View : 649 Download: 0

비디오 교수를 통한 자폐 중학생의 교내 신문 배달하기 기술 습득에 관한 연구

Title
비디오 교수를 통한 자폐 중학생의 교내 신문 배달하기 기술 습득에 관한 연구
Other Titles
(The) Effects of Video Instruction on The Skills of Delivering Newspaper for Secondary Students with Autism
Authors
이경희
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Keywords
비디오 교수자폐 중학생신문 배달하기기술 습득
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of video instruction on the skills of delivering newspaper for secondary students with autism. For this purpose, three secondary students with autism were selected from a school for handicapped children in Seoul. The methods used in this study is multiple probe design across subject. It was used to examine the effects of intervention condition, generalization and maintenance. The students were trained to deliver the newspapers in the school utilizing the video modeling with verbal rehearsal. In order to test task generalization, students were asked to do different activities in different environments. Maintenance was implemented 4 weeks after fading the intervention. The results obtained in this study are summarized as follows: First, the percentage of performance on the skill of delivering newspaper increased through video instruction. Second, the increased skills of delivering newspaper through video instruction was generalization Third, during the maintenance period, the rate of the students' skills of delivering newspaper increased steadily. Based on the results mentioned above, it could be concluded that overall, for secondary students with autism the video instruction had significantly positive effects on improving the skills to deliver newspapers. This result implies that video instruction through video modeling is an effective way of enabling autistic students to perform vocational skills independently;장애학생을 위한 특수교육의 목적은 학교 졸업 이후의 궁극적인 환경인 통합된 지역사회 환경에서 독립적이고 생산적으로 생활할 수 있도록 하기 위함이다. 그러므로 이러한 기능을 적절하게 수행하기 위해서는 지역사회를 기반으로 하는 다양한 직업기술 훈련과 교육이 필수적인 요소가 될 것이다. 본 연구에서는 이러한 인식을 바탕으로 장애학생의 성인기 고용 상황에 적용될 수 있는 보다 실제적인 직업기술 중에서 학교환경을 이용하여 실시할 수 있는 '교내 신문 배달하기 기술'을 비디오 교수를 이용하여 그 효과를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 자폐 중학생 세 명에게 학교 교내 환경을 이용한 신문 배달하기 기술을 교수하였으며 비디오 교수는 동료가 학교 교내에서 신문 배달하는 과정을 언어적 시연과 함께 장면으로 제시하였다. 실험 설계는 대상자간 중다간헐기초선 설계이며 중재 단계에서는 교실에서 신문 배달하기 비디오교수를 실시하고 다음날 아침에 신문 배달하기 수행율을 측정하였으며 일반화 단계에서는 학습하지 않은 교내의 과제와 장소를 달리하여 학생의 일반화 수행율을 평가하였다. 중재가 종료된 후에는 4주 후에 유지검사를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 비디오 교수를 자폐 중학생에게 실시하였을 때 교내 신문 배달하기 기술의 수행율이 증가하였다. 둘째, 비디오 교수를 자폐 중학생에게 실시하였을 때 교내 신문 배달하기 기술이 다른 과제와 장소에서 일반화되었다. 셋째, 비디오 교수를 자폐 중학생에게 실시하였을 때 교내 신문 배달하기 기술이 교수 종료 4주 후까지 유지되었다. 위와 같은 결과를 통해 비디오 교수는 교내 신문 배달하기 기술의 독립적인 수행을 습득하는데 효과적임을 알 수 있다. 본 연구에서 사용한 비디오교수는 교수 매체로서의 비디오가 갖는 즉시성, 반복성, 연속성의 효과를 학교 현장에서 확인해볼 수 있는 계기가 되었으며 자폐 학생의 행동 특성을 고려 할 때 직업 기술 습득에 효과적인 전략이라고 볼 수 있다. 또한 비디오 교수 연구는 주로 행동적 관리나 정서적 문제를 가진 초등학생을 대상으로 하였는데 본 연구는 비디오 교수의 효과를 직업 기술 및 청소년 대상으로 확장시킨 것에 의의가 있다. 후속 연구에서는 중학교 학생을 대상으로 직업 경험을 다양하게 탐색할 수 있는 교내 직업 과제 개발이 필요하고, 신문 배달하기 기술을 지역사회의 환경에서 일반화 할 수 있도록 다양한 직업관련 기술과 관련시키는 연구들이 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE