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인스타그램 해시태그 특성과 스포츠 참여동기 수용태도의 관계

Title
인스타그램 해시태그 특성과 스포츠 참여동기 수용태도의 관계
Other Titles
The Effect of Instagram Hashtags on Sports Participation Motivation (Analysis)
Authors
이수빈
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
The purpose of this study was to verify the mediating effect of acceptance attitude in the relationship between similarity with information provider, reliability, interest in sports, and motivation to participate in sports. For this study, people in their 20s and 30s who are most active and use Instagram were selected, and a Google platform questionnaire was conducted targeting those who use Instagram. For the data processing method of this study, after collecting the questionnaire response data, 199 copies of the questionnaire were analyzed except for 34 questionnaires with insincere responses. For analysis, frequency analysis, factor analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and three-step regression analysis were performed using SSPS 26.0, a computer statistics program. The summary of the analysis results of this study is as follows. First, the mediating effect of attitude of acceptance was found in the relationship between the similarity of information providers on Instagram and the motivation to participate in sports. Second, the mediating effect of the attitude of acceptance was found in the relationship between the reliability of the information provider on Instagram and the motivation to participate in sports. Third, attitude of acceptance showed a mediating effect on the motivation to participate in sports. Putting these results together, as a result, it could be seen that there was a clear difference according to the acceptance attitude people accepted for in formation providers who posted exercise posts through Instagram. In terms of the similarity and reliability of the information provider, users should have a positive attitude toward the information provider to have a positive effect on the acceptance attitude and even affect the motivation to participate in sports. In this process, acceptance attitude had a partial mediating effect. It could be seen that the similarity and reliability of the information provider directly affected the motivation to participate in sports, but had a greater effect when mediated through the attitude of acceptance. This study found that Instagram users have a lot of motivation to participate in sports and can perform and develop sports We want to provide you wit h meaningful data.;본 연구의 목적은 정보제공자와의 유사성, 신뢰도와 스포츠 참여동기의 관계 에서 수용태도의 매개효과 분석을 검증하기 위해 시행되었다. 본 연구를 위해 인스타그램에서 가장 활발하고 사용률이 높은 20~30대로 선 정 하였으며, 인스타그램을 이용하고 있는 사람을 대상으로 구글 플랫폼 설문 지를 실시하였다. 본 연구의 자료처리 방법은 설문지 응답 자료를 회수한 후 응답 내용이 불성실한 설문지를 34부를 제외한 199부에 대한 분석을 진행했다분석은 컴퓨터 통계 프로그램 SSPS 26.0 프로그램을 활용하여 빈도분석, 요 인분석, 기술통계 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 3단 회귀분석 매개검증을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인스타그램 정보제공자의 유사성과 스포츠 참여동기 관계에서 수용태도의 매개효과가 나타났다. 둘째, 인스타그램 정보제공자의 신뢰도와 스포츠 참여동기 관계에서 수용태도의 매개과가 나타났다. 셋째, 수용태도는 스포츠 참여동기에 매개효과가 나타났다. 이러한 결과를 종합해 보면, 결과적으로 인스타그램을 통해 운동 게시물을 올리는 정보제공자에 대해 사람들은 수용하는 수용태도에 따른 확실한 차이가 있는 것으로 볼 수 있었다. 정보제공자의 유사성, 신뢰도에 있어 이용자들은 정보제공자에게 긍정적인 태도를 가지고 있어야 수용태도에 있어서도 긍정적 인 영향을 미치고 스포츠 참여동기까지 영향을 미친다고 볼 수 있었다. 이 과정에서 수용태도는 부분 매개효과를 가지게 된다. 정보제공자의 유사성, 신뢰도가 스포츠 참여동기에 직접적으로 영향을 주기도 하지만 수용태도라는 매개를 통했을 때 보다 큰 효과를 가진다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 인스타그램 이용자들이 많은 스포츠 참여동기를 가지고, 스포츠 수행과 발전 할 수 있는 의미 있는 자료를 제공하고자 한다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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