View : 796 Download: 0

독후활동 프로그램이 중학교 특수학급 학생의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향

Title
독후활동 프로그램이 중학교 특수학급 학생의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of After-Reading Activities Program on The Self-Esteem and Self-efficacy of Middle School Students with Disabilities in Special Classes
Authors
황신영
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이소현
Abstract
초등에서 중등으로 또는 중등에서 고등으로의 전이기에 있는 청소년은 신체적․생리적인 변화와 함께 심리적․정서적․사회적 측면에서도 급격한 변화와 성장을 경험하며, 내적, 외적으로 가중되는 부담감으로 인해 혼돈을 겪게 된다. 일반 학교에 통합되어 있는 장애 학생의 경우 일반 학생이 경험하는 청소년기의 신체적, 인지적, 심리․정서적, 사회적 측면의 어려움과 더불어 자신의 장애로 인해 느끼고 경험하게 되는 어려움까지 이중, 삼중적인 부담과 혼란을 겪게 된다. 이러한 시기에 자기 자신에 대한 긍정적인 가치관 확립과 자신의 능력에 대한 긍정적인 확신을 가지는 것은 성공적인 성인기로의 전이와 앞으로 성공적인 삶을 살아가는 데에 있어서 대단히 중요하며, 관련하여 통합된 환경에 있는 장애 학생의 자아 개념 증진과 관련하여 자아존중감이나 자기효능감의 증진을 위한 중재를 제공하는 것은 매우 중요하고 의미 있는 일이다. 그러나 일반 학교에 통합된 장애 학생을 대상으로 한 자아 관련 연구는 매우 부족하며, 특히나 중학교에 통합된 장애 학생을 대상으로 한 연구는 더욱 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 최근 일반 교육 현장에서 학생들의 자아존중감이나 자기효능감 증진을 위해 독서 관련 활동을 통한 연구가 활발히 이루어지고 있는 점과 관련하여 특수교육 현장에서 독후활동 프로그램이 중학교 특수학급 학생의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향에 대해서 알아보고자 하였다. 본 연구는 서울시에 위치한 3개의 공립 중학교 특수학급 1~3학년 학생 20명을 대상으로 실시되었는데, 기초학습기능검사 읽기Ⅱ(읽기 이해) 점수가 유사한 학생들끼리 짝짓기 과정을 통해 실험집단과 통제집단에 각각 10명씩 배치하였다. 실험집단에게는 특수학급의 국어 시간에 1회기에 45분씩, 총 13회기에 걸쳐 독후활동 프로그램을 실시하였고, 통제집단에게는 독후활동이나 자아존중감, 자기효능감 증진과 관련된 어떠한 중재도 제공하지 않았고, 일반적인 국어 수업을 진행하였다. 두 집단 간에 자아존중감과 자기효능감의 변화 정도에 유의한 차이가 있는지를 알아보기 위해 사전․사후검사 통제집단설계를 사용했으며, 두 독립표본 t검정을 실시하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 독후활동 프로그램에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간에 자아존중감의 변화 정도에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 독후활동 프로그램에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간에 자기효능감의 변화 정도에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구 결과를 통해 독후활동 프로그램이 중학교 특수학급 학생의 자아존중감과 자기효능감을 향상시키는 데에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 그 효과가 있음을 알 수 있다. 본 연구는 일반교육 현장에서 독서 관련 교육과 자아 관련 연구가 활발히 이루어지고 있음에 반해 이러한 연구가 많이 부족했던 특수교육 현장에서 중학교 특수학급 학생을 대상으로 독서 관련 활동인 독후활동 프로그램을 통해 자아존중감과 자기효능감 향상의 효과성을 입증함으로써 특수교육 현장에서도 독서를 활용한 중재가 자아 관련 영역의 증진에 효과가 있음을 밝혔다는 데에 연구의 의의가 있다고 하겠다.;The purpose of this study was to examine the effects of after-reading activities program on the self-esteem and self-efficacy of middle school students with disabilities in special classes. In this study, 20 middle school students with disabilities(from 1st to 3rd grade) paticipated: the students belonged to special classes in three different public middle schools in Seoul. They were divided into two groups, the experimental and the control. Each group had 10 students. They consisted of students with mental retardation and students with autism. The experimental group was provided with 13 session over 10 weeks, once or twice a week in Korean languages class in a classroom for special class. The time of each session was 45 minutes. And the control group participated in regular Korean language class in a classroom for special class without after-reading activities program. The program consisted of following activities: role play, writing letters, crafting, games, co-counseling, completing action sheets, etc. In this study, two assessment tools were used in pre-and-post test. One is Self-Esteem Inventory and the other is Self-Efficacy Scale. For the analysis of the results, t-test was used with the SPSS 18.0 program. The results of this study can be summarized as follows: First, there were statistically significant differences of p<.01 between the self-esteem of the experimental group participated in after-reading activities program and that of the control group. Second, there were statistically significant differences of p<.01 between the self-efficacy of the experimental group participated in after-reading activities program and that of the control group. The results proved that after-reading activities program had positive effects on the self-esteem and self-efficacy of middle school students with disabilities in special classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE