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dc.contributor.advisor유세경-
dc.contributor.authorSHANGGUAN, YIRAN-
dc.creatorSHANGGUAN, YIRAN-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:23:47Z-
dc.date.available2018-09-05T08:23:47Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000151000-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000151000en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245632-
dc.description.abstractThe purpose of this research is to explore the reason and needs of audiences to viewing Internet drama, their specific viewing behaviors, and what gratifications they obtained from Internet drama based on the model of uses and gratification theory. Uses and gratification theory argues that the users of media actively participate the process of communication and are objective oriented in selecting a source of media which maximizes their fulfillment of self needs and wants. As the newly form of media contents, Internet drama also attracts audiences’ attention and is disseminated widely. Against such a background, it is necessary to know the audiences’ needs of Internet drama, and their gratifications of it. In the process of this research, 5 specific motivations factors and 6 specific gratifications factors are concluded. 5 motivations factors consist of “quality”, “convenience”, “themes and plots”, “short advertising time”, and “adaptation and import”. 6 gratifications factors are “quality”, “convenience”, “themes and plots”, “short advertising time”, “entertainment” and “adaptation and import”. As for the relationship between viewing motivations, viewing behaviors and viewing gratifications, “quality” factor and “theme and plots” factor has a positive impact on viewing frequency. Second, it can be seen that viewing behavior exerts significant influence on audiences’ gratification of Internet drama, viewing frequency has a positive influence on gratification of audience. ;본 논문은 중국 시청자들의 웹 드라마를 이용한 동기와만족감을 탐구하는 데 사용되며, 이 글은 3부로 나뉘어 있으며, 우선 본문의 주요 이론과 만족도를 소개하고, 중국 웹 드라마의 정의를 소개하며, 현존하는 문제와 기존의 사용 및 이론과 웹 드라마의 연구에 관한 연구를 진행한다. 여기에 실린 연구 모델을 보면 본문의 관람 행태는 시청률로 볼 수 있고, 시청자들이 보고 싶어 하는 것은 물론이고, 사전 인터뷰의 결과와 선행연구를 토대로 작성된 것이다.총 339개의 설문지를 받았다.요인분석해 보면,‘질량’,‘편리성’,‘개편과 도입’,‘짧은 광고 타임’,쪽 ‘대본및 장르’5개의 이용동기요인를 보여주고,'질량','편리성','개편과 도입','짧은 광고 타임','대본및 장르','오락성'6개의 총족요인를 보여 준다.회귀분석을 통해 웹 드라마의 질이 높을수록 드라마의 질이 높고 스토리와 장르가 비슷해 시청자들의 관심을 끌고 있는 것으로 나타났다.시청률은 시청자들의 만족감에 가장 큰 영향을 미친다.그리고 장르에 따라 관람설비도 만족감에 영향을 미칠 수 있다. 결론적으로 웹 드라마 자체의 질과 내용이 시청자들의 관람 여부를 결정하는 결정적인 요소로 중국 웹 드라마의 미래 창조 및 발전 방향에 도움이 될 것이라고 판단한 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. Introduction 1 Ⅱ. Literature Review 4 A. Uses and Gratification Theory 4 1. Basic Concepts 4 2. Uses of Drama 7 B. Internet Drama 15 1. The Definition and Concept of Internet Drama 16 2. The Characteristics of Internet Drama 18 3. The Reasons for the Emergence of Internet Drama 25 4. The Problems Existing in Internet Drama 28 5. Uses of Internet Drama 30 Ⅲ. Methods 32 A. Research Question and Research Model 32 B. Research Method 34 1. Participants 34 2. Data Collection 34 3. The Definition of Internet Drama 34 4. The Main Operational Definition 35 5. Data Analysis 38 Ⅳ. Results 39 A. Statistics about the Demographic Information of the Respondents 39 B. Results of Viewing Behaviors of Internet Drama 44 C. The Motivation of Audience to View Internet Drama 47 D. The Gratification of Audience to View Internet Drama 51 E. Results of Uses and Gratification of Internet Drama 55 1. Results of the Influence by Motivation on Behavior 55 2. Results of the Influence by Behavior on Gratification 57 Ⅴ. Discussion 61 1.Reference 66 2.Appendix 73 ABSTRACT 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent807813 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.titleThe Research about Uses and Gratification of Internet Drama in China-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated중국 웹 드라마에 관한 연구 : 이용과 충족 이론 중심으로-
dc.format.pageiv, 80 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 커뮤니케이션·미디어학과-
dc.date.awarded2018. 8-
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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