View : 664 Download: 0

The Impact of Team Learning Goal Orientation and Psychological Collectivism on Team Creativity

Title
The Impact of Team Learning Goal Orientation and Psychological Collectivism on Team Creativity
Other Titles
팀 학습목표 지향성과 심리적 집단주의가 팀 창의성에 미치는 영향: 팀 효능감의 조절효과
Authors
SHANG, SHANG
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강혜련
Abstract
Team creativity is considered as a major source of an organization’s survival and competitive advantages(House,2003). Recently, teamwork becomes the norm increasingly, and team creativity has received more attention than ever because it has already been proven that team creativity is the foundation of an organization’s success (Richter, West, Dick & Dawson, 2006). Therefore, it is of great significance to study the elements which have influences on team creativity, to open up better approaches for team management to make more profits for the organizations. The purpose of this study focused on the effect of the team learning goal orientation and psychological collectivism on team creativity. And team efficacy as a moderator in expectation of increasing team creativity. This study is based on team goal orientation theory, which proposes when a team with learning goal orientation, team members are motivated to learning new skills and knowledge related to creativity to solve new problems and challenges in the creative process (Mehta, Field, Armenakis & Mehta, 2009). So team learning goal orientation was expected to have a positive impact on team creativity. Teams with a high mean level of psychological collectivism among members will be motivated to work together and engage in behaviors that team information exchange (Randal, Resick & De Church, 2011). Team information exchange, in turn, benefits team creativity (Gong, Lee & Zhu, 2013). Therefore, psychological collectivism was expected to have a positive impact on team creativity. Also, few studies argued the relationship between psychological collectivism and team creativity. This paper extends the previous research to study whether psychological collectivism can influence team creativity. Team efficacy is an important motivating factor in the team (Gibson &Christopher Earley, 2007). An increase in efficacy enhances the team efforts to reach their goals. Therefore, team efficacy was expected to have positive effects on team learning goal orientation and psychological collectivism,as well as team creativity. The empirical results of this study were obtained through the investigation analysis of 86 R&D team samples (86 team leaders and 370 team members). According to the research findings, Firstly, team learning goal orientation was verified to have a significant positive effect on team creativity. Team learning goal orientation can encourage adaptive learning behaviors that lead to improved team creativity. Secondly, it is proved that psychological collectivism has a positive impact on team creativity. Team psychological collectivism has promoted the cooperation and information communication between team members to produce novel and useful ideas for the team. The research findings have filled the gap in the previous research and widen the research field about psychological collectivism and team creativity. Last but not the least, the moderating effect of team efficacy on the relationships between team learning goal orientation and team creativity was supported. Team efficacy enhances the team efforts to reach their goals, which will have a positive impact on team creativity. The conclusion tells managers that they should pay more attention to the team efficacy, team learning goal and psychological collectivism to improve team creativity. At the end of this dissertation, We discuss the limitation of present theory and point out future research directions.;팀 창의성은 조직의 생존과 경쟁 우위의 주요 원천으로 여겨진다. 최근 팀워크가 점차 일반화되고, 팀 창의성은 이미 조직 성공의 토대임이 입증되었기 때문에 팀 창의성은 그 어느 때보다 주목을 받고 있다. 따라서 팀 창의성에 영향을 미치는 요인을 연구하는 것이 중요하다. 본 연구는 팀 학습목표 지향성과 심리적 집단주의가 팀 창의성에 미치는 영향 그리고 팀 효능감의 조절 효과에 초점을 맞췄다. 팀 목표 지향성이론에 따르면 학습목표가 있는 팀의 구성원은 혁신 프로세스의 새로운 문제와 도전을 해결하기 위해 창의성과 관련된 새로운 기술과 지식을 습득하기 위한 동기부여가 된다. 그래서 팀 학습목표 지향성은 팀 창의성에 긍정적인 영향을 줄 것으로 예측된다. 심리적 집단주의의 수준이 높은 팀은 팀의 전체 이익과 목표에 중점을 두고, 팀 구성원 간의 협력과 정보 교환을 촉진하고, 자신과 타인의 아이디어를 적극적으로 평가하며 팀에 새롭고 유용한 아이디어를 창출한다. 심리적 집단주의는 팀 창의성에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예측된다. 또한, 심리적 집단주의에 대한 연구는 충분하지 않고 심리적 집단주의와 팀 창의성 간의 관계를 주장한 연구는 거의 없었다. 이 논문은 이전 연구를 확장하고, 심리적 집단주의가 팀 창의력에 영향을 미칠 것인지에 대하여 연구했다. 팀 효능감은 팀에 동기를 부여하는 중요한 요소다. 팀 효능감이 증가하면 팀의 목표를 달성하려는 노력도 향상된다. 따라서 팀 효능감은 팀 학습 목표 지향성과 심리적 집단주의가 팀 창의성에 미치는 긍정적인 영향을 조절할 것으로 예측된다. 이 연구는 86명의 팀 리더와 370명의 팀 구성원으로 구성하여 86개 팀이 분석하였다. 연구 결과에 따르면 첫째, 팀 학습 목표 지향성은 팀 창의성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 팀 학습 목표 지향성은 팀 창의력을 증진하는 적응 행동을 장려할 수 있다. 둘째, 심리적 집단주의는 팀 창의성에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 증명되었다. 팀의 심리적 집단주의는 팀 구성원 간의 협력과 정보 교환을 촉진하여 팀을 위한 새롭고 유용한 아이디어를 창출한다. 이 연구는 이전 연구와의 차이를 줄여 왔으며 심리적 집단주의와 팀 창의성에 관한 연구 영역을 넓혔다. 마지막으로 팀 학습목표 지향성과 팀 창의성 간의 관계에 대한 팀 효능감의 조절 효과가 지지되었다. 팀 효능감은 팀 창의성에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 목표 달성을 위한 팀의 노력을 향상 시킬 수 있다. 이 결론은 팀 창의성을 향상시키기 위해 팀 효능감, 팀 학습목표 및 심리적 집단주의에 더 많은 주의를 기울여야 한다는 것을 관리자에게 알린다. 마지막으로 본 논문의 현재 이론의 한계와 향후의 연구 방향을 제시했다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE