View : 300 Download: 0

지속가능한 디자인수업이 중학교 1학년 학습자의 생태 감수성에 미치는 영향

Title
지속가능한 디자인수업이 중학교 1학년 학습자의 생태 감수성에 미치는 영향
Other Titles
A Study on The Effectiveness of Sustainable Design Education on Learners' Ecological Sensitivity
Authors
구보영
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
지속가능한 디자인, 생태 감수성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
인류가 직면한 다양한 환경, 경제, 문화적 문제들은 개인의 삶을 위협하며 전 지구적 영향을 주고 있다. 특히 환경적 문제는 인류의 미래가 지속가능 할 수 있는지에 대한 의문을 제기한다. 오늘날 사람들이 살아가는 대부분의 환경은 자연을 파괴하고 도시화로 문명의 발달하였고 자원에 대한 고려없이 무분별한 생산과 소비로 이어지고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 국제사회는 인류의 삶을 유지하는 방법으로 지속가능발전을 위한 목표를 세웠고 이를 달성하기 위한 교육적 역할로 지속가능발전교육의 중요성을 강조하고 있다. 지속가능발전을 위해서는 우선 지속가능성에 대한 대중들의 인식과 지속가능발전교육의 이념을 함양한 교육적 역할이 중요하다. 오늘날 심각한 환경적 문제를 해결하기 위해서는 우선 자연과 멀어지고 있는 인류가 자연과 가까워지고 친숙해져야 할 필요가 있다. 자연의 변화에 대해 인식하고 공감하는 감정인 생태 감수성을 함양하기 위해서는 지속적인 경험과 이해를 바탕으로 하는 교수 방법이 필요하다. 이에 연구자는 생태 감수성을 함양할 수 있는 방법으로 지속가능한 디자인 수업을 적절한 교수 방법으로 보았다. 지속가능한 디자인 수업은 학습자가 지속가능발전과 목표에 대한 인식을 바탕으로 환경과 지속가능성이 어떻게 연결되어있는지 그 상관관계를 이해하여 내면의 지식과 인식의 변화, 자연에 대한 공감 능력을 길러줄 수 있다. 이처럼 지속가능한 디자인 수업은 학습자의 생태 감수성을 함양할 수 있도록 하는 면에서 교육적 유용성을 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 지속가능한 디자인 수업이 학습자의 생태 감수성에 어떤 양향을 미치는지 실제 수업을 통해 그 효과성을 확인하는 것을 목적으로 하였다. 이에 따른 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 지속가능한 디자인과 생태 감수성에 대한 문헌 및 선행연구를 고찰하고 관련 내용을 바탕으로 교수-학습 지도안 개발을 위해 중학교 미술과 교육과정과 교과서를 분석하였다. 둘째, 이론적 고찰과 분석을 바탕으로 지속가능한 디자인 수업을 위한 교수-학습 지도안과 수업 도구. 평가도구를 개발하였다. 셋째, 연구의 효과를 검증하기 위해 연구 대상으로 서울시 구로구에 위치한 G중학교의 1학년 남·여학생 33명을 선정하여 총 8차시의 연구수업을 진행하였다. 연구 대상의 생태 감수성을 측정하기 위해 김선일(2020)이 김명선(2015)의 유아 생태 감수성 검사 도구에 임현아(2015)의 감수성 영역 문항을 참고하여 사용한 생태 감수성 검사 도구를 바탕으로 고유리(2023)를 참고하여 중학교 수준에 맞춘 생태 감수성 검사지를 활용하였다. 넷째, 수업의 효과성 검증을 위해 연구에서 수집된 사전·사후 생태 감수성 설문자료의 통계처리를 SPSS 프로그램을 활용하여 분석하였고, 수업 만족도 조사에 대한 측정을 백분율(%)의 빈도분석을 실시하였다. 또 수업 과정에서 진행된 학습자의 결과물, 활동지, 자기평가 및 동료평가지, 수업 만족도 조사를 통해 질적 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지속가능한 디자인 수업은 중학교 학습자의 생태 감수성에 유의미한 영향을 미친다. 생태 감수성 검사지 분석을 통해 학습자의 생태 감수성이 사전보다 사후에 증가하였고 자연에 대한 관심과 자연에서의 심미적 체험, 정서적 안정, 자연에 대한 연민과 동정에 대해 감수성이 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 지속가능한 디자인 수업이 생태 감수성 형성에 대한 교육적 의의를 함양할 수 있는 것으로 나타났다. 수업 만족도 결과에서 생태와 환경에 대한 인식 관계를 형성하고, 주변 환경에 관심을 가지고 이해하는 것이 가능한 것으로 나타났다. 또 지속가능한 디자인 수업을 진행한 학습자의 생태 감수성이 사전보다 사후에 증가하는 것을 볼 수 있었지만 수업을 진행하지 않은 비교군에서는 생태 감수성이 사전보다 사후에 감소하여 생태 감수성 함양을 위한 지속가능한 디자인 수업 실행의 필요성을 알 수 있었다. 셋째, 지속가능한 디자인 수업에서 학습자들은 지속가능한 미래, 자연과 생태, 그리고 환경문제의 이해와 전인적 인격 형성에 효과적으로 나타났다. 수업 만족도 조사의 답변에서 지속가능한 디자인과 환경에 대해 알게 되었고 관심을 가지게 되었다는 것을 알 수 있었다. 또한 수업의 재료를 수집하는 과정에서 자연 체험이 주는 즐거움과 모둠원과의 활동으로 자기표현과 타인 존중을 강화하는 기회가 된다는 것을 알 수 있었다. 이상의 연구 결과를 종합한 결론은 다음과 같다. 지속가능한 디자인 수업은 생태 감수성 함양과 주변 환경과의 관계에 대한 인식변화에 긍정적인 영향을 주어 생태 감수성 함양을 위한 교육적 의미를 포함한다는 결론을 내릴 수 있었다. 이에 본 연구는 지속가능한 디자인 수업을 통해 학습자의 생태 감수성 함양에 대한 영향을 살펴보고, 그 효과성을 검증한 데 의의가 있다. 도시화와 우리가 직면하고 있는 환경문제를 위한 자연에 대한 이해와 관심을 절실한 오늘날 본 연구에서 제안한 지속가능한 디자인 수업이 생태 감수성 함양을 위한 연구에 도움이 되길 바란다.;The various environmental, economic, and cultural challenges facing humanity are posing threats to individual lives and exerting global impacts. Particularly, environmental issues raise questions about the sustainability of our future. The majority of environments in which people currently live have been developed through the destruction of nature and urbanization, leading to indiscriminate production and consumption without consideration for resources. To address these issues, the international community has set goals for sustainable development as a way to sustain human life, emphasizing the importance of education in achieving these goals. For sustainable development, it is crucial to initially foster public awareness of sustainability and to incorporate the principles of education for sustainable development. In order to solve the serious environmental issues of today, humanity, which is increasingly distancing itself from nature, must first reconnect and become familiar with the natural world. To cultivate ecological sensitivity, an emotional response involving awareness and empathy towards changes in nature, an instructional approach based on continuous experience and understanding is necessary. To this end, the researcher saw sustainable design education as an appropriate instructional method for cultivating ecological sensitivity. Sustainable design education allows learners to understand how the environment and sustainability are interconnected based on their understanding of sustainable development and its goals, fostering changes in their inner knowledge and perception, and cultivating their ability to empathize with nature. As such, sustainable design education can be seen as educationally useful in fostering learners' ecological sensitivity. Therefore, this research aims to verify the effectiveness of sustainable design education on learners' ecological sensitivity through actual instruction. The content of the research based on the above is as follows. Firstly, literature and prior studies on sustainable design and ecological sensitivity were reviewed, and the art education curriculum and textbooks for middle schools were analyzed to develop teaching-learning guidelines. Secondly, based on theoretical review and analysis, teaching-learning guidelines, class tools, and evaluation tools for sustainable design classes were developed. Thirdly, to verify the effectiveness of the research, a total of 8 research classes were conducted with 33 first-year male and female students of G Middle School located in Guro-gu, Seoul, selected as the research subjects. To measure the ecological sensitivity of the research subjects, an ecological sensitivity test sheet suitable for middle school level was used, based on the ecological sensitivity test tool used by Kim Sun-il (2020), referring to the sensitivity area questions of Im Hyun-ah (2015) in Kim Myung-sun (2015)'s infant ecological sensitivity test tool and referring to Go Yoo-ri (2023). Fourthly, to verify the effectiveness of the class, the statistical processing of the pre-post ecological sensitivity questionnaire data collected in the research was analyzed using the SPSS program, and a frequency analysis of the percentage (%) was conducted for the measurement of class satisfaction survey. Furthermore, a qualitative analysis was conducted through the learners' output during the class, activity paper, self-evaluation and peer evaluation sheet, and class satisfaction survey. The results of this research can be summarized as follows. Firstly, sustainable design classes significantly affect the ecological sensitivity of middle school students. Through the analysis of the ecological sensitivity test sheet, it was found that the students' ecological sensitivity increased after the class compared to before, and their sensitivity to interest in nature, aesthetic experiences in nature, emotional stability, compassion, and sympathy for nature increased. Secondly, sustainable design classes were found to cultivate educational significance for forming ecological sensitivity. In the class satisfaction results, it was found that it was possible to form a relationship of recognition about ecology and environment, and to take interest and understand the surrounding environment. Also, it was observed that the ecological sensitivity of the students who took the sustainable design class increased after the class compared to before, but in the control group who did not take the class, the ecological sensitivity decreased after the class compared to before, highlighting the need for implementing sustainable design classes to cultivate ecological sensitivity. Thirdly, in the sustainable design classes, the learners were effectively manifested in the understanding of sustainable future, nature and ecology, and environmental problems, and in the formation of holistic personality. From the responses to the class satisfaction survey, it was found that the learners became aware of sustainable design and the environment and became interested in them. Also, it was found that the process of collecting materials for the class provides pleasure from the experience of nature and the opportunity to strengthen self-expression and respect for others through group activities. Based on the results of the research, the following conclusion can be made. Sustainable design classes have a positive effect on cultivating ecological sensitivity and changing perceptions about relationships with the surrounding environment, and thus they hold educational significance for fostering ecological sensitivity. This research is significant as it examines the impact of sustainable design classes on the cultivation of students' ecological sensitivity, and validates its effectiveness. In the face of urbanization and the environmental issues we are currently facing, it is crucial to foster an understanding and concern for nature. It is hoped that the sustainable design classes proposed in this research will contribute to the cultivation of ecological sensitivity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE