View : 798 Download: 0

국가수준 교육과정과 교과서 개발단계간 교육내용 통합방법의 일관성 분석

Title
국가수준 교육과정과 교과서 개발단계간 교육내용 통합방법의 일관성 분석
Other Titles
(An) analysis of consistency of the method to integrate contents between level of national curriculum development and textbook development
Authors
이경진
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
국가수준교육과정교과서개발단계교육내용통합방법일관성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 통합교과의 교육내용 통합방법이 교육과정 개발단계 간에 일관성을 유지하고 있는지를 밝히는데 그 목적이 있다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. '슬기로운 생활'의 교육내용 통합방법은 국가수준 교육과정과 교과서 개발 단계간에 일관성 있게 이루어져 있는가? 1-1. '슬기로운 생활'의 국가수준 교육과정 개발단계에 나타난 교육내용 통합방법은 어떠한가? 1-2. '슬기로운 생활'의 교과서 개발단계에 나타난 교육내용 통합방법은 어떠한가? 1-3. '슬기로운 생활'의 교육내용 통합방법은 교육과정 개발단계 간에 어떠한 차이가 있는가? 2. '즐거운 생활'의 교육내용 통합방법은 국가수준 교육과정과 교과서 개발단계 간에 일관성 있게 이루어져 있는가? 2-1. '즐거운 생활'의 국가수준 교육과정 개발단계에 나타난 교육내용 통합방법은 어떠한가? 2-2. '즐거운 생활'의 교과서 개발단계에 나타난 교육내용 통합방법은 어떠한가? 2-3. '즐거운 생활'의 교육내용 통합방법은 교육과정 개발단계 간에 어떠한 차이가 있는가? 본 연구는 기존의 교육내용 통합방법에 대한 비판적 분석을 통해, 교육내용 통합방법을 분절형, 병렬형, 공유형, 거미망형, 통합형의 5가지로 정리하고 이를 분석의 틀로 하였다. 분석대상이 되는 교과는 통합교육과정이 실시되는 1학년의 '슬기로운 생활'과 '즐거운 생활'로 선정하였다. 그리고 국가수준 교육과정 개발단계의 교육내용 통합방법 분석은 『국민학교 교육과정』과 『국민학교 교육과정 해설』을 대상으로, 교과서 개발단계의 교육내용 통합방법 분석은 『제6차 교육과정 개정에 따른 교과용 도서의 개발 연구』와 교과서를 대상으로 하였다. 각 분석 대상에서 교육내용 통합방법에 해당되는 내용은, 내용 분석의 질적 접근 방법을 사용하여, 직접 인용하고 해석하는 방법으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. '슬기로운 생활'의 교육과정 개발단계 간의 교육내용 통합방법을 분석한 결과는 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, '슬기로운 생활'의 국가수준 교육과정 개발단계의 교육내용 통합방법을 분석한 결과, 사회과, 자연과, 도덕과의 내용들을 교과의 선과 관계없이 실생활 맥락에서 해결해야 할 문제를 통합의 중심으로 하여 조직한 '통합형' 방법으로 밝혀졌다. 둘째, '슬기로운 생활'의 교과서 개발단계 교육내용 통합방법을 분석한 결과, 사회과, 자연과, 도덕과의 내용들을 주어진 주제를 중심으로 하여 조직한 '거미망형' 방법으로 밝혀졌다. 세째, '슬기로운 생활'의 교육과정 개발단계간 교육내용 통합방법의 일관성을 분석한 결과, 각 교육과정 개발단계에서 통합된 교과들이 사회과, 자연과, 도덕과라는 점과 개발 시초에 목적했던 바와는 유사하나, 교육내용 선정의 근거와 통합의 중심에 나타난 통합방법에서는 차이를 보였다. 따라서 실질적인 교육내용 통합방법에서는 일관성이 결여되어 있었다. '즐거운 생활'의 교육과정 개발단계 간의 교육내용 통합방법을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, '즐거운 생활'의 국가수준 교육과정 개발단계의 교육내용 통합 방법을 분석한 결과, 체육과, 음악과, 미술과의 내용들을 세 교과간의 공통요소를 통합의 중심으로 하여 조직한 '공유형' 방법으로 밝혀졌다. 둘째, '즐거운 생활'의 교과서 교육내용 통합방법을 분석한 결과, 체육과, 음악과, 미술과의 내용들을 주어진 주제를 중심으로 하여 조직한 '거미망형' 방법으로 밝혀졌다. 세째, '즐거운 생활'의 교육과정 개발단계간 교육내용 통합방법의 일관성을 분석한 결과, 각 교육과정 개발한계에서 통합된 교과내용이 체육과, 음악과, 미술과라는 점에서는 유사하나, 개발의 방향과 내용 선정의 근거, 통합의 중심에 나타난 통합방법에서는 차이를 보였다. 따라서 교육내용 통합방법이 교육과정 개발단계 간에서 일관성을 결여하고 있었다. 연구결과를 종합하면, 통합교과의 교육내용 통합방법이 교육과정 개발단계 간에 일관성을 유지하지 못하고 있음을 알 수 있다. 국가수준의 의도가 학생들에게 전달되는 중간수준에서 이미 일관성을 잃고 있다는 것은, 그 의도가 학생들의 학습결과로 나타나리라고 기대하는 것을 어렵게 한다고 할 수 있다. 따라서 국가수준의 의도가 모든 교육과정 개발단계에 반영되어 학생들에게 전달될 수 있도록 통합교육과정에 대한 교육과정 개발자 및 관련자들의 계속적인 연구와, 교육과정 개발단계 간의 일관성을 평가할 수 있는 교육과정 평가방안이 마련되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to verify that whether the method to integrate contents in the integrated subjects maintain consistency between level of national curriculum development arid textbook development. The specific research questions of this study are the following. 1. Does the method to integrate contents in 'Judicious life' maitain consistency between level of national curriculum development. and textbook development? 1-1. Which type of the method to integrate contents is employed in level of national curriculum development? 1-2. Which type of the method to integrate contents is employed in level of textbook development? 1-3. Does the the method to integrate contents in 'Judicious life' maitain consistency between levels of curriculum development? 2. Does the the method to integrate contents in 'Enjoyable life' maitain consistency between level of national curriculum development and textbook development? 2-1. Which type of the method to integrate contents is employed in level of national Curriculum development? 2-2, Which type of the method to integrate (contents is employed in level of textbook development? 2-3. Does the method to integrate contents in 'Enjoyable life' maitain consistency between levels of curriculum development? This study classified the method to integrate contents into five categories : separate model, parallel model, shared model, webbed model, integrated model, and adopted these categories as a frame. As the subjects of investigation, 'Judicious life' and 'Enjoyable life' in first grade in which integrated curriculum is being instructed were selected. As the targets of investigation of the method to integrate contents in which is national curriculum intented, Elementary Curriculum and A Commentary of Elementary Curriculum were selected. As the targets of investigation of method tn integrate contents in which is textbook intended, Textbook Development Study on the 6th revision of national curriculum and integrated subject's textbooks were selected. At each target of investigation, for the content which is relevant to the method to integrate contents, qualitative approach of content analysis was adopted and direct quotation and interpretation were employed. The results of this study are as follows. The investigations of the method to integrate contents in 'Judicious life' can be summarized into the following three points. First, the method to integrate contents in level of national curriculum development was proved to be 'integrated model' which combines social, science and ethics, regardless of the boundary of subject, focusing on problems in practical life. Second, the method to integrate contents in level of textbook development was proved to be 'webbed model' in which social, science and ethics were combined focusing on the themes. Third, the investigation of consistency of the method to integrate contents between levels of curriculum development was determined that it was relate to its original intention, however it shows disparity in the logic of selection and the central idea. Accordingly it was deficient in consistency of the method to integrate contents. The investigations of the method to integrate contents in 'Enjoyable life' can be summarized into the following three points. First, the method to integrate contents in level of national curriculum development was proved to be 'shared model' which organized physical, music and arts focusing on three subject's common factors. Second, the method to integrate contents in level of textbook development was proved to be 'webbed model' in which physical, music and arts were combined focusing on the themes. Third, the investigation of consistency of the method to integrate contents between levels of curriculum development was determined that it was relate to its original intention, however it showed disparity in the logic of selection and the central idea. Accordingly it was deficient in consistency of the method to integrate contents. This study reached to the conclusion, that the method to integrate contents in the integrated subjects were not consistent between levels of curriculum development. National curriculum' s intention was deficient in consistency while being conveyed to the students, therefore it is hardly expected that the national curriculum intention influence on the effect of learning. To solve this problem, curriculum designers' continuous research about the method to integrate contents and organized curriculum evaluation are demanded, so that national curriculum intention can be reflected to every level of curriculum development.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE