View : 440 Download: 0

학교스포츠클럽 대회 참여형태가 학교소속감에 미치는 영향

Title
학교스포츠클럽 대회 참여형태가 학교소속감에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Participation in School Sports Club Competition on the Sense of School Belonging
Authors
차다희
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구의 목적은 코로나 펜데믹 상황으로 인하여 전면 온라인 등교, 부분 등교, 자가격리, 사회적 거리 두기 등으로 인해 신체활동이 현저히 줄어들고 학교에 소속감을 느끼지 못하고 소외감을 느끼고 있는 학생들을 대상으로 현재 학교스포츠클럽에 소속되어 있는 학생들을 대상으로 학교스포츠클럽 대회 참여형태 따른 학교소속감에 유의미한 영향을 미치는지 알아보는 것에 목적이 있다. 학교스포츠클럽이 학교소속감에 긍정적인 영향을 미친다는 많은 선행연구들이 있지만 선행연구들이 이루어졌던 때와 현재 코로나 펜데믹 상황과는 다르며, 학교스포츠클럽 대회 또한 예전과 달리 비대면 방식으로 운영되었기에 현재도 여전히 긍정적인 변화를 일으키는지 알아보고자 한다. 본 연구를 위한 연구대상자는 강원도 소재 k고등학교, 서울소재 D 여자중학교, S 남·여 공학 중학교, 고등학교, E여자고등학교, B 여자고등학교에 재학중인 학생들 212명을 대상 중 불성실한 응답자 2명의 설문을 제외하고 총 210명을 대상으로 조사하였다. 조사도구는 설문지를 통해 조사하였으며 설문지 구성에는 인구통계학적 특성 2문항, 스포츠클럽 참여형태에 대한 7문항 학교소속감에 관한 18문항으로 총 27문항으로 구성하였다. 조사방법으로는 현재 학교스포츠클럽에 소속되어 있는 학생들을 대상으로 대면 학교스포츠클럽 대회를 참가한 학생들과 비대면 학교스포츠클럽 대회를 참가한 학생들로 나누어 학교소속감에 대한 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 25.0ver 통계프로그램을 활용하였고, 학교 스포츠클럽 대회참여 여부에 따른 학교 소속감(편안함, 애착감)의 차이를 비교하기 위해 독립 t-test를 실시하였다. 이와 같은 절차로 다음과 같은 결과를 도출하였다. 학교소속감(전체)와 학교소속감(편안함), 학교소속감(애착감)에서 유의미한 차이는 나오지 않았으나, 문항별로 봤을 때 학교소속감(편안함)에서 비대면 대회를 참가한 학생들이 편안함을 더 느끼는 것으로 결과가 도출되었다. 결과적으로 본 연구를 통해 학교스포츠클럽 대면 대회 참가자와 비대면 대회 참가자의 학교소속감(전체)에 차이가 없다는 결과가 도출되었다. 대면 대회 참가자와 비대면 대회 참가자의 학교소속감(전체)이 차이가 없다는 것은 대면 학교스포츠클럽 대회와 달리 경기규칙이 많이 변경되고 간소화된 비대면 학교스포츠클럽 대회라도 참여한 학생들에게도 학교소속감에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. ;The purpose of this study was to find out whether there is a significant effect on school belonging to students who do not feel belonging to the school and feel alienated due to the COVID-19 pandemic, partial school, self-isolation, and social distancing. There were many previous studies that show that school sports clubs have a positive effect on school affiliation, but it is different from the current COVID-19 pandemic situation when previous studies were conducted, and school sports club competitions are also operated in a non-face-to-face manner, so I want to see if they still cause positive changes. The subjects of this study were 152 students enrolled in k high school in Gangwon-do, D girls' middle school in Seoul, S male and female engineering middle school, high school, E girls' high school, and B girls' high school. The survey tool was surveyed through a questionnaire, and the composition of the questionnaire consisted of a total of 27 questions, with 2 questions on demographic characteristics and 7 questions on the type of participation in sports clubs. As a survey method, students currently belonging to school sports clubs were divided into students who participated in face-to-face school sports club competitions and students who participated in non-face-to-face school sports club competitions. The analysis of the collected data used the SPSS 25.0ver statistical program, and an independent t-test was conducted to compare the difference in school affiliation (comfort, attachment) according to participation in the school sports club competition. The following results are derived through this procedure. There was no significant difference in school belonging (all), school belonging (comfort), and school belonging (attachment), but it is found that students who participated in the non-face-to-face competition felt more comfortable in terms of school belonging (comfort). As a result, this study shows that unlike face-to-face school sports club competitions, even non-face-to-face school sports club competitions, which have changed a lot and simplified game rules, have a positive effect on the sense of belonging to the school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE