View : 671 Download: 0

마을과 숲의 대조구성을 통해서 본 Go Down, Moses

Title
마을과 숲의 대조구성을 통해서 본 Go Down, Moses
Other Titles
Go Down, Moses through contrastive structure of 'town vs forest'
Authors
신지영
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
마을대조구성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Go Down, Moses는 인종차별의 구습에 의해 파괴적 국면에 접어든 미 남부를 소재로 하고 있다. Faulkner는 그 자신이 기반으로 하는 인종 차별에 의해 내부로부터 붕괴되는 남부의 모습을 McCaslin가 6대에 걸쳐서 보여주고 있다. Go Down, Moses는 7편의 단편으로 이루어져 있어 하나의 소설로서의 통일성(unity)의 유무에 관한 많은 논란을 불러 일으켰다. 그러나 Go Down, Moses의 7편의 단편은 마을과 숲 그리고 다시 마을로 회귀하는 마을과 숲의 대조구성으로 이루어져 있으며, Go Down, Moses의 장편으로서의 통일성은 이러한 마을과 숲의 대조 구성에서 획득될 수 있는 것이다. 마을을 배경으로 하는 처음의 3단편, "Was", "The Fire and the Hearth" 그리고 "Pantaloon in Black"에서는 인종편견의 인습에 갇혀 고통받는 남부의 모습이 다양한 시대 배경과 주인공들을 통해 균형있게 제시된다. 이와는 대조적으로 "The Old People", "The Bear", "Delta Autumn"에서는 자연의 도덕을 살아있는 문명 이전의 숲이 전개된다. 이 두 세계의 대조는 마을의 부패를 더욱 부각시키게 되어 참다운 삶의 모색이라는 이 소설의 주제를 형성시키는 동력으로 작용한다. Isaac, Lucas, Stevens 는 이러한 대조와 갈등에서 태어나는 인물이다. 작가는 이들이 받는 고통을 통해서 남부의 병폐를 깊이있게 파헤쳐 보여줄 뿐 아니라 이들의 고뇌와 노력을 통해서 인종문제의 치유를 위한 작가 자신의 힘겨운 모색을 형상화하고 있다. 마지막 단편 "Go Down, Moses"의 마을의 모습은 이러한 힘겨운 노력을 낙관적 방향으로 이끌어 준다. 흑인과 백인의 공감이 일기 시작하는 공동체의 모습이 "Go Down, Moses"의 마을에 나타나는 것이다. 그러나 Isaac, Lucas, Stevens 중 어느 누구도 남부를 인종 편견의 늪에서 완전히 구원해 줄 수 있는 진정한 Moses는 되지 못한다. 그러나 Faulkner가 그리는 Isaac, Stevens, Lucas의 불만족스러운 초상은 남부의 현실을 솔직하게 드러내 보여주는 정직한 초상이라고 할 수 있다. Faulkner는 사랑, 동정, 희생의 능력을 지닌 인간에 대한 신뢰를 잃지 않는다. 이러한 그의 신념이 Go Down, Moses의 마을과 숲의 대조 구성을 통해 형상화되는 것이다. 그러므로 Go Down, Moses의 차원 높은 문학적 향취는, 이 작품에 하나의 장편으로서의 통일성을 부여할 뿐 아니라 현실을 기반으로 하는 작가의 견고한 도덕관도 전달하는, 마을과 숲의 대조구성에 힘입은 바 크다.;Go Down, Moses deals with the American South which is destroyed by the racial problem. Faulkner depicts this chaotic South through six generations of the McCaslins. Go Down, Moses looks like a collection of seven stories and the question of its unity as a novel has been raised. But the seven stories of Go Down, Moses have a contrastive structure of 'town vs. forest' that begins with stories of town, followed by those of forest, and ends with those of town again. The unity of Go Down, Moses as a novel can be recognized by this contrastive structure of 'town vs. forest'. "Was", "The Fire and the Hearth", "Pantoloon in Black" are the stories of town that represents American South. Each of the stories has its own heroes and times. The various heroes in different times offer different posts of observation rendering objectiaity to this work, Whereas "The Old People", "The Bear", "Delta Autumn" are the stories about the forest where the basic goodness is still alive. In this contrasting worlds of town and forest, the evil of town is emphasized. The evil becomes a motive force for the quest of the novel's protagonists. Faulnker reveals the corruption of the South by dipicting these characters' anguish and sufferings and dramatizing his own search for the solution of the racial problems in various forms. The last town story of "Go Down, Moses" leads this struggle to the optimistic conclusion. The White begins to sympathize with the Black in the town of "Go Down, Moses". But none of the Mosaic figures, Isaac, Lucas and Stevens can be true Moses who can rescue the South from the racial discord. But Faulkner describes the South as it is through these imperfect Moses. Faulker believes in man because he has a soul capable of compassion, sacrifice and endurance. This belief is implied in the 'town vs. forest' structure. Thus the artistic value of Go Down, Moses is much enhanced by the contrastive constitution of 'town vs forest' that gives unity to Go Down, Moses as a novel and conveys the sincere Philosophy of Faulkner as well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE