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퍼스널 브랜딩 활용 디자인수업이 고등학생의 자아정체감에 미치는 영향

Title
퍼스널 브랜딩 활용 디자인수업이 고등학생의 자아정체감에 미치는 영향
Other Titles
A Study on The Influence of Design Class Using Personal Branding on Self-Identification of High School Students.
Authors
장하은
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
본 연구의 목적은 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업이 고등학교 1학년 학습자의 자아정체감에 미치는 영향을 살펴보는 것에 있다. 본 연구에서는 개인의 다양성이 존중되고 빠르게 변화하는 사회에 자기 자신에 대해 알고 진로와 미래를 주체적으로 계획하는 것이 중요하다고 판단했으며, 특히 후기 청소년기에 해당하는 학습자들에게 필수적인 교육이라고 보았다. 이에 따라 ‘퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업이 고등학생의 자아정체감에 미치는 영향’을 주제로, 학교 현장에서의 수업을 진행하여 그 효과를 확인하고자 한다. 이 목적에 따른 연구의 내용을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 퍼스널 브랜딩 활용 디자인과 자아정체감에 대한 문헌을 고찰하고 선행연구를 살펴본 후 관련 내용을 바탕으로 교수-학습 지도안을 개발하기 위해 고등학교 미술과 교육과정과 교과서를 분석하였다. 둘째, 이론적 고찰과 분석을 바탕으로 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업을 위한 교수-학습 지도안과 수업 도구 및 평가도구를 개발하였다. 셋째, 연구의 효과를 검증하기 위해 연구 대상으로 서울시 노원구에 위치한 Y고등학교 1학년 여학생 25명을 선정하여 총 8차시의 연구수업을 진행하였다. 연구 대상의 자아정체감을 측정하기 위해 박아청(2003)의 한국형 자아정체감 검사를 참고하여 연구 수업의 내용에 맞는 문항들을 활용하였다. 넷째, 수업의 효과 검증을 위해 연구에서 실시한 사전 ㆍ사후 자아정체감 설문지의 통계처리를 SPSS 프로그램을 활용해 분석하였으며, 수업 만족도 조사 설문을 통해 그에 대한 측정을 백분율(%)의 빈도 분석으로 실시한다. 수업 중에 완성된 학습자의 결과물과 활동지, 수업 만족도 조사를 통해 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업은 고등학교 학습자의 자아정체감에 유의미한 영향을 미친다. 자아정체감 검사지 분석을 통해 학습자의 자아정체감이 사전보다 사후에 증가하였고, 주체성, 자기수용성, 미래확신성, 주도성이 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업이 자아정체감에 대한 교육적 의의를 함양할 수 있음을 알 수 있었다. 수업 만족도 결과에서 자아정체감을 긍정적으로 함양하고 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업을 통해 작품 제작에 있어 표현 역량 및 자기주도적 학습 역량을 높일 수 있음을 확인하였다. 이를 통해 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업의 유용성을 알 수 있었다. 셋째, 퍼스널 브랜딩을 활용한 디자인 수업을 통해 학습자들은 자아정체감 뿐 아니라 주체적인 작품 계획 능력, 타인과의 관계에 대한 이해, 그리고 전인적 인격 형성에 긍정적인 영향을 보인 것으로 나타났다. 수업 만족도 조사에서 퍼스널 브랜딩이라는 개념을 새롭게 알게 되었고 새로운 내용의 미술 수업에 관심을 가졌으며, 미술 작품을 통해 자기 자신에 대해 더 잘 알고 성찰할 수 있음을 새롭게 경험하였다는 것을 알 수 있었다. 또한 수업에 필요한 자료들을 수집하고, 주체적으로 자기 자신을 표현하기 위핸 작품을 계획하고 구상하는 과정에서 자기표현과 자기주도적 학습 능력을 강화하는 기회가 되었음을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 토대로 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업은 자아정체감 함양에 대한 교육적 의의를 가진다는 결론을 도출할 수 있었다. 따라서 본 연구는 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업을 통한 학습자의 자아정체감의 함양에 대한 영향력을 살펴볼 수 있었고, 그 효과성을 통계를 통해 검증하는 데에 의의가 있다고 할 수 있다. 개인의 다양성이 세분화되고 자기 자신이 어떤 사람인지 돌아보고 주체적으로 삶을 영위해 나가는 것이 필수적인 오늘날 후기 청소년들이 가져야 할 자세에 대해 본 연구에서 제안한 퍼스널 브랜딩 활용 디자인 수업이 학교 현장에 참고가 되길 바란다. ;The purpose of the study is to conduct examine the effect of design class using personal branding on the self-identity of high school students. In this study, it was determined that it was important to know about oneself and plan careers and futures independently in a society where individual diversity was respected and rapidly changing, and it was especially for learners in late adolescence. Many people, regardless of age or generation, are focusing on knowing about themselves and finding their identity, as individual diversity is respected, acknowledging the difference between me and others, and using various media to reveal their image and values. Adolescents find their own appearance, value of existence, goals of live, and significance through the establishment of a sense of self-identity. Adolescents who have properly established a sense of self-identity are able to prepare to live as an independent member of society with confidence because they have a clear goal of live and are clearly aware of their position and role in their existence and reality. Therefore, the purpose of this study is to examine how first-year high school students who spend the most important time exploring themselves and planning their careers have influenced their self-identity through the purpose of experiencing personal branding design classes using fashion magazine. The research questions are as follows. First, does the personal branding design class have a significant effect on the self-identity of high school students? Second, what educational significance does the personal branding design class have for self-identity? To conduct this study, the researcher chose quantitive research and designed the research procedure. First, the high school art curriculum ane textbooks were analyzed to review literature and previous studies on personal branding utilization design and self-identity, and to develop teaching-learning guidance based on related contents. Second, based on theoretical consideration and analysis, a teaching-learning instruction plan, instructional tools, and evaluation tools for design classes using personal branding were developed. Third, in order to verify the effectiveness of the study, 25 first-year girls at Y high school located in Nowon-gu, Seoul, were selected as subjects for the study, and a total of eight research classes were conducted. Fourth, statistical processing of pre- and post-self-identity questionnaire date collected in the study was analyzed using the SPSS program to verify the effectiveness of the class, and a percentage (%) frequency analysis was performed on the class satisfaction survey. In addition, the analysis was conducted through a survey of the learner's results, activity sheets, and class satisfaction conducted in the course of the class. The results of this study are summarized as follows. First, the design class using personal branding has a significant influence on the self-identity of high school learners. Through the analysis of the self-identity test paper, it was found that the learner's self-identity increased after the fact than before, and the subjectivity, self-acceptance, future certainty, and initiative increased. Secend, it was found that the design class using personal branding can cultivate educational significance for self-identity. In the results of class satisfaction, it was found that self-identity could be positively cultivated and self-directed learning ability could be enhanced in the production of works through design classes using personal branding. Through this, it was possible to know the necessity of implementing design classes using personal branding. Third, in the design class using personal branding, learners showed a positive effect on not only self-identity, but also subjective work planning ability, understanding of relationships with others, and formation of a holistic personality. In the class satisfaction survey, students learned a new concept of personal branding, were interested in new art classes, and experienced that they could better know and reflects on themselves through works of art. Based on the research results, it could be concluded that the design class using personal branding includes educational significance for fostering self-identity, Therefore, this research is meaningful in examining the impact of cultivating learners' self-identity through design classes using personal branding and verifying its effectiveness. This research hope that the design class using personal branding proposed in this study will be a reference to the school field on the attitude that late tees should have today, when individual diversity is subdivided and it is essential to look back on what kind of person they are and lead their lives independently.
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