View : 240 Download: 0

지속가능발전교육에 기초한 디자인 수업이 중학교 3학년의 창의적 문제해결력에 미치는 영향

Title
지속가능발전교육에 기초한 디자인 수업이 중학교 3학년의 창의적 문제해결력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Sustainable Development Education-based Design Classes on Creative Problem-Solving Skills of 3rd Grade Middle School Students
Authors
김경윤
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
지속가능발전, 지속가능발전교육, 창의적 문제해결력, 디자인 수업
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
지속가능발전은 사회 문제를 해결하기 위해 범지구적 차원으로 접근하는 발전 양식으로써 미래 세대에게 더욱 나은 세상을 물려주고자 한다. 사회변화는 교육과 함께 시작되므로, 교육계는 사회의 지속가능발전을 가속화 하려는 의지로 지속가능한발전 교육에 집중하고 있다. 지속가능발전교육은 사회 문제에 대한 인식에서 출발하며, 학습자의 창의적인 문제 해결 능력을 요구한다. 따라서, 복잡한 사회 문제를 해결하고 지속가능한 세상을 향해 나아가려면, 지속가능발전 교육을 통해 학습자의 창의적 문제 해결 능력을 향상할 수 있는 교육이 필요하다. 교육부는 2015 개정 교육과정에서 창의성을 핵심역량으로 설정하였고, 창의·융합형 인재양성을 위한 교육 기반을 마련하였다. 또한, 시대의 변화에 따라 2022 개정 교육과정의 총론에서는 개인과 사회의 지속가능성을 반영하여 사회적 요구를 수용하였다. 교육부는 기후 변화와 생태 환경의 변화가 가져오는 지속가능발전 과제에 대응하는 능력을 강화하여 미래 사회가 요구하는 역량을 함양하도록 개선할 계획이라고 밝혔다(교육부, 2021). 교육계의 동향에 따르면, 사회와 환경 문제에 대한 인식뿐만 아니라 실천적 태도의 함양이 강조되고 있다. 따라서, 미술교육도 미래 사회의 불확실성에 대응하기 위해 지속가능발전교육을 반영하여 학습자의 창의적 문제 해결 능력을 향상할 수 있는 교육이 필요하다. 본 연구는 이를 바탕으로, 지속가능발전 교육을 기반으로 한 디자인 수업이 중학교 3학년 학생들의 창의적 문제 해결 능력에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 본 연구의 방법론과 절차는 다음과 같다. 첫째, 이론적 고찰을 위하여 지속가능발전교육과 창의적 문제해결에 관한 문헌 연구를 진행하였다. 더불어 현행 교육과정에서 지속가능발전교육을 기반으로 한 디자인 부분의 분석을 통해 지속가능성의 요소를 검토하였으며, 각각의 출판사별 교과서의 학습목표, 학습내용, 도판, 활동을 분석하였다. 둘째, 문헌 연구 및 교과서 분석 결과를 바탕으로 <고속도로 위 동물들은 어디로 갈까? : 하하 호호 생태통로 디자인> 이라는 주제로 지속가능발전교육을 기반으로 한 디자인 수업을 설계하였다. 이 설계된 수업 및 평가 계획은 현행 교육과정인 2015 개정 교육과정에 따라 설정하였다. 셋째, 서울시에 있는 S 중학교 5학급 학생 106명을 단일 집단 연구대상으로 설정하였으며, 이화선, 표정민, 최인수(2014)의 ‘창의적 문제해결 프로파일 검사(CPSPI: Creative Problem Solving Profile Inventory)’를 활용하였다. 또한, 세부 설문지는 청소년에게 적합하게 수정·보완한 서혜인(2020)의 자료를 토대로 사전·사후 검사를 진행하여 두 결과를 비교 분석하였다. 넷째, 해당 양적 자료는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 통해 전산 통계처리 하였다. 다섯째, 수업의 효과성을 검증하기 위하여 수업 만족도 설문조사, 자기평가와 더불어 수업 결과물과 교사의 관찰평가를 통한 질적 자료를 수집하였으며, 차시별 학습자 인터뷰를 시행하여 분석하였다. 이와 같이 수집된 자료를 바탕으로 나온 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의적 문제해결력의 사전·사후 검사 결과를 비교하면, 창의적 문제해결력과 그 하위영역에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 둘째, 수업 만족도 설문조사와 활동지, 최종결과물, 인터뷰를 기반으로 한 분석결과에서 학생들의 창의적 문제 해결 능력이 개선되었으며, 지속가능발전에 대한 이해도 및 사회적 문제 해결 능력에도 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 종합해 볼 때, 지속가능발전교육을 기반으로 한 디자인 수업은 중학교 3학년 학생들의 창의적 문제 해결 능력에 긍정적인 영향을 미치며, 학생들의 전반적인 능력을 개발하는 데 도움이 되었다는 것을 알 수 있었다. 본 연구를 통한 수업은 미술 교과에서 환경, 사회, 경제, 문화적 이슈를 다루어 지속 가능한 발전을 포함하며, 학생들이 사회를 비판적으로 바라보는 안목을 갖추고 문제 해결 능력을 키울 수 있도록 하였다. 학생들은 이 수업을 통해 지속 가능한 발전에 대한 인식과 실천 능력에서 긍정적인 변화를 가져왔다. 또한, 이 연구는 학생들이 창의성의 단계적 발산 방법과 창의적으로 문제를 해결하는 디자인 프로세스에 대한 이해도를 높이는 데서 가치가 있었다는 것을 확인하였다. ;Sustainable development is an approach to addressing global issues, with the goal of providing a better world for future generations. Since social changes often begin with education, the education sector is focusing on sustainable development education in an effort to accelerate societal sustainable development. Sustainable development education starts with awareness of social issues and requires learners to have creative problem-solving abilities. Therefore, in order to address complex social issues and advance towards a sustainable world, education that enhances learners' creative problem-solving abilities through sustainable development education is needed. The Ministry of Education established a creativity as a core competency in the revised 2015 curriculum and emphasized the educational foundation to foster creative and integrative talents. Moreover, in line with societal changes, the 2022 revised curriculum has reflected the sustainability of individuals and society by accommodating societal demands. The Ministry of Education plans to strengthen capabilities to address sustainable development challenges brought about by climate change and changes in the ecological environment, thereby nurturing the competencies required in future society (Ministry of Education, 2021). According to trends in the education sector, emphasis is not only on awareness of social and environmental issues but also on the cultivation of practical attitudes. Thus, art education also needs to incorporate sustainable development education to enhance the creative problem-solving abilities of learners in order to respond to the uncertainties of future society. This study is based on the above premise and seeks to examine the impact of design classes, grounded in sustainable development education, on the creative problem-solving abilities of third-year middle school students. The methodology and procedures of this study are as follows: First, for theoretical considerations, a literature review was conducted on sustainable development education and creative problem solving. Furthermore, an analysis of the design part based on sustainable development education in the current curriculum was conducted to review the elements of sustainability. The learning objectives, contents, illustrations, and activities of each publisher's textbook were analyzed. Second, based on the results of the literature review and textbook analysis, a design class based on sustainable development education was designed under the theme of "Where do animals on the highway go?: Haha Hoho Ecological Passage Design". This designed class and evaluation plan were set according to the current curriculum, which is the 2015 revised curriculum. Third, 106 third-year students from S Middle School located in Seoul were measured for their creative problem-solving abilities. For this purpose, the 'Creative Problem Solving Profile Inventory (CPSPI)', developed by Ihwa Seon, Pyo Jeongmin, and Choi Insoo (2014), was used, and a pre-test and post-test were conducted based on the detailed questionnaire modified and supplemented by Seo Hyein (2020) suitable for adolescents. The results were then compared and analyzed. Fourth, quantitative data was computer-processed statistically using the SPSS (Statistical Package for Social Science) Ver 21.0 statistical package program. Fifth, qualitative data was collected through a class satisfaction survey, self-assessment, class outputs, and teacher observation evaluations to verify the effectiveness of the class. Additionally, learner interviews were conducted for each session and analyzed. The results of the research based on the collected data are as follows: First, when comparing the pre-test and post-test results of creative problem-solving ability, statistically significant results appeared in creative problem-solving ability and its sub-domains. Second, analysis based on class satisfaction surveys, activity papers, final outputs, and interviews confirmed that students' creative problem-solving abilities had improved and had a positive impact on their understanding of and ability to solve social problems related to sustainable development. In conclusion, design classes based on sustainable development education positively impacted the creative problem-solving abilities of third-year middle school students and helped develop students' overall abilities. The lessons learned through this study included environmental, social, economic, and cultural issues in art subjects, incorporating sustainable development and allowing students to critically view society and develop problem-solving abilities. Through these classes, students brought about positive changes in their understanding and practical abilities related to sustainable development. Furthermore, this study confirmed the value of increasing students' understanding of the step-by-step divergence method of creativity and the design process of creatively problem-solving.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE