View : 284 Download: 0

자율성 지지, 강화된 기대, 외적주의초점 간 혼합이 운동수행력 및 심리에 미치는 영향

Title
자율성 지지, 강화된 기대, 외적주의초점 간 혼합이 운동수행력 및 심리에 미치는 영향
Other Titles
The effects of combined conditions among autonomy support, enhanced expectancies, and external attentional focus to motor learning
Authors
이수민
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 자율성 지지, 강화된 기대, 외적주의초점 요인 간 혼합 제공이 운동수행력 및 심리 요인에 미치는 영향을 분석하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 고등학교 남학생 16명과 여학생 16명을 대상으로 외적주의초점에 자율성지지, 강화된 기대 요인을 혼합한 4가지 실험조건과 통제조건을 이용하여 운동수행력과 심리요인을 살펴보았다. 운동수행력은 각 조건에서 2회의 제자리멀리뛰기 거리의 평균값으로 계산하였으며, 심리 요인은 조건별 운동수행력을 측정한 후 자기효능감, 지각된 유능감, 과제 노력, 과제 중요도, 긍정적 정서를 어떻게 지각하였는지를 설문을 통해 알아보았다. 자료처리 방법은 SPSS 25.0을 이용하여 운동수행력 및 5가지 심리 요인에 대한 일원 반복측정 분산분석을 실시하였다. 그 결과, 통제조건 및 한 가지 또는 두 가지 요인 혼합 조건에서 성별에 따라 운동수행력 및 심리요인에 대한 학습효과는 다르게 나타났으나, 세 가지 요인이 모두 혼합된 조건에서는 남녀 모두 가장 우수한 운동수행력을 보였으며 자기효능감과 지각된 유능감 또한 높게 나타났다. 따라서 자율성 지지, 강화된 기대, 외적주의초점 요인이 모두 혼합된 조건이 고등학생의 운동학습에 가장 효율적인 조건이었음을 알 수 있었다. 본 연구 결과를 바탕으로 고등학생의 운동학습에서 세 가지 요인을 혼합한 학습조건이 동작의 자동화뿐만 아니라 심리 요인을 향상시켜 목표-행동 연합을 촉진한다는 점에서 효율적인 지도 방법으로써 제공될 수 있을 것이다. ;The purpose of the study was to examine the effects of combined conditions among autonomy support, enhanced expectancies, and external attentional focus would impact motor performance and motivational factors. The subjects of this study were 16 male and 16 female high school students. They were asked to complete each 2 jumps under the control condition and 4 OPTIMAL conditions. As a result, it was found that not only motor performance was improved in the conditions that provided OPTIMAL factors, but also self-efficacy, perceived effectiveness, and positive emotion improved for the most part. In addition, as a result of analyzing according to the number of factors provided for each condition, it was shown that motor performance improved as the number of factors increased, and 2 or 3 motivational factors was improved in all OPTIMAL conditions without AS+EF. In particular, it was found that the AS+EE+EF condition, in which all three factors were combined, showed the best motor performance, and improved self-efficacy and perceived effectiveness. These results showed that the AS+EE+EF condition was the most efficient condition for high school students. Based on the results of this study, the combination of all 3 factors could be served as an efficient teaching method by promoting optimized goal-action coupling through improved motivation and automated movements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE