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무상주 발행기업의 주가 및 거래량 연구

Title
무상주 발행기업의 주가 및 거래량 연구
Other Titles
An Empirical Study on the Signalling Effects of Free Bonus Issue
Authors
김도윤
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신정순
Abstract
무상증자는 자본의 추가 유입 없이 자본계정 내의 항목 대체를 통해 이루어지는 증자정책이다. 본 연구에서는 2000년 4월부터 2017년 12월까지의 기간을 대상으로 무상주 발행기업의 공시정보가 주가수익률 및 거래량에 미치는 효과를 검증하였다. 또한, 글로벌금융위기라는 시장 변수가 공시효과에는 어떤 변화를 가져오는지 비교 분석하였다. 무상증자로 상승한 주가수익률은 기업의 어떤 재무특성에 의해 영향을 받는지 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 공시일 10일 이전부터 유의적인 초과수익률이 발견되었다. 초과수익률은 점차 감소하여 공시일 이후에는 변화 발생기간 이전과 같은 수준으로 회복한다. 이 같은 현상은 정보 사전유출의 영향으로 정보효과가 공시 이전부터 발휘된 결과라고 해석할 수 있다. 무상증자 공시에 따른 거래량의 변화는 공시일을 기점으로 급상승하였다가 10여 일에 걸쳐 감소하는 변화 양상이 관찰되었다. 글로벌금융위기를 기준으로 무상증자 공시에 따른 누적초과수익률은 이전과 이후에 큰 변화가 발견되지 않았다. 이는 투자시장 위축이 무상증자 정보에 대한 기대를 낮추기에는 무상증자 공시에 대한 평판이론이 강하게 작용하고 있다고 유추할 수 있다. 초과수익률과 기업특성에 대한 실증연구 결과, 기업규모가 작고 시장민감도 낮을수록 초과수익률이 더 높게 나타나는 것으로 관찰되었다. 또한, 증자비율과 부채비율이 높을수록 초과수익률과 정(+)의 관계가 나타난다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과는 기업의 어떤 재무요인이 초과수익률의 증가와 유관한지 보여주고 있다.;Free Bonus Issue increases capital by modifying items in the capital account without introducing additional capital. This study examines the effects of information disclosures by bonus issuing firms on stock returns and trading volumes between April of 2000 and December of 2017. In addition, this study comparatively analyzes how the market factor in the form of global financial crisis influenced the announcement effect. Regression analysis has been conducted to examine which financial characteristics of the firms affect stock returns that have increased as results of bonus issues: This research has identified statistically significant level of abnormally high returns from ten days prior to announcements. These abnormal returns gradually decreased over time and returned to previous levels after disclosure days. These phenomena can be interpreted as announcement effect coming into effect prior to actual announcements due to information leaks. Increase in trading volumes due to announcements of bonus issues soared at disclosure days and gradually decreased over approximately the next ten days. There were no statistically significant differences between cumulative abnormal returns due to bonus issue announcements before and after the global financial crisis. It can be inferred that the effects outlined in the reputation theory regarding bonus issue announcements had such a strong influence that even a shrinking investment market could not outweigh. An empirical study on excess returns and firm characteristics led to the observation that excess returns tend to be higher when firms are smaller and are less sensitive to the market. Also, excess returns tended to be higher when debt ratio and ratio of capital increase were higher. These results show which financial characteristics are relevant to increases in excess returns.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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