View : 402 Download: 0

선배 멘토링을 활용한 진로교육이 전환기 지적장애 학생의 진로결정 자기효능감, 진로설계 능력에 미치는 영향

Title
선배 멘토링을 활용한 진로교육이 전환기 지적장애 학생의 진로결정 자기효능감, 진로설계 능력에 미치는 영향
Other Titles
Effect of the career-education utilizing senior mentoring on Career Decision-Making Self-Efficacy and Ability of Career Construction transition-aged students with intellectual disabilities.
Authors
진혜원
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
진로란 개인의 생애 직업발달과 그 과정을 포괄하는 용어로서 한 사람의 성장과 행복을 결정하는 중요한 요인이다. 그러나 4차 산업혁명으로 인한 산업 구조의 변화와 코로나 이후로 더욱 가속화하여 급변하는 사회는 진로 선택을 어렵게 만들고 있다. 이에 자신의 정체성을 바탕으로 삶을 주체적으로 개발하고 진로를 발달시킬 수 있는 실질적이고 필수적인 역량이 요구된다. 하지만 지적장애 학생의 경우, 자신의 진로발달 관련 문제를 정확하게 인식하지 못하거나 낮은 자아개념 및 진로 포부 수준, 진로 결정에 있어 타인 의존적 성향 등을 보이며, 이는 고등학교 및 전공과 졸업 후 낮은 취업률에 영향을 미치기도 한다. 이에 지적장애 학생이 가지는 장애의 특성과 진로발달단계를 고려한 학교 차원에서의 효과적인 진로교육이 필요하다. 본 연구는 전환기 지적장애 학생을 대상으로 하여 진로계획을 수립하고 실천하는데 필요한 역량 강화를 목적으로 선배 멘토링을 활용한 진로교육을 실시하여 진로결정 자기효능감과 진로설계 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 참여자는 고등학교 특수학급 및 전공과에 소속된 장애학생 20명(실험집단 10명, 통제집단 10명)이며, 선배 멘토로 참여한 장애 성인 5명이다. 본 연구의 독립변인인 선배 멘토링을 활용한 진로교육은 자신의 강점과 흥미 파악, 진로 및 직업 관련 정보 탐색, 진로계획, 진로 준비 관련 활동을 통하여 취업을 계획하고 준비하는 데 필요한 지식과 기술을 교수할 뿐만 아니라, 학생의 직업 흥미와 관련된 직종에 취업한 선배 멘토를 선정하여 멘토의 경험을 바탕으로 한 정보와 지원을 제공하고자 구성하였다. 본 연구에서 개발된 진로교육은 고등학교 특수학급 및 전공과에서 주 2회 씩 총 17회기에 걸쳐 실시하였으며, 교사 주도 학습활동 8회, 선배 멘토링 8회, 교사 주도 학습활동과 선배 멘토링 1회로 진행되었다. 선배 멘토링을 활용한 진로교육의 효과를 알아보기 위하여 본 연구는 사전-사후 통제집단 설계를 사용하였고, 종속변인인 진로결정 자기효능감과 진로설계 능력을 알아보기 위하여 진로결정 자기효능감 검사와 진로설계 검사를 프로그램 중재 시작 전과 후에 측정하여 그 차이에 대한 독립표본 t검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 선배 멘토링을 활용한 진로교육에 참여한 실험집단 전환기 지적장애 학생의 진로결정 자기효능감은 통제집단 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었으며, 진로결정 자기효능감 하위영역 중 직업정보, 문제해결 영역에 대하여 두 집단 간 유의한 차이가 나타났으나, 목표선택, 미래계획 2개의 영역에서는 두 집단 간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 선배 멘토링을 활용한 진로교육에 참여한 실험집단 전환기 지적장애 학생의 진로설계 능력은 통제집단 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었다. 특히 탐색, 결정, 실행 영역에 대하여 두 집단 간의 유의한 차이가 나타났으나, 자기개념 구체화 영역에서는 두 집단 간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이를 통해 선배 멘토링을 활용한 진로교육은 전환기 지적장애 학생의 진로결정 자기효능감과 진로설계 능력을 향상시켜 긍정적인 효과를 가져왔음을 확인할 수 있다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 할 때, 본 연구는 진로결정의 인식 차원을 넘어 이를 실현하기 위한 실천적 행동까지 고려한 진로교육을 개발하여 전환기 지적장애 학생의 진로교육 실행에 구체적 방안을 제시하였다는 의의를 지닌다. 특히 같은 장애의 경험을 가진 선배 멘토를 활용한 진로 멘토링을 실시하여 멘토링의 실천적 사례를 제시하고 그 효과를 확인했다는 점에서 의의가 있다.;A career path as a term, which comprehensively includes personal life’s job development and process of that, is a crucial factor that could decide one’s growth and happiness. But the change of industrial structure in the advent of Industry 4.0 and dramatically changing society after Covid-19 make career choice more difficult than before. So the practical and essential ability that can develop one’s life independently and improve one’s career path based on personal identity is required. But in case of student with intellectual disabilities, they would not exactly recognize problems related to their career development and tend to be dependent when it comes to low self-esteem, the level of occupational aspiration and career decision, and that could affect a low employment rate after graduation of high school and special course for graduated high school. So an efficient career education, considering the character of intellectual disabilities and the personal stage of career development which students have, is required at the level of the school. Targeting on students with intellectual disabilities in transition period, the study conducted a career education utilizing senior mentoring program on the purpose of reinforcing abilities required for setting a career plan and performing that, and investigated how the program could affect their self-efficacy in career decisions and the ability of planning a career. The participant is this study consists of 20 students with intellectual disabilities belonging to high school special education class and a special course for graduated high school (10 students of experimental group and 10 students of controlled group) and 5 adults as senior mentors. The career education utilizing senior mentors, which is an independent variable in the study, consists of teaching knowledge and skills required for setting and planning the employment, through activities of figuring out one’s strength and interesting, searching informations related to career path and job, planning a career and preparing in career, and also providing information and support based on experience from senior mentors, who have had job experience in fields of students’ interesting. The career education designed in the study has been performed totally 17 sessions by 2 times a week in the special education class of high school and special coures, and consists of 8 sessions of teacher drivened teaching activities, 8 sessions of senior mentoring and 1 session of both activities. For searching on effectiveness of the career education utilizing senior mentoring program, the study used a model of pretest-posttest controlled groups, and in purpose of finding effective outcome from the career decision-making self-efficacy and the ability of career construction, which are dependent variable, tests for both carried out in pretest and posttest, and then t-test of independent samples was performed for that difference. Results from the study are as below. Firstly, Career decision-making self-efficacy of students with intellectual disabilities, who participated in the career education utilizing senior mentoring program, was improved meaningfully compared to students in the controlled group. and there was a meaningful difference in outcomes from two groups in sectors of gathering occupational information and problem solving, which remained low ranks in career decision self-efficacy, but no different outcomes in two sectors of goal selection and making plans for the future. Secondly, the students’ ability of career construction, who participated in the career-education utilizing senior mentoring program, was improved meaningfully compared to students in the controlled group. Especially there was meaningful improvement in sectors of exploring, decision and execution, but no significant different outcome in the sector of crystallizing. In that research, it is verified that the career education utilizing senior mentoring program brings a positive effectiveness to students, improving the Career decision-making self-efficacy and the ability of career construction. Based on the result from the experiment, the study has a meaning as suggesting a detailed way in conducting the career education for transition-aged students with intellectual disabilities, designing career education in accordance with practical behavior to perform career decision, beyond recognizing the concept of that. Especially, the study has additional meaning as suggesting a practical sample of mentoring program by utilizing the senior mentors who have the same experience of intellectual disability and verifying the effectiveness of that.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE