View : 56 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유가을-
dc.contributor.author정유리-
dc.creator정유리-
dc.date.accessioned2024-08-19T16:31:15Z-
dc.date.available2024-08-19T16:31:15Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.otherOAK-000000232613-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000232613en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/268718-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 학업중단 위기 청소년의 심리역량 강화에 초점을 맞춘 학업중단숙려 음악중재 프로그램을 개발하고 타당도를 검증하는 것이다. 이에 프로그램의 대상을 학업중단숙려제에 참여하는 중·고등학생으로 설정하고 7주 이내의 학업중단숙려 기간에 실시할 수 있는 5단계 프로그램을 개발하여 타당도를 검증 후 최종 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 개발은 분석 단계와 개발 단계의 두 단계로 진행하였다. 분석 단계에서는 학교 현장 요구조사와 기존 학업중단 위기학생 대상 프로그램 및 학업중단숙려 프로그램, 학교부적응 청소년 대상 음악중재에 관한 선행연구 분석을 통해 프로그램 개발의 실행적·이론적 근거를 마련하고자 하였다. 현장 요구조사를 통해 프로그램 개발에 대한 학교 현장의 요구를 확인할 수 있었고 선행연구 분석을 통해 자기 이해와 주도성, 성공 경험, 지지자원의 확보가 중요한 요인이며 이러한 요인이 창조적 음악 활동을 통해 유도될 수 있음을 확인하여 프로그램의 틀을 마련하였다. 개발 단계에서는 프로그램의 단계를 기존 단기적 개입 접근을 재구성하여 5단계로 설정하고 단계별 목표와 구성요소를 설정하여 최종 프로그램 지도안을 구성하였고, 음악중재 전문가와 학교 전문상담교사에게 의뢰하여 프로그램의 타당도를 검증하였다. 본 연구는 기존에 개발이 미비했던 학업중단숙려 프로그램으로서 음악이라는 새로운 매체를 적용하여 심리역량 강화의 목적으로 프로그램을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 개발 과정에서 프로그램 운영 주체의 현장 요구조사를 바탕으로 구성과 편성에 반영하였고 프로그램 실행자를 교사로 설정하고 유연한 회기 운영이 가능하도록 단계를 중심으로 구성하는 등 현장 적용성을 높이고자 하였다.;The purpose of this study is to develop and validate a music intervention program with a mandatory delay aimed at enhancing the psychological competence of adolescents at risk of dropping out of school. Accordingly, the target of the program was set to be middle and high school students participating in the mandatory delay for school dropout prevention. A five-step program that can be conducted within the 7-week mandatory delay period was developed and validated. The development of the program proceeded in two stages: the analysis stage and the development stage. In the analysis stage, the practical and theoretical basis for program development was established through a needs survey of the school setting, which is the main operator of the mandatory delay for school dropout prevention, and an analysis of previous studies on programs for students at risk of dropping out, mandatory delay programs, and music intervention programs for maladjusted adolescents. The survey confirmed the need for program development, and the analysis of previous studies identified that self-understanding, initiative, success experiences, and securing support resources are important factors. It was confirmed that these factors can be induced through creative music activities, thus forming the framework of the program. In the development stage, the program was set in five steps by combining existing short-term intervention approaches, and the goals and components of each stage were established to compose the final program plan. Validation was sought by requesting feedback from music intervention expert and school counseling teacher. This study is significant in that it developed a program with the aim of enhancing psychological competence by applying a new medium, music, to the previously underdeveloped mandatory delay for school dropout prevention program. Additionally, the composition and organization were based on the needs survey of the program operators to increase field applicability. The program was designed to be flexible, allowing teachers to implement it with variable sessions, thereby enhancing its practical application in the field.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구 문제 4 C. 연구 범위 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 학업중단숙려 프로그램 참여 대상 6 1. 학업중단 위기 청소년의 특성 6 2. 학업중단숙려제 참여 대상의 특성 7 B. 학업중단 예방을 위한 치료교육 프로그램 8 1. 학업중단 위기학생 대상 프로그램 8 2. 학업중단숙려 프로그램의 특징: 단기적 개입 9 C. 학업중단위기 청소년 대상 음악 프로그램 12 1. 학교 적응력 향상을 위한 음악 프로그램 12 2. 심리역량 강화를 위한 음악 프로그램 특징 12 Ⅲ. 연구방법 14 A. 1단계: 분석 단계 15 1. 현장 요구조사 15 2. 선행연구 분석 17 B. 2단계: 개발 단계 18 1. 프로그램 개발 18 2. 타당도 검증 19 Ⅳ. 연구 결과 20 A. 현장 요구조사 및 선행연구 분석 결과 20 1. 현장 요구조사 결과 20 2. 선행연구 분석 결과 27 3. 프로그램 개발 관련 시사점 37 B. 프로그램 개발 결과 39 1. 프로그램 구성 39 2. 타당도 검증 결과 46 3. 최종 프로그램 지도안 46 C. 논의 61 Ⅴ. 결론 및 제언 63 A. 결론 63 B. 연구의 제한점 및 제언 64 참고문헌 65 부록 72 ABSTRACT 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent784833 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject학업중단 위기 청소년, 학업중단숙려, 심리역량, 음악중재 프로그램-
dc.subject.ddc615.85154-
dc.title학업중단 위기 청소년의 심리역량 강화를 위한 학업중단숙려 음악중재 프로그램 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDevelopment of a Music Intervention Program with Mandatory Delay for School Dropout Prevention to Enhance Psychological Competence in At-Risk Adolescents-
dc.creator.othernameJung, Yuri-
dc.format.pagevi, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악치료교육전공-
dc.date.awarded2024. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE