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dc.contributor.advisor이종국-
dc.contributor.authorMU, YAO-
dc.creatorMU, YAO-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:25:43Z-
dc.date.available2018-09-05T08:25:43Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000150888-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000150888en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/246256-
dc.description.abstract오늘날P2P인스턴트 메신저 소셜 플랫폼을 전자상거래 플랫폼으로 만들어 기업과 개인 판매자들이 마케팅 전략을 실행하고 제품을 판매하는 것이 유행하게 되었다. 중국에서는 2016년에 약 15만 명의Wechat비즈니스 실무자가 근무하고 있으며, 거래량은1년 만에 약 3610억 RMB에 달했다. P2P인스턴트 메신저 소셜 전자상거래플랫폼의 성장단계에서 많은 문제가 갈수록 더욱 부각되기 때문에 학문적 탐구가 필요하다. 본 연구는P2P인스턴트 메신저 소셜 전자상거래 플랫폼의C2C모델을 기반으로 고객 구매의도에 영향을 미치는 몇 가지 특성에 대한 탐색하는 실증연구이다. 우선, 본 연구는 정보 특성을 정보 공유 빈도와 정보 품질로 나누고, 그들이 고객의 제품 관심과 피로감에 미치는 직접적인 영향에 대해 탐구하였다. 그리고, 본 연구에서는 이러한 관계에 영향을 미치는 가장 중요한 요소로 관계품질, 개인 판매자의 판매 역량 및 고객의 구매 경험을 뽑아서, 그들의 조절효과에 대해 검증하였다. 또한, P2P인스턴트 메신저 소셜 플랫폼은 자기의 특성이 있기 때문에 고객의 상품관심과 구매의도, 피로감과 구매의도 간의 관계도 다시 확인되었다. 분석 결과에 따라, 정보 공유 빈도는 고객 제품 관심과 피로감에 긍정적인 영향을 미치는 반면, 정보 품질은 고객 제품 관심에게 정의 영향을 주지만 피로감에게 부의 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 고객의 구매 의도에 대해서는, 고객 제품 관심이 높아지면 고객의 구매 의도가 높아지는 반면에, 피로감이 높아지면 구매 의도가 낮아진다. 또한, 이 연구에서는 개인 판매자의 판매 역량의 조절 효과가 다 유의하게 나타났다. 관계의 질에 있어서, 정보 특성과 피로감의 관계에서 부의 조절효과가 발견되었으나, 정보 공유 빈도와 고객의 상품 관심의 관계에서 미치는 정의 조절 효과만 발견되었다. 그러나, 본 연구는 고객의 구매 경험이 정보 공유 빈도와 피로감의 관계에 미치는 조절 효과밖에 그의 다른 조절효과가 발견하지 않았다.;Making P2P instant messaging social platform as an e-commerce platform for companies and individual merchants to implement marketing strategy and sell products has become a trend nowadays. In China, there are around 15.5 million Wechat business practitioner in 2016 and the transaction volume is up to about 361 billion RMB just over a year. Since lots of issues have been surfacing during P2P instant messaging social e-commerce platform’s growth stage, academic exploration is needed. This study is an empirical study based on P2P instant messaging social e-commerce platform’ C2C model to explore some characteristics’ effects on customer purchase intention. First of all, this study divided information characteristic into information sharing frequency and information quality, and then explored their own direct influence on customer’s product interest and feeling of fatigue. This study also selected relationship quality, vendor’s sales capability and customer’s purchase experience as the moderating factors to test their impacts on those relationships. And also, the relationship between customer’s product interest and purchase intention, and the relationship between fatigue and purchase intention is also confirmed again due to the particularity of P2P instant messaging social platform. The results showed that information sharing frequency is positively related with both customer’s product interest and fatigue, while information quality is positively related with customer product interest but negatively related with fatigue. And for the customer purchase intention, higher customer product interest causes higher customer purchase intention, while higher fatigue causes lower purchase intention. And also, vendor’s sales capability’s moderating effects were all supported in this study. For the relationship quality, its negative moderating effect was found in the relation between information characteristics and fatigue, but the positive moderating effect was just find in information sharing fervency and customer product interest. But for customer’s purchase experience, only was the moderating effect on relationship between information sharing frequency and fatigue found in this study.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction 10 A. Research Background and Research Objectives 10 II. literature Review 15 A. The differences between specialized, generic SNS and P2P instant messaging e-commerce platforms 15 B. B2C vs. C2C models in P2P instant messaging mobile SNS platforms 18 III. Theoretical framework and hypothesis development 21 A. Information sharing frequency& its dual aspect 21 B. Information quality 25 C. Product interest, Fatigue, and Purchase intention 27 D. Relationship quality 28 E. Vendors capability 30 F. Customers transaction experience 31 IV. Research model and methodology 34 A. Research model and sample 34 B. Measurements 35 V. Analysis and Results 39 A. Sample characteristics 39 B. Reliability and validity of the measures 41 C. Analysis method 44 D. Results 45 VI. Discussion and Conclusion 54 A. Theoretical and practical implications 55 B. Limitations and Future research 58 Reference 60 Appendix 1 70 Appendix 2 72 국문초록 84 Acknowledge 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2052197 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.titleThe Effect of Product Information, Relationship and Individual Characteristics on Purchase Intention in P2P Instant Messaging Social E-commerce Platforms-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleFocusing on the China’s Wechat-
dc.title.translatedP2P 인스턴트 메신저 소셜 전자상거래 플랫폼에서 제품 정보, 사회관계와 개인의 특성이 고객 고매 의도에 미치는 영향 : 중국 Wechat을 초점으로-
dc.format.page87 p.-
dc.contributor.examiner배재현-
dc.contributor.examiner박정은-
dc.contributor.examiner이종국-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 경영학과-
dc.date.awarded2018. 8-
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