View : 907 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이혜지-
dc.creator이혜지-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:49Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000031024-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182428-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031024-
dc.description.abstractThe women's movement of the United States of America was encouraged with the influence of the political and social atmosphere of the 1960s, such as the civil rights movement, student's movement, and the antiwar movement. Radical Theatre Movement, as well as the Women's Movement made a big contribution to the birth of the feminist drama(theatre). Women thought that the public and social elements of the theatre can be a good means to express feminist issues to the audience. The feminist drama which has been established as a theatrical genre in the late 1960s explores various problems that haven't been dealt with in the present male-dominated theatre such as the experiences of women, women's role in society, and the relationship between women themselves. In feminist drama, women try to escape from her subordinate status to search for her identity in the patriarchal society. Their purpose is to make the women audiences sympathize with the drama and to make them see the reality. Feminist theatre also rebels against the male-oriented management of the existing theatre itself by giving many opportunities to women artists to participate in creating a play. Megan Terry is the feminist playwright who represents the experimental spirit of the 1960s. Her work, Calm Down, Mother, which was written in a new style based on 'transformation' technique, could be regarded as the first American feminist drama. The basic notion of 'transformation', that one's identity is not fixed, but is always changeable, conformed to women's search for their identity. As a result, 'transformation' became an important characteristic of American feminist drama in its concept and technique. Marsha Norman wrote realistic feminist drama in traditional sense. Getting Out, written in 'flexible realistic' form using both realistic and expressionistic techniques, and 'night, Mother in traditional realistic form, both depict women struggling to build up their independent identity in the patriarchal society. The three works mentioned above all deal with the relationship between women themselves with a special emphasis on the mother-daughter relationship ana the various aspects of that relationship. Whatever the form may be, all three feminist plays attempt to succeed in making women audiences sympathize with the women characters on the stage and become aware of the present reality they are facing outside the theatre.;1960년대 들어 미국에서는 민권 운동, 학생 운동, 반전 운동등 정치, 사회적 조류를 타고 여성 운동이 본격화되기 시작했다. Feminist drama(theatre)는, 이러한 여성 운동과 더불어 당시의 Radical Theatre Movement의 영향에 힘입어 탄생한 쟝르로, feminist들은 연극이 가지고 있는 대중적이고도 사회적인 속성이야말로 관객에게 feminism을 피력할 수 있는 좋은 도구가 될 수 있다고 생각하였다. 1960년대 후반 이후 확고하게 자리를 잡기 시작한 feminist drama는, 남성 주도하의 기존연극에서는 다뤄지지 않았던 여성의 경험과 역할, 여성 상호간의 관계의 문제를 탐구하고 있으며, 남성 본위의 이 사회에서의 여성의 예속적 위치에서 벗어나 여성이 자신의 진정한 identity를 추구한다는 주제를 다룸으로써, 여성 관객의 공감을 자아내고 그들을 깨우치는 데에 목적을 두고 있다. 또한 feminist theatre는, 남성 중심적으로 운영되온 기존 극단에 반발하여, 여성 극작가, 여성배우 모두에게 극작에 있어서 참여의 기회를 부여하고 있다. Megan Terry는 60년대의 실험 정신을 대표하는 feminist극작가로, 그녀의 작품, Calm Dowm, Mother는 'transformation'기법에 근거한 새로운 형식으로 쓰인 미국 feminist drama의 효시가 되었다. 한 인물의 자아는 고정된 것이 아니라 언제나 변화 가능하다는 'transformation'의 기본 사상은 여성의 정체성을 찾으려는 생각과 맞아떨어졌으며, 따라서 'transformation'은 그 기법과 개념에 있어서 미국 feminist drama의 중요 특성을 이루게 되었다. 한편 Marsha Norman은 기존극의 사실주의 형식을 가지고 feminist drama를 썼다. Getting Out은 사실주의에다 표현주의 수법을 혼합한 'Flexible realism'의 형태로써, 그리고 'night Mother는 완전한 전통적 realism의 형식 속에서 각각, 가부장적 사회안에서 자신의 주체적 자아를 확립하려는 여주인공을 그리고 있다. 그리고 이들 세 작품은 여성들 상호간의 관계, 특히 '모녀 관계'의 문제에 촛점을 맞추고서 여기서 나타나는 여러 다양한 국면들을 제시하고 있다. 즉 이 세 작품은 각각 다른 형식으로 쓰였지만 공통주제를 가지고 feminist drama의 역할을 하고 있는 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Feminist Drama = 9 Ⅲ. 1. Megan Terry and Calm Down, Mother = 23 Ⅲ. 2. Marsha Norman = 46 (A) Getting Out = 47 (B) 'night, Mother = 61 Ⅳ. 결론 = 74 BIBLIOGRAPHY = 77 ABSTRACT = 82-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2886771 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject미국-
dc.subjectFeminist drama-
dc.subjectMegan Terry-
dc.subjectMarsha Norman-
dc.title미국 Feminist Drama 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleMegan Terry와 Marsha Norman의 작품을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study of American Feminist Drama in the Works of Megan Terry and Marsha Norman-
dc.format.pagev, 83 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 영어영문학과-
dc.date.awarded1991. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE