View : 157 Download: 0

체육계열 대학생들의 생존수영교육 경험에 따른 인식 조사

Title
체육계열 대학생들의 생존수영교육 경험에 따른 인식 조사
Other Titles
A study on the perception of physical education students based on their experience with survival swimming education
Authors
이진솔
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 해양수상레저를 즐기는 참여자들의 증가와 함께 늘어나는 수상사고에 따라 체육계열 대학생들의 생존수영교육 경험을 탐색하고 경험 유무에 따른 인식 의 차이를 구명하여 개선방안 탐색을 목적으로 두고 있다. 연구 대상은 편의표본 추출법을 이용하여 전국에 위치한 대학교 중 체육 계열 재학생을 대상으로 207 개 의 표본 중 무응답 및 불성실한 자료를 제외한 총 203 명의 표본을 추출하였다. Google-form 을 활용하여 연구의 목적과 내용을 안내하고 설문지를 배포하였다. 설문지는 일반적 특성 3 문항, 생존수영교육 경험 6 문항, 인식 6 문항, 개선방안 3 문항 자유서술 1 문항, 총 19 문항으로 구성되었다. 연구의 분석은 SPSS 27.0 통 계 프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 교차분석(chi-square test), Fisher 검증 등을 실시하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성(성별, 학년, 전공)에 따른 생존수영교육의 경험의 차이를 분석한 결과 학년과 전공에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 생존수영교육 경험에 따른 인식의 차이를 분석한 결과 생존수영의‘실시 목적’과‘필요성’에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 생존수영교육 개선사항에 대한 빈도분석을 실시한 결과 생존수영에 적합 한 지도교사로는‘생존수영전문 위탁 지도’가 46.3%로 가장 높게 나타났으며, 생존수영교육에서 가장 먼저 요구되는 교육 프로그램으로는‘수상안전사고 대처방법 교육’이 61.1%로 가장 높게 나타났다. 또한 활성화를 위해 가장 필요한 항목으로 ‘수업 개설 확대’에 대한 의견이 49.3%로 가장 높게 나타났다. 추가적으로 자유 서술 문항을 통해서도 ‘생존수영 수업 개설’에 대한 요구에 대해 가장 높은 응 답을 보였으며, 그 외에‘전문성 있는 교육자’,‘생존수영 정보 부재에 따른 홍 보 강화’등에 대한 의견을 확인할 수 있었다. 결과들을 종합해보면 체육계열 대학생들은 학년과 성별에 따라 생존수영교육 경험의 차이가 있으며, 생존수영교육 유경험자들은 실시 목적과 필요성에 대한 인식이 무경험자들보다 높은 것을 확인하였다. 생존수영교육 무경험자들의 이유에 대해 배울 기회 없음에 대한 응답이 높은 것으로 보아 학교 내에서 다양하고 적극적인 홍보를 통한 생존수영교육 프로그램 활성화 필요성이 제기된다. 또한 생존수영교육에 대한 기회 제공을 통하여 수상안전에 대한 중요성을 인식하고 체육계열 대학생들의 안전한 수상활동을 위한 교육이 마련되어야 한다.;The purpose of this study was to study the survival swimming education experiences of physical education students and find ways to reduce water accidents by identifying differences in perceptions according to their experiences, as more people enjoy marine water leisure and water accidents are increasing. The study subjects were a total of 203 samples, excluding non-response and unreliable data, out of 207 samples from physical education students across the country using the convenience sampling method. Google-form was used to guide the purpose and content of the study and distribute questionnaires, consisted of a total of 19 questions, including 3 questions about general characteristics, 6 questions about survival swimming education experience, 6 questions about perception, 3 questions about improvement methods, and 1 free statement question. For the analysis of the study, frequency analysis, chi-square test, and Fisher's exact test were performed using the SPSS 27.0 statistical program, and the results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the difference in the experience of survival swimming education according to general characteristics (gender, grade, major), there was a significant difference in grade and major. Second, as a result of analyzing the difference in perception according to the experience of survival swimming education, there was a significant difference in 'the purpose and necessity of survival swimming'. Third, as a result of frequency analysis on improvements in survival swimming education, 46.3% of the respondents said that the instructor suitable for survival swimming was an instructor specializing in survival swimming, and 61.1% said that the first education program required in survival swimming education was how to cope with water safety accidents. the expansion of class opening was the highest at 49.3% for revitalization. In addition, in the free state question, the most common response was 'Opening survival swimming classes' and other responses included ‘Professional instructors’ and ‘Strengthening publicity due to absence of survival swimming information’. In this study, in order to revitalize survival swimming education for physical education university students, we investigated the experience of survival swimming education and the differences in perceptions due to experience. Overall, the results show that university students in physical education have different experiences depending on their grade and gender, and their awareness of the purpose and necessity of survival swimming education increases through their experience with survival swimming education. The high response of those who had no experience in survival swimming education to the lack of an opportunity to learn about the reasons for this raises the need to revitalize survival swimming education programs through diverse and active public relations. In addition, we must recognize the importance of water safety by providing opportunities for survival swimming education, and provide education for safe award- winning activities for physical education university student.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE