View : 315 Download: 0

지체중복장애 중·고등학생의 자립생활 교육의 중요도와 실행도에 대한 특수교사의 인식

Title
지체중복장애 중·고등학생의 자립생활 교육의 중요도와 실행도에 대한 특수교사의 인식
Other Titles
A study on Special Education Teachers' Perceptions of the Importance and Execution of Independent Living Education for Middle and High School Students with severe and multiple disabilities
Authors
유승희
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
모든 인간에게 있어 자립생활이란 성인기로의 전환에 있어 중요한 영역이다. 장애 정도가 심각하고, 지체장애 외 다른 장애를 가지고 있는 지체중복장애 학생의 경우 자립생활 면에서 다양한 교육적 요구를 나타낸다. 장애 정도가 다양한 지체중복장애 학생을 교육하는 특수교사는 지체‧중복장애 학생을 위한 교육과정, 교수·학습 자료, 선행연구 등이 부족한 상황에서 자립생활 교육을 하는 것에 대하여 많은 어려움을 경험하고 있다고 한다. 장애 정도와 특성이 다양한 지체중복장애 학생을 대상으로 자립생활 교육을 하는 특수교사는 지체중복장애 학생의 자립생활을 학령기 동안 준비하도록 돕기 위하여 어떠한 교육내용을 우선순위로 두고 교수하는지, 중요하다고 생각하는 자립생활 교육내용을 현장에서 얼마나 실행하고 있는지를 알아보고자 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 지체‧중복장애 학생을 교수하는 특수교사가 중·고등 지체중복장애 학생의 자립생활을 교수할 때 중요하게 생각하는 내용이 무엇인지, 어떠한 자립생활 교육내용을 실행하고 있는가를 알아보고 중요도와 실행도를 비교하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 위하여 연구참여자는 전국의 특수교사 중 지체‧중복장애 학생을 교수한 경험이 있는 초·중등 특수교사로 선정하였으며, 선정된 특수교사 53명을 대상으로 조사연구를 진행하였다. 자립생활에 관한 설문지 개발을 위하여 국내외 논문 및 자립생활 관련 성과지표, 교육과정에 대하여 문헌 연구를 실시하였다. 문헌 연구를 토대로 설문지 초안을 개발하였으며 설문지 초안에 기반하여 개별 면담을 시행하였다. 개별 면담은 총 6인의 특수교사를 대상으로 실시하였다. 개별 면담 내용에 기반하여 설문지 초안의 문항을 수정 및 보완하였다. 이후 특수교육 전공 교수 1인과 특수교사 2인과 2차에 걸친 타당도 검사 후 개인적 기능, 사회적 기능, 일상생활 기능 3가지 영역에 대한 자립생활 교육 설문지를 완성하였다. 연구 결과를 분석하기 위하여 빈도분석, 종속표본 t-검정 방법을 이용하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 기능에 대한 특수교사의 중요도 및 실행도 인식을 보면, 중요도가 가장 높은 항목은 ‘자신의 신체를 보호하기 위해 움직이기’였으며 실행도가 가장 높은 항목은 ‘물음에 예/아니요 대답을 발성, 몸짓, 개인의 의사소통 방법으로 반응하기’였다. 모든 항목에서 중요도와 실행도 간에 유의미한 차이가 있었으며 중요도와 실행도 간 차이가 가장 크게 나타난 항목은 ‘호흡 조절하기’였다. 둘째, 사회적 기능에 대한 특수교사의 중요도 및 실행도 인식을 보면, 중요도가 가장 높은 항목은 ‘개인에게 적절한 방식(AAC, 손담 등)으로 상대방과 대화하기’였으며 실행도가 가장 높은 항목은 ‘몸짓, AAC 등으로 상황에 적절하게 인사하기’였다. ‘몸짓, AAC 등으로 상황에 적절하게 인사하기’ 항목을 제외하고는 모든 항목에서 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 일상생활 기능에 대한 특수교사의 중요도 및 실행도 인식을 보면, ‘소변이나 대변이 마려우면 스스로 화장실을 찾아가거나 의사 표현하기’ 항목은 중요도와 실행도에서 가장 높은 점수를 기록한 항목이다. 모든 항목에서 중요도와 실행도 간에 유의미한 차이가 있었으며 차이가 가장 큰 항목은 ‘장애인 콜택시 이용방법 알기’였다. 넷째, 자립생활 교육(개인적 기능, 사회적 기능, 일상생활 기능)에 대한 특수교사의 중요도 및 실행도 인식에 대한 차이를 살펴보면 세 영역에서의 중요도와 실행도에서 중요도가 더 높게 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이는 특수교사가 지체중복장애 학생들의 자립생활 교육내용에 대한 중요성은 인식하고 있으나, 실행도에 있어서는 미흡함이 있다는 의미이다. 본 연구는 이상의 결과를 통하여, 지체중복장애 학생의 자립생활 교육에 있어 특수교사는 설문의 많은 항목에 있어 중요성을 인식하고 있는 것을 알 수 있었다. 그러나, 기초개념 및 학습에 관한 내용과 상대방과 유대관계를 형성하고 유지하며 다양한 주제에 대해 주도적인 대화를 나누고, 금전을 관리하고 휴대폰을 사용하는 등의 항목에 대해서는 자립생활 교육의 실행도가 낮았다. 이러한 결과를 토대로 지체중복장애 학생의 자립생활 교육을 하는 것에 있어서 개인적 기능, 사회적 기능, 일상생활 기능의 각 항목에서 어떠한 내용에 중요도를 인식하고 교수하고 있는지, 중요성 인식과 비교하여 실행이 미흡한 항목은 무엇인지에 대해 본 연구는 설명한다.;For all human beings, independent living is an important area in the transition to adulthood. In the case of students with severe and multiple disabilities who have a serious degree of disability and have disabilities other than physical disabilities, they show various educational needs in terms of independent living. Special education teachers educating students with severe and multiple disabilities of various degrees of disability experience many difficulties in providing independent living education in a situation where there is a lack of curriculum, teaching/learning materials, and preceding research for students with severe and multiple disabilities. Special education teachers who teach independent living for students with severe and multiple disabilities of various degrees and characteristics help them prepare for independent living during their school age. To this end, this study was conducted to find out what kind of educational content special education teachers prioritize and how much they practice the content of independent living education that they think is important in the field. The purpose of this study is to find out what special education teachers who teach students with severe and multiple disabilities consider important when teaching independent living of students with severe and multiple disabilities in middle and high school, and what kind of independent living education contents are being implemented, and to determine the importance and to compare performance. The purpose of this study is to find out what special education teachers who teach students with physical and multiple disabilities consider important when teaching independent living of students with physical and multiple disabilities in middle and high school, and what kind of independent living education contents are being implemented, and to determine the importance and to compare performance. For the purpose of the study, the research participants were selected as elementary and secondary special education teachers who had experience teaching students with severe and multiple disabilities among special education teachers nationwide, and a survey was conducted on 53 selected special education teachers. In order to develop a questionnaire on independent living, literature research was conducted on domestic and foreign papers, performance indicators related to independent living, and curriculum. A draft questionnaire was developed based on literature research, and individual interviews were conducted based on the draft questionnaire. Individual interviews were conducted with a total of 6 special education teachers. Based on the contents of individual interviews, the questions in the draft questionnaire were modified and supplemented. Afterwards, a questionnaire for self-reliant living education was completed in three areas: personal function, social function, and daily life function through the process of validity test with one professor specializing in special education and two special teachers. Frequency analysis and dependent sample t-test were used to analyze the study results. The results of the study are as follows. First, when looking at the special education teacher's recognition of importance and execution level for personal function, the item with the highest importance was 'moving to protect one's body' and the item with the highest level of execution was 'answer yes/no to the question with vocalizations, gestures, and personal communication methods'. In all items, there was a significant difference between importance and performance, and the item with the largest difference between importance and performance was 'controlling breathing'. Second, when looking at the recognition of the importance and execution level of special education teachers for social function, the item with the highest importance is 'conversation with the other person in a way appropriate to the individual (AAC, etc.)'. The item with the highest level of execution was ‘Greeting appropriately to the situation with gestures, AAC, etc.’. Significant differences were shown in all items except for the item of 'Greeting appropriately to the situation with gestures, AAC, etc.'. Third, when looking at the special education teacher's awareness of the importance and execution of daily life skills, the item 'Go to the bathroom by yourself or express your opinion if you have to urinate or defecate' was the item with the highest score in importance and execution. There was a significant difference between importance and execution in all items, and the item with the largest difference was 'Knowing how to use a call taxi for the disabled'. Fourth, when examining the difference in recognition of the importance and execution level of special education teachers in the independent living areas (personal function, social function, and daily life function), the importance and execution level in the three areas showed higher importance. There is a statistically significant difference between the two. This means that although special education teachers are aware of the importance of independent living education for students with severe and multiple disabilities, there is a lack of execution. Through the above results, it was found that special education teachers are aware of the importance of many items in the questionnaire in the independent living education of students with severe and multiple disabilities. However the level of implementation of independent living education was low for items such as basic concepts and learning forming and maintaining ties with others, having proactive conversations on various topics, managing money, and using mobile phones. This study explains which contents are recognized and taught as important in each item of personal function, social function, and daily life function in teaching independent living of students with severe and multiple disabilities, and items that are insufficient in practice compared to the recognition of importance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE