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제품 CMF에 대한 사용자 감성작용에 관한 연구

Title
제품 CMF에 대한 사용자 감성작용에 관한 연구
Other Titles
제품 CMF에 대한 사용자 감성작용에 관한 연구 : 1인가구를 위한 로봇디자인을 중심으로
Authors
이나진
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
오늘날 삶의 수준이 향상됨으로 인하여 감성적, 안정적, 편리성 등에 대한 기대수준이 점차 높아지고 있다. 그에 따라 자동차, IT, 패션, 과학분야 등의 산업 현장에서의 CMF(Color, Material, Finishing) 적용에 대한 중요성도 함께 높아지고 있으며 이러한 추세에 따라 각 산업분야에서는 CMF에 대하여 단순한 표면처리로 인지하며 소재에 대한 적용과 도료를 이용한 후처리의 기능 및 디자인 프로세스로서의 한 부분으로만 생각 하는 것에서 그치는 것이 아니라 소비자의 감성적인 부분까지 고려하여 사용자 감성만족에 적합한 소재와 컬러 개발을 적용시킨 감성디자인이 중요시 되고 있다. 또한 소재 및 신기술의 연구개발은 초기 선점 시에 어려움이 있지만 개발이 성공 할 경우 다양한 분야에 적용할 수 있기 때문에 개발 후 장기간의 시장 진입 장벽의 구축이 가능하며 각 산업 분야에서 상품의 가치와 경쟁력을 높여 주는 요소로써 CMF는 더욱 핵심적 분야로 연구되고 있다. 본 연구에서는 제품의 CMF에 관하여 1인가구인 사용자가 느끼는 감성작용에 대하여 관찰하였으며 사용자의 니즈를 분석하여 감성만족을 충족시킬 수 있는 홈서비스로봇의 디자인 개발과 그에 따른 로봇의 특성을 고려한 CMF에 관하여 제시를 하고자 한다. 첫째, 이론적 배경 1인가구와 감성디자인, 서비스로봇에 대한 문헌조사를 실시하였으며 이러한 이론적 배경을 통해 이 세 주제 사이의 상관관계를 로봇디자인에 관한 디자인 개발과 CMF에 대한 감성작용에 관한 연구에 반영할 수 있도록 한다. 둘째, CMF에 대한 조사 및 현황. CMF에 대한 이론적 고찰을 통하여 CMF(Color, Material, Finishing)의 이해와 개발방향, 감성효과, 산업분야에서 현재 많이 사용되어지고 있는 소재 및 신소재 동향 등을 조사하여 문헌고찰을 실시한다. 셋째, 1인가구 니즈 분석을 통한 홈서비스 로봇디자인의 컨셉 개발 진행. 로봇의 컨셉 제작을 위하여 이론적 배경과 함께 1인 가구를 대상으로 FGI(Focus Group Interview)를 통하여 그들이 가내활동 시에 느끼는 니즈에 관한 도출과 홈서비스로봇에 대한 의견을 취합 하여 심층인터뷰를 통해 도출된 사항을 로봇의 페르소나에 적용하며 이것을 바탕으로 서비스 로봇디자인의 컨셉 개발을 제작한다. 넷째, 로봇디자인의 CMF에 관한 사용자 감성작용에 관한 연구. 1인가구 싱글여성을 대상으로 로봇디자인의 CMF에서 느껴지는 요소인 색상(Hue), 색조(Tone), 소재(Material)에서의 감성적 요인과 선호도에 관해 설문을 진행 한다. 이를 바탕으로 이론적 고찰에서 연구되었던 1인가구의 니즈와 감성디자인, CMF의 상관관계, 서비스로봇에 대한 동향과 특성을 고려하여 서비스 로봇디자인의 CMF를 제안한다. 현재 여성의 경제활동으로 인한 사회참여, 인구구조의 변화, 출산율 저하 등으로 인하여 1인가구의 증가추세는 꾸준히 지속될 것으로 예상되고 있다. 본 연구에서는 지속적인 증가율을 보이며 현재 소비시장에서 큰 영역을 형성하고 있는 1인 가구를 대상으로 그들의 니즈를 분석하였다. 따라서 가내에서 활동 시에 사용자의 니즈를 충족을 시킬 수 있는 제품으로 홈서비스로봇을 제안하였고 1인 가구 싱글 여성을 대상으로 로봇에 대한 CMF의 감성 작용과 선호도에 대하여 연구하였다. 본 논문에서는 가까운 미래 우리의 편의를 위하여 생활 속의 생활가전으로 자리를 잡게 될 서비스로봇에 관한 연구로써 로봇의 디자인과 CMF에 대하여 사용자의 감성작용에 관한 부분을 심도있게 파악하여 조사함으로써 사용자가의 니즈에 적합한 CMF의 제안과 서비스로봇의 동향과 특성을 고려한 CMF에 대한 연구 및 제안을 하였다. 본 연구가 향후 로봇산업시장에서 디자인과 CMF에 대한 연구 개발 진행에 도움이 되는 자료로 활용되길 바라며 앞으로 로봇산업시장에서 CMF에 대한 연구가 활발히 진행되기를 기대한다.;Due to the enhanced modern lifestyle, the expectation of emotionality, stability and convenience has increased as well. Therefore the importance of applying CMF(Color, Material, Finishing) on IT, Fashion and Science industry is also increasing. In this sense on each industry, they do not just regard CMF as the step in the design process including simple surface treatment and after treatment with the application of materials and figments. But rather they put the importance in CMF as for the emotional design considering the emotional state of consumers with the application of suitable materials and figments. The study and development on materials and new technologies get through difficulties for the initial occupancy. However if succeeded it is possible to apply on variety of fields so it is available for a long-term market entry construction. And addition to that, CMF is considered as the element that increases the value of properties and their competitiveness in each industry. Therefore CMF is being studied as more critical part in design process. In this research, I observed the emotional functioning of the single household users on CMF. Therefore I tried to suggest the design development for the Home Service Robot considering the needs of the users and their emotional satisfaction. And accordingly I tried to suggest the elements of CMF considering the characteristics of the Robot. First, Theoretical Background I processed the literature research on single households, emotional design, and service robots. Through this theoretical backgrounds I tried to reflect their relationships on the robot design development and the research on emotional functioning. Second, research and status of CMF Through the theoretical consideration on CMF, I practice the literature consideration by researching the understanding of CMF(Color, Material, Finishing), development direction, emotional functioning and the movement of most-used materials and new materials on industries. Third, process of Home Service Robot design concept development through the analysis of needs of single households. For creating the concept of the robot, I used theoretical background and FGI(Focus Group Interview) on single households about their needs during indoor activities. The results extracted from the interview are reflected on the Robot's persona and based on this process robot design concept is created. Fourth, The research on the user's emotional functioning on robot design CMF. I process the survey on single household females about the emotional elements and preferences on the CMF qualities such as Hue, Tone, and Material. I suggest the Robot Design CMF based on the co-relationship among Survey, Theoretical consideration, and CMF and by considering the movements and characteristics of Service Robots. It is expected that single households increase continuously due to the factors like female social participation, population change and low birth rate. In this research, I analysed the needs of single households whose current market participation is wide enough and still expanding in a gradual rate. In this sense I suggested the Home Service Robot that would satisfy the needs of single households during their indoor activities. And I studied on single household females about their emotional functioning and preferences on the Robot's CMF. This research is based on the Home Service Robots that will be our home appliances in near future as means for our life conveniences. In this research I analyse and studied profoundly about the users' emotional functioning on Robot design and CMF. Therefore I studied and suggested about suitable CMF based on the needs of users and CMF considering the movements and characteristics of Service Robots. I expect this research to become a useful material in the process of research and development of designs and CMF in Robot Industry Market. And I expect to see forthcoming active researches in Robot Industry Market.
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