View : 282 Download: 0

켈러의 ARCS 모형을 활용한 체육 교과 표현영역 수업이 고등학생의 학습 동기와 신체 표현능력에 미치는 영향

Title
켈러의 ARCS 모형을 활용한 체육 교과 표현영역 수업이 고등학생의 학습 동기와 신체 표현능력에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Physical Education Instruction of Expression part Using Keller’s ARCS model on High School Students’ Learning Motivation and Physical Expression Ability
Authors
김나예
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
켈러, ARCS 모형, 고등학교 체육, 표현, 학습 동기, 신체 표현능력
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
본 연구는 켈러의 ARCS 모형을 활용한 체육 교과 표현영역 수업이 학습 동기와 신체 표현능력에 미치는 영향을 구명함에 목적이 있다. 이 연구의 목적을 위한 연구대상은 일반고등학교 1학년 남·여학생 73명으로 선정하였고, 켈러 ARCS 모형을 활용한 체육 교과 표현영역 수업에 고등학교 1교시에 해당하는 50분씩 주 1회, 7차시 수업을 받는 실험집단 36명(남학생 11명, 여학생 25명)과, 전통적 방법의 수업을 받는 통제집단 37명(남학생 11명, 여학생 26명)으로 배정하였다. 연구 절차는 각 집단에 해당하는 수업을 진행하기 전, 학습 동기 검사와 신체 표현능력 검사에 참여하게 하였고, 7차시의 수업을 구성하여 실험집단에는 ARCS 모형을 활용한 체육 교과 표현영역 수업을, 통제집단에는 전통적 방법을 활용한 체육 교과 표현영역 수업을 진행하였다. 7차시의 수업이 끝난 후 모든 연구 참여자에게 학습 동기 사후 검사와 신체 표현능력 사후 검사에 참여하게 하였고, 사전·사후 검사를 통해 나타난 결과를 분석하여 다음과 같은 결과 및 결론을 얻었다. 첫째, ARCS 모형을 활용한 실험집단과 전통적 수업을 진행한 통제집단의 학습 동기와 신체 표현능력에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 학습 동기의 하위요소인 주의집중에서는 실험집단이 통제집단에 비교해 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, ARCS 모형을 이용한 체육 표현영역 수업에서 학습 동기 효과를 검증하기 위한 실험집단 내 사후 검사의 결과로는, 실험 진행 후 학습 동기와 하위요소인 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, ARCS 모형을 활용한 체육 표현영역 수업에 신체 표현능력 효과를 검증하기 위하여 실험집단 내 사후 검사의 결과, 실험 진행 후 신체 표현능력과 하위요소인 표현성 및 개성, 의미성, 다양성 모두 향상된 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서 설정된 가설은 선행연구에서 도출한 결과와는 다르게 나타났지만, 실험집단 내 학습 동기와 신체 표현능력 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났기에, 체육 교과 수업의 표현영역에서 ARCS 모형이 긍정적인 작용을 한다는 점을 알 수 있었다. 따라서 체육 교과 수업 내 다른 영역이나 종목을 위한 수업 설계에 활용된다면 학생들과 수업 발전에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대한다. 또한 현재까지 표현영역에 참여해보지 않은 학생들인 통제집단의 학습 동기와 하위요소인 관련성과 자신감, 신체 표현능력과 하위요소 모두 유의미한 영향을 미치는 점을 알 수 있었다. 따라서 학교체육 현장에서 외면받고 있는 표현영역의 수업을 진행하는 그 자체로 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대한다.;The purpose of this study was to investigate the effect of physical education instruction of expression part using Keller’s ARCS model on high school students’ learning motivation and physical expression ability. The subjects of the study were 73 male and female students in the first year of general high school divided into two groups: (ⅰ) an experimental group of thirty six(36) students who participated in the Physical education using Keller’s ARCS model once a week for fifty(50) minute, over seven(7) weeks and (ⅱ) a control group of thirty seven(37) students who participated in the Physical education using general method. The research procedure involved participating in the learning motivation test and the physical expression ability test before conducting the class corresponding to each group, an experimental group is physical education instruction of expression part using Keller’s ARCS model during the seven(7)-week study period, a control group is physical education instruction of expression part using general method during the seven(7)-week study period. After the completion of the 7th session of classes, all research participants were engaged in post-tests to assess their learning motivation and physical performance abilities, by analyzing the results obtained from the pre-test and post-test assessments, the following results and conclusions were obtained. First, there was no significant difference in learning motivation and physical expression ability between the experimental group using the ARCS model and the control group using the general method. However, in attention, which is a sub-element of learning motivation, the experimental group was found to have a positive effect compared to the control group. Second, the results of post-test in the experimental group to verify the effect of learning motivation in physical education instruction of expression part using the ARCS model, it was found that both learning motivation and sub-factors such as attention, relevance, confidence, and satisfaction had a positive effect. Third, the results of post-test in the experimental group to verify the effect of physical expression ability in physical education instruction of expression part using the ARCS model, it was found that both physical expression ability and sub-factors, expressiveness and personality, meaning, and diversity had a positive effect after the experiment. In conclusion, the hypothesis established in this study was different from the results derived from previous studies, but both learning motivation and physical expression ability in the experimental group were found to have a significant effect, it was found that the physical education instruction of expression part using Keller’s ARCS model had a positive effect. Therefore, if it is used in class design for other sport part or events in the physical education curriculum class, it is expected to have a positive effect on students and class development. In addition, it was found that the learning motivation and sub-factors of the control group, which are students who have not participated in the part of expression previously, relevance and confidence, physical expression ability and sub-factors all have a significant impact. Therefore, it is expected that conducting classes in the part of expression, which is shunned in the school sports field, will have a positive effect.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE