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호텔마아케팅의 실증적 연구

Title
호텔마아케팅의 실증적 연구
Other Titles
(A) Study on Marketing of Korean Tourist Hotels : The Attributes which Affect Hotel Selection for Foreigners
Authors
박정화
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
호텔기업마아케팅호텔Marketing
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 호텔을 이용하는 외국인이용자가 호텔을 선택할때 중요시 하는 요인을 파악하여 마아케팅 전략의 도입과 수정에 도움을 주려는 것을 목적으로 하고 있다. 연구대상은 우리나라의 호텔중, 서울소재의 특급호텔과 일급호텔로 한정하여, 외국인 이용객들이 호텔에 대해 일반적으로 가지고 있는 평가기준들의 우선순위를 알아보고, 그들이 단골호텔에 대해 가지고 있는 태도를 결정하는 변수, 즉 후원요인을 찾아내며, 각 등급별 단골 이용자들의 특성간의 차이를 파악하고자 하였다. 이용자들의 호텔에 대한 태도를 분석함에 있어서 본 연구는「로젠버그」와 「피쉬바인」등의 "보상모형"을 토대로 하였다. 이러한 목적하에 본 연구는 서울시내 특·1급호텔을 애용하는 외국인 이용자를 대상으로 질문지를 사용한 현장조사를 실시하였다. 회수된 자료는 호텔에 대해 이용자들이 일반적으로 가지고 있는 평가기준들의 우선순위를 알아보기 위한 각 기준들의 중요도 평점의 평균값 비교와, 이러한 요인들의 호텔 등급별 차이를 알아보기 위한 t-test ,그리고 호텔 이용자특성의 차이를 알아보기 위한 교차분리분석등의 통계적 기법으로 분석되었다. 그 분석에 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 호텔을 이용하는 외국인들은 일반적으로 그 호텔의 여러 속성들 가운데서 서어비스와 편리한 위치를 중요시 한다는 것이다. 둘째, 특급호텔 애용자와 1급호텔 애용자 사이에는 호텔선택시 중요시하는 요인간에 유의적인 차이가 있다. 세째, 호텔 등급별로 그곳을 단골로 이용하는 이용자들의 특성간에는 여러가지 면에서 유의적 차이가 존재함을 발견하였다.;The purpose of this thesis is to work out the Hotel Marketing strategies based on the arrtibutes which consumers evaluate are important to select hotel for foreigners. The study purposed to find the priorities of the evaluative criteria consumers generally utilized in selecting a hotel, to discover the determinants, or the patronize factors, which have a crucial impact on consumer attitudes toward the hotels and finally to reveal, the characteristics of consumers patronizing a certain type of hotel, by comparing and analyzing the deluxe class hotels and first class of hotels. The foundation of literature survey primarily based upon the "compensatory models" developed by M. Rosenberg and M. Fishbein. The Research Methodology was field study and questionnaire was used especially. The subject of this thesis is foreigners. The collected data was analyzed by means of statistical techniques as comparison of the means of importance ratings of consummers' general evaluative criteria in an attempt to find out the priorities of those criteria, the t-test to analyze the difference in patronage factors between the two groups, and the two-way cross-tabulations to analyze the differences in consumer characteristics between the two groups. The researches are as follows; 1. The most important criterion that consumers have in evaluating the attributes of the hotels is the service. 2. Some who patronize the deluxe class hotels and the others who patronize the first class hotels have different importance on attributes which are considered to select hotels. 3. The demographic characteristics of the patrons of the deluxe class hotels and first class hotels are significantly different.
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