View : 276 Download: 0

무용지도자의 진성리더십이 무용전공학습자의 무용전념과 무용지속의사에 미치는 영향

Title
무용지도자의 진성리더십이 무용전공학습자의 무용전념과 무용지속의사에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Dance Instructor's Authentic Leadership on the Commitment and Continuity of Dance Majors
Authors
김민정
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구의 목적은 무용지도자의 진성리더십이 무용전공학습자의 무용전념과 무용지속의사에 미치는 영향을 규명하여, 진정성을 바탕으로 한 진성리더십을 통해 학습자들의 무용전념과 무용지속의사를 고취시켜 무용활동을 중단하지 않고 지속적으로 수행할 수 있도록 돕는 것에 목적이 있다. 따라서 무용전공학습자의 일반적 특성(성별, 나이, 무용경력)에 따른 인지된 진성리더십, 무용전념 및 무용지속의사의 차이를 분석하고, 지도자의 진성리더십이 무용전공학습자의 무용몰입과 무용지속의사에 영향을 미치는지에 대한 관계를 규명하고자 하였다. 본 연구는 실증분석을 위하여 서울, 경기 소재의 예술 중 고등학교 무용학과 재학 중인 학생들과, 발레 ·한국무용·현대무용의 사설 학원에 다니는 중 고등학교 학생을 대상으로 설문 수집된 145명의 데이터를 기초로 하였다. 총 46개 문항 설문지 구성하여 온라인 설문지를 배부하였으며, 145부의 설문지를 회수하여 통계프로그램으로는 SPSS 26.0을 사용하여 자료를 처리하였다. 자료 처리 방법으로는 빈도분석(frequency Analysis), 척도의 신뢰도를 확인하기 위한 크론바흐 알파(Cronbach’s alpha)계수, 척도의 타당성 확인을 위한 탐색적 요인분석, 피어슨 상관관계분석(Pearson’s correlation analysis), t-검정(t-test), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용전공학습자의 성별에 따라 인지된 진성리더십, 무용전념, 무용지속의사는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 무용전공학습자의 나이에 따른 인지된 진성리더십, 무용전념, 무용지속의사에는 통계적으로 부분적인 차이가 있었다. 구체적으로 진성리더십의 자아인식 요소에서 나이에 따른 유의한 차이를 나타냈다. 셋째, 무용전공학습자의 무용경력에 따른 인지된 진성리더십, 무용전념, 무용지속의사에서는 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 구체적으로는 진성리더십의 하위요인 중 자아인식과 관계적 투명성 요인, 무용전념의 하위요인 중 인지전념과 행동전념의 두 요인, 무용지속의사의 하위요인 중 가능성 요인과 강화성 요인에서 유의미한 차이를 발견하였다. 모두 무용경력이 5년을 초과한 학생들이 1~5년의 학습자에 비하여 더 높게 나타났다. 넷째, 무용지도자의 진성리더십은 무용전공학습자의 무용전념에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진성리더십의 하위요소 중 관계적 투명성이 높은 학생들은 무용전념의 인지전념과 행위전념 모두 높게 나타났다. 다섯째, 무용지도자의 진성리더십은 무용전공학습자의 무용지속의사에 부분적으로 유의한 영향을 미쳤다. 진성리더십의 하위요소 중 관계적 투명성이 높은 학생들은 경향성, 가능성, 강화성이 모두 높게 나타났다. 여섯쨰, 무용전공학습자의 무용전념은 무용지속의사에 유의한 영향을 미쳤다. 무용전념의 요소 중 행위전념은 무용지속의사 중 경향성 요인, 가능성 요인, 강화성 요인에 모두 긍정적인 영향을 미쳤다. 이상의 결과를 종합해보면, 무용지도자의 진성리더십이 무용전공학습자의 무용전념과 무용지속의사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 진정성을 기반으로 한 진성리더십을 통하여 전공학습자의 무용전념과 무용지속의사를 고취시키고, 이를 통해 학습자가 무용활동을 중단하지 않고 지속적으로 수행할 수 있도록 해야 한다. 또한 그간 혼용되어 사용되었던 무용몰입과 무용전념의 개념을 구분하고, 독립적으로‘무용전념’의 개념을 적용한 연구로써, 앞으로의 연구에서 단어의 혼란을 방지하고 각각의 개별적 연구가 활발히 진행할 수 있도록 돕는 기초자료로 활용되기를 기대한다. ;The purpose of this study was to investigate the impact of dance instructors' genuine leadership on the dance commitment and continuity of dance majors or learners, and to encourage dance major's dance commitment and adherence through sincerity-based leadership. Therefore, it was intended to analyze the differences in perceived authentic leadership, dance commitment, and dance continuity according to the personal characteristics of the dance majors (gender, age, and dance career), and to determine whether the instructors genuine leadership affects the sample’s dance immersion and continuity. For empirical analysis, this study was based on 145 data collected from middle and high school students attending private academies in ballet, Korean dance, and modern dance, as well as students attending high school dance departments in art middle and high school in Seoul and Gyeonggi. A total of 46 questionnaires were organized and distributed, and 145 questionnaires were collected and data were processed using SPSS 26.0 as a statistical program. Frequency analysis was utilzed to process the data, Cronbach's alpha coefficient to confirm the reliability of the scale, exploratory factor analysis to confirm the validity of the scale, Pearson's correlation analysis, t-test, and multiple regression analysis were conducted as data processing methods. The research results obtained through these research methods and procedures were as follows. First, there was no statistically significant difference in genuine leadership, dance commitment, and dance continuity perceived according to the gender of dance majors. Second, there were partial differences in perceived genuine leadership, dance commitment, and dance continuity intention according to the age of dance majors. Specifically, there was a significant difference according to age in the self-awareness element of genuine leadership. Third, there were some significant differences in perceived genuine leadership, dance commitment, and dance continuity intention according to the dance career of dance majors. Among the sub-factors of genuine leadership, there were significant differences in self-awareness and relational transparency, two sub-factors of cognitive and behavioral commitment, and potential and reinforcement factors among sub-factors of dance continuity. In all, students with more than 5 years of dance experience were higher than learners with 1 to 5 years of dance experience. Fourth, it was found that the true leadership of dance instructors had a significant effect on the dance commitment of students majoring dance. Among the sub-factors of genuine leadership, students with high relational transparency showed high both cognitive and behavioral commitments of dance commitment. Fifth, the true leadership of dance instructors had a partially significant effect on the intention of dance majors to continue dance. Among the sub-factors of genuine leadership, students with high relational transparency showed high tendency, possibility, and reinforcement. Sixth, the dance commitment of the dance majors had a significant effect on the intention to continue the dance. Among the elements of the dance commitment, the action commitment had a positive effect on all of the tendency factors, possibility factors, and reinforcement factors among the intention to continue the dance. Summarizing the aforementioned results, it was found that the true leadership of dance instructors had a positive effect on the dance commitment and intention to continue dance for students majoring dance. Therefore, through authentic leadership based on sincerity, it is necessary to promote the student's commitment to dance and intention to continue dance, so that students can continue to perform dance activities. In addition, this paper aims to distinguish between the concepts of “dance immersion” and “dance commitment” which have been used in combination in other studies; this paper applies the concept of "Dance Commitment" independently, and intends to be used as basic data to prevent future confusion and promote the individual development of the two distinct concepts
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE