View : 1009 Download: 0

전국 일반초등학교의 통합교육 실제에서 학교관리자의 역할

Title
전국 일반초등학교의 통합교육 실제에서 학교관리자의 역할
Other Titles
A Study on school administrators' Roles for the inclusion of General Elementary Schools in Korea
Authors
황현주
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승희
Abstract
본 연구는 문헌연구를 근거로 작성된 설문지를 연구도구로 사용하였으며 요인분석을 통해 일반 초등학교 통합교육 실행을 위한 학교 관리자 역할을 ‘학생지원’의 역할, ‘교사지원’의 역할, ‘정보자원’으로서의 3가지 하위요인으로 구분할 수 있었다. 전국 특수학급이 있는 초등학교의 학교관리자를 모집단으로 하여 지역별로 표본을 추출하여 총 500부의 질문지를 배포하였다. 학교관리자의 자기평정의 방법으로 측정하였고, 회수된 총 372부를 연구결과로 분석하였다. 연구문제에 따라 t검정과 일원분산분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 통합교육 실행을 위한 일반초등학교 학교관리자의 역할 수행 중 ‘교사들의 전문적인 성장을 격려 한다’는 문항이 가장 높았고 ‘교내 통합 프로그램 개발에 직접 참여 한다’에서 가장 낮음을 알 수 있었다. 2. 통합교육 실행을 위한 학교관리자의 역할 중 교사에 대한 지원의 역할에 대한 평균 수행 빈도가 가장 높게 나타났으며 다음으로는 정보자원으로서의 역할과 학생지원의 역할 순으로 나타났다. 3. 학교관리자 역할에 대한 전체적인 수행정도에서 유의한 차이가 있었던 배경변인은 특수교육경력 여부와 특수교육관련연수 이수 시간이었으며 특수교육 경력이 있는 학교관리자 집단과 특수교육관련연수 이수 시간이 긴 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 수행 빈도가 높았다. 본 연구는 설문 항목에 대해 학교관리자가 자기평정의 방법으로 작성한 자료를 근거로 분석한 것이다. 따라서 보다 객관적이고 사실적인 실태조사를 위해서는 관찰, 면접 등의 다양한 방법을 병행할 필요성이 있으며 실제 해당 학교에서 이루어지고 있는 통합의 정도와 비교분석할 필요가 있다는 제한점이 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 일반초등학교의 통합교육 실행을 위한 학교관리자의 역할에 대한 하나의 행동목록을 제공하고, 학교관리자의 특수교육경력과 관련연수 경험이 학교관리자의 역할 수행 정도와 관련이 있다는 점을 시사한다. 본 연구는 학교관리자의 적극적인 역할 수행을 위해서는 특수교육관련 연수 내용이 단순한 정보를 제공하기보단 실제 적용할 수 있는 사례 중심의 내용으로 구성될 것과 교육청의 지원중심의 장학활동이 더 활발하게 이루어 질 것, 그리고 장애 학생 통합의 실제와 학교관리자의 역할과의 상관관계를 연구할 필요성을 제안한다.;As the paradigm of education changes towards a streamlined system integrating general and special educations to provide not only handicapped children but also normal ones with the opportunities for useful educational experiences with the slogan "Education for Every Student", it is deemed necessary to review the conditions of the current inclusion, while various experts involved in the inclusion are obliged to change their mentality and attitudes. In particular, school administrators are authorized to make firm decisions for more favorable school environment and effective schooling policies, and therefore, they are deemed to play most important and essential roles in changing their schools responsively to diverse spectra of students. With such basic conceptions in mind, this study was aimed at 1) surveying how frequently the school administrators play their roles for the inclusion at general elementary schools and 2) determining the differences of school administrators' role-play for the inclusion depending on their demographic variables. To this end, the researcher sampled the school administrators working for the general elementary schools with handicapped children enrolled. For this study, relevant literature was reviewed to design a questionnaire, and the collected data were factor-analyzed. The population for this study were the school administrators working for the general elementary schools with special classrooms, and the subjects were sampled as per region. A total of 500 copies of questionnaire were distributed and 372 ones were returned. The collected data were processed for means, standard deviations, and T-test and one-way ANOVA if necessary. The results of this study can be summarized as follows; 1. In terms of school administrators' roles for the inclusion, the item Encourage teachers to grow their professionalism' scored highest, while the item 'Participate personally in development of an in-school inclusion program' scored lowest. 2. According to result of analyzation sub-areas of school administrators' roles for inclusion, the area of support for teacher is highst scored, the area of source of information follows that, and the role of support for studentis lowst scored. 3. The demographic variables significantly affecting school administrators' overall roles for the inclusion were whether he has experience as special education reacher or not, and hours of being trained for special education. The experienced group as special education teacher and the more trained group for special education play the roles of school administrator more than the not experienced group and fewer traned group. This study suggests that school administrators should be trained for their roles and specific educational strategies conducive to the inclusion at general elementary schools, while being supported in diverse and effective ways. In addition, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will analyze how school administrators' roles are correlated with the effects of the inclusion for handicapped children at general elementary schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE