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부부의 성역할태도가 구매의사결정에 미치는 영향

Title
부부의 성역할태도가 구매의사결정에 미치는 영향
Other Titles
(A) STUDY UPON EFFECTS OF SEX ROLE ATTITUDES IN MARRIED COUPLES UPON DECISION MAKING PROCESSES IN PURCHASINE : With Emphasis on housing purchase
Authors
임윤정
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
부부관계성역할구매의사의사결정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study was mainly concerned marital role structure in a married couple according to their sex role-taking attitudes as well as their demographic variables in purchase decision making, in which the extents every variables make their relative contributions was also to investigated. From these, the purpose of this was to provide basic data for family role structure In purchase decision making. For this purpose, a wide application of questionnaire was made up with the participants of couples who are residing in Seoul The data collected were analyzed by the statistical methods llke frequency, percentage, ANOVA, Duncon's Multiple Range test, multiple regression analysis and Person's correlation. The major findings of this study were as follows: 1. The extents of role participationg of married couples in the activities of purchase decision making, only excluding the choice related to its form of a house and items for interior decorationg, have shown significant differences between husband and wife-a remarkable discordancy. 2. When reviewed from an aspect according to demographic variables, joint involvement have shown, significant differences at the cases of husbands, according to whether whether their wives are in the state of paid employment or not, and, at those of wives, according to their ages and educated levels. 3. The joint involvement according to husband's sex role attitudes have shown significant differences only in the cases of husbands. 4. The joint involvement according to wive's sen role attitudes were shown significant differences both at the sides of husband and wife. 5. The joint involvement according to the individual styles of sex role attitudes between couples have shown significant differences in the both. 6. It was shown that, in purchaes decision making in married couples, joint involvement are affected more by the conjugal sex role attitudes rather than by demographic variables. As a result of the analysis, we could possibly conclude that, while demographic variables have played as important factors in precedential investigations, socio-psychological factors were in this study more important variable adapted, in accounting the marital role structure. This means again that norms about sex roles of a culture by which a society has been oriented become a kind of more usefully interpretted causes for the differences of dicision making attitudes between husband and wife, eventhough individual resources and capacities of couples are also important causes for them. Therefore, we can say, another psychological varables including personality and life style etc, also should be researched in this kind of future studies. Also we can righty anticipate further studies were family role structures are investigated involving every members of a family, beyond the limits of this study. I suggest, incidentally, this kind of materials should be used as essential materials which would serve as those like program components for education to enhance the quality of family life.;본 연구는 구매의사결정에 있어 인구통계학적 특성과 부부의 성역할 태도에 따른 부부역할 구조를 살펴보고 또한 제 변수들의 상대적인 기여도를 파악함으로써 구매의사결정에 있어서의 가족역할구조 연구를 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 서울시에 거주하는 부부를 대상으로 설문조사를 실시하여 수집된 자료는 빈도분석(Frequency), 백분율(Percentage), 분산분석(ANOVA), DMR검증, 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis), Pearson의 적률상관계수등의 통계방법으로 분석되었다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 구매의사결정에 있어 주택형태와 내부구조항목을 제외하고는 부부의 역할참여도는 남편과 부인의 경우에 유의한 차이를 보여 상당한 불일치를 보였다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 역할수행공동성적도는 남편의 경우에는 부인의 취업유무에 따라 유의한 차이를 보였으며 부인의 경우에는 부인의 연령과 부인의 교육수준에 따라 유의한 차이를 보였다. 세째, 남편의 성역할태도에 따른 역할수행공동성정도는 남편의 경우에만 유의한 차이가 나타났다. 네째, 부인의 성역할태도에 따른 역할수행공동성정도는 남편과 부인의 경우 모두 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 부부간의 각 성역할태도 유형에 따른 구매의사결정에 있어서의 역할수행공동성정도는 남편과 부인의 경우 모두 유의한 차이를 보였다. 여섯째, 구매의사결정에 있어서의 역할수행공동성정도에 인구통계학적 변수보다 부부의 성역할태도가 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석결과를 통하여 볼 때 기존의 선행연구들은 인구통계학적 특성을 중심으로 부부역할구조를 설명하였으나 본 연구에서는 인구통계학적 변수보다 오히려 사회심리적 변수가 중요한 변수로 나타났다. 즉 부부가 각기 지닌 자원이나 능력도 중요하지만 그 사회의 문화지향성이 반영된 성역할(Sex role) 규범이 부부역할구조를 설명해 주는 보다 유용한 변수임을 시사해 준다고 하겠다. 앞으로 연구에서는 구매의사결정시 부부역할구조를 설명하는데 본 연구에서 고려하지 않았던 다른 심리적인 변수들 즉 성격(Personality) 변수나, 라이프스타일 등을 포함하는 연구가 필요하다 하겠다. 또한 구매의사결정과정을 부부간의 상호작용으로만 한정지어서 살펴보았는데 가족구성원 모두를 포함한 역할구조가 조사되어야 할 것이며, 본 연구의 조사대상자가 소득분포상 중상류층의 성격을 나타내고 있어 다른 계층에 일반화하는데 무리가 있지만 대상을 확대하고 다른 심리적인 변수들 즉 성격이나 라이프스타일 등을 포함한 연구가 이루어지면 가정생활을 위한 즉 가족구조의 파악으로 부부간의 갈등을 감소시키고 원만한 부부관계를 유지해 나가기 위한 기초자료로 쓰여 가정의 생활의 질을 향상시킬 수 있는 자료 및 교육 Program이 제시될 수 있을 것으로 본다.
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