또는 기획사의 유동적인 관계가 형성된다. 이 연구를 통해 중국의 특징적인 엔터테인먼트 산업을 전반적으로 볼 수 있다. 데이터 스타 산업은 엄청난 경제적인 수익과 문화적인 의의를 가져온다. 이러한 측면에서 팬덤이 만든 데이터 스타 산업은 성공적인 케이스로, 전 세계가 참고할 만한 가치가 있다. 그러나 본 연구는 팬덤 문화의 더 많은 관계들을 고려하지 못했다. 또한 기획사의 입장에서 기획사의 역할과 데이터 스타의 팬덤을 대응하는 것을 탐구 하지 못한 점에서 아쉽다. 하지만 데이터 스타에 대한 연구가 많지 않으므로 후속연구의 바탕이 될 수도 있다.;The purpose of the study is to understand the type of new entertainers— data stars and their fandom. Especially the relationships between data stars and their fans, fans and fan organizations, and fandom and the public. As a new born and special phenomenon in China where the economy is rapidly developing, and the use of social media has become common, data stars and their fandom has been highly concerned because of the economic benefit they bring. In the research, we observed some SNS accounts related to the typical data stars and the their fandom, which based on Weibo, a social media platform where the fandom primarily do their fan activities, and to learn about the characteristics of the fandom. And we conducted in-depth interviews with fans who are actively engaged in fandom activities. Through this, we learn about the motivation and mentality of the data stars’ fans. As a result, one of the biggest characteristics of the data stars is that it is much larger in scale and is becoming much more influential than a traditional celebrity. And it is resulted of the fandom of the data stars. Data stars are not made by the entertainment company but led by the fandom of themselves. Fans of the data stars are enjoying the process of creating a star more than consuming a star. Therefore, the fan's role has changed, so has the relationship between fans and the data stars, fans and the entertainment company. In addition, fan organizations is playing an important role in the process of creating a data star. It has not only maintains the fandom but also actively managing the relationships with the public. It can be seen that the fluid relationships between the fans, fan organizations and the entertainment company has formed. Although the study is a somewhat lacking study that dose not discuss all of relationships in the phenomenon, it can be meaningful to the future study of the data stars and their fandom.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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