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기업이미지, 개인적 친숙도가 입사지원의도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
기업이미지, 개인적 친숙도가 입사지원의도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE INFLUENCES OF CORPORATE IMAGE AND FAMILIARITY ON INITIAL JOB CHOICE DECISIONS
Authors
윤영미
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
기업이미지개인적 친숙도입사지원의도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Responsive organizations have a strong interest in how potential customers perceive the organization and its product and services. Stakeholders having a negative image of an organization will tend to avoid or disparage it, while those having a positive image will be drawn to it. Therefore, the organization should take a vital interest in cultivating its image in the marketplace including the human resources market. The purpose of this study is to investigate the relationship between corporate images, familiarity, and potential applicants' initial job choice decisions. It was designed from the viewpoint of human resource marketing. The basic framework used for this study is as follows: ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) Based on this model, this model postulates the following hypotheses: Hypothesis 1. Corporate images would have positive influences on initial job choice decisions. Hypothesis 2. Familiarity would have positive influences on initial job choice decisions. The above mentioned hypotheses were verified by utilizing statistical analysis methods, such as Frequency, Correlation analysis, T-test and Multiple Regression. The results of this study can be summarized as follows: 1. With regard to the relation between corporate image and initial job choice decisions, hypothesis 1 was found to be significant. 2. Hypothesis 2 was also found to be significant. 3. Corporate image was more influential than familiarity in initial job choice decisions. In conclusion, this paper asserts that an organization must take into account its corporate image and familiarity in planning recruitment strategies. Perceptions of both corporate image and familiarity were significantly correlated with initial job choice decisions, the former more strongly than the latter. The results of this study lead to some questions as to whether organizations can cost-effectively manipulate elements of their image. Finally, it should be noted that the future studies of corporate images should attempt broader research into the potential consequences of favorable corporate images and deeper research into applicant attraction from the viewpoint of potential applicants.;우리나라는 96년 경제협력개발기구(OECD)의 회원국으로 가입이 확정되었다. 보호막 아래에서 경쟁하던 시대가 막을 내리고 본격적인 국제적 완전경쟁상황에 직면한 우리 기업들은 우수 인력을 끌어들이기 위한 노력에 더욱 박차를 가하고 있다. 기업에 대해 부정적인 이미지를 가진 사람들은 기업에 대해 긍정적인 이미지를 가지고 있는 사람보다 그 기업을 기피하게 될 것이다. 그러므로 기업은 잠재적 지원자가 지각하는 기업이미지를 정확하게 파악하여 대응하여야 할 것이다. 또한 사람들은 개인적으로 잘 알고 있다고 느껴지는 친숙한 기업에 대해 호의적인 태도를 취하게 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 기업이미지와 개인이 지각하는 기업에 대한 친숙도가 대학생의 입사지원의도에 영향을 미치는지를 서비스업인 은행산업을 대상으로 하여 실증연구하였다. 이는 고전적 마케팅 분야에서 축적되어 온 마케팅의 개념을 인적자원관리에 적용해 보고자 하는 인적자원마케팅의 일부인 것이다. 본 연구의 모형을 다음 그림과 같다. ◁그림삽입▷(원문을 참조하세요) 먼저 개인이 지각하는 은행이미지의 요소를 문헌연구, 실무자면담, 집단토의를 통하여 추출하였다. 그리고 설문조사와 통계기법을 이용하여 신뢰성, 이용의 편리성, 고객지향적 자세, 수익성, 장래성의 5개 요소로 축소하였다. 모형을 검증하기 위해 15개 국내 시중은행 전부를 채택하여 대학생을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 이 자료를 기초로 하여 빈도분석(frequency), 기술 통계량분석(descriptive statistics), 상관관계분석(correlation analysis), T-검증(T-test), 다변량 회귀분석(multiple regression) 등의 통계기법을 이용하여 검증 하였다. 그 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 15개 전 시중은행에 있어 은행의 이미지가 입행지원의도에 긍정적 영향을 가졌다. 이는 기업이미지가 입사지원의도에 있어 절대적인 영향을 끼침을 보여준다. 따라서 기업들은 우수 인력 확보를 위하여 기업이미지의 우호적 형성에 만전을 기하여야 할 것이다. 둘째, 15개 은행을 총합하여 분석해 볼 때 개인이 지각하는 친숙도 역시 입행지원의도에 긍정적인 영향을 가지는 것으로 나타났다. 이는 친숙도 역시 기업의 입사지원의도의 일부를 형성함을 보여주며, 기업은 잠재적 지원자와의 접촉 기회를 미리부터 확보하기 위한 전략을 구상하여야 할 것이다. 셋째, 입행지원의도에 있어 은행의 이미지가 개인이 지각하는 친숙도보다 설명력이 높은 것으로 나타났다. 즉 개인의 입사지원결정에 있어 친숙도보다 기업이미지가 중요한 결정요소가 된다고 볼 수 있다. 그러나 전반적으로 볼 때 아직까지 우리나라 기업들은 기업이미지와 개인적 친숙도가 입사지원의도에 중요한 영향을 미침을 절실히 깨닫고 있지 못한 상태이며, 비록 몇몇 조직에서 그 중요성에 대해 인식하고 있다 하더라도 구체적인 기업이미지 수정전략은 확고히 마련되어 있지 않다. 따라서 기업이미지의 효과적 수정을 위해 기업이미지의 구성요소들을 低비용으로 수정할 수 있는지 그리고 기업이미지가 가져오는 잠재적 우호적 결과에 대한 더 광범위한 연구가 지속적으로 필요하리라 생각된다.
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