View : 483 Download: 0

온라인 북클럽 활동이 중학교 특수학급 장애학생의 독서태도 및 자기표현력에 미치는 영향

Title
온라인 북클럽 활동이 중학교 특수학급 장애학생의 독서태도 및 자기표현력에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Online Book Club on Reading Attitude and Self-Expression Skills of Middle School Students with Disabilities
Authors
강선영
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
여가에 대한 전 사회적 관심과 요구가 높아지고 있는 반면 장애학생의 여가생활은 여전히 제한적이며, 여가활동은 장애인의 지역사회 통합과 삶의 질 향상을 위한 필수적인 요소라는 점에서 장애학생을 위한 여가지원 및 여가교육의 필요성이 제기되고 있다. 북클럽은 여가활동의 대표적인 유형 중 하나인 독서를 매개로 하여 자신의 생각과 느낌에 대해 표현하며 또래와 상호작용하는 활동으로, 최근 팬데믹의 확산으로 더욱 여가생활 및 사회적 관계가 축소된 장애학생의 일상생활 만족도 향상뿐만 아니라 책에 대한 관심 및 의사소통 기술의 향상에 있어서도 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 이에 따라 본 연구는 중학교 특수학급 장애학생을 대상으로 하여, 즐거운 독서 활동을 경험하고 친구와 함께 여가로써의 독서를 즐기는 방법을 배우는 것을 목적으로 하는 온라인 북클럽 활동을 실시하여 독서태도와 자기표현력에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 참여자는 중학교 특수학급에 소속된 장애학생 20명(실험집단 10명, 통제집단 10명)이며, 읽기 수준, 독서태도 및 자기표현력에 대한 실험집단과 통제집단 간의 동질성을 확인하였다. 본 연구의 독립변인인 온라인 북클럽 활동은 총 10회기로 구성되었다. 1회기의 오리엔테이션을 실시한 후, 한 권의 책에 대해 세 번의 회기에 걸쳐 세 가지 활동을 실시하는 방식으로 총 세 권의 읽기 쉬운 책을 다루었으며, 하위활동으로는 역할극, 이야기 지도 및 질문목록을 활용하였다. 온라인 북클럽 활동의 효과를 알아보기 위해 본 연구는 사전-사후 통제집단 설계를 사용하였으며, 중재 전과 후에 독서태도 검사 및 자기표현력 검사를 실시하여 그 차이에 대해 독립표본 t검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 북클럽 활동에 참여한 중학교 특수학급 장애학생의 독서태도는 통제집단 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었으며, 독서태도 검사의 하위영역 중 습관, 지속의지, 즐거움 영역에 대해 통계적으로 유의한 향상이 나타났으나, 필요성 영역에 대해서는 실험집단과 통제집단 간의 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 온라인 북클럽 활동에 참여한 중학교 특수학급 장애학생의 자기표현력은 통제집단 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었다. 또한 자기표현력 검사의 하위영역인 내용적 요소, 음성적 요소, 체언적 요소 모두에 대해 통계적으로 유의한 향상이 나타났다. 이를 통해 온라인 북클럽 활동은 중학교 특수학급 장애학생의 독서태도 및 자기표현력을 향상시키는데 효과적이었음을 확인할 수 있다. 또한, 사회적 타당도 검사 결과를 통해 온라인 북클럽 활동에 참여한 장애학생들 간에 긍정적인 친구관계가 형성될 수 있었음을 확인하였다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 할 때, 본 연구는 장애학생 간의 자연스러운 상호작용 상황에서 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 온라인 북클럽 활동의 구체적인 실시 방법을 제시하였다는 의의를 지닌다. 또한, 온라인 북클럽 활동에서 활용된 읽기 쉬운 책이 중학교 특수학급 장애학생의 흥미와 읽기 수준에 적절하며 학생들의 책에 대한 긍정적인 태도 형성에 기여한다는 것을 보여주었다. 마지막으로, 본 연구는 북클럽 활동이 장애학생이 즐길 수 있는 여가활동의 한 유형이라는 점을 시사하며, 특히 학교 교육과정 내에서 활용할 수 있고 성인기까지 지속할 수 있는 여가활동이라는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.;While social interests and demands for leisure activities is increasing, the leisure activities for students with disabilities are comparatively limited. Considering that the leisure activities are one of essential elements for enhancing community integration and quality of life of people with disabilities, it is necessary to provide opportunities for them to experience various leisure activities in schools. Book club as one of the most common types of leisure activities is likely to facilitate the expression of one's thoughts and feelings as well as interaction between peers. With the spread of the pandemic and consequent decrease in social interaction and leisure choices, one can expect positive effects of the book club on improving not only daily satisfaction but also interests in books and communication skills for students with disabilities. The purpose of this study was to investigate the effects of online book club on reading attitude and self-expression skills of middle school students with disabilities that aimed at experiencing pleasant reading activities and learning how to enjoy reading as leisure alongside peers. Participants in this study were 20 students with disabilities(10 in the intervention group, 10 in the control group) in middle school special education classes. Based on t test for independent samples, it was determined that the intervention group did not differ significantly from the control group on reading level, reading attitude, and self-expression skills. A total of 10 sessions of online book club were provided to the participants. After the first session of orientation, they took part in three sessions using one book, and three books in total were discussed. During the sessions, the activities including role-playing, story map strategy, and question lists were employed. In order to find out the effectiveness of online book club, the study used a pretest-posttest control group experimental design, and an independent sample t test was conducted to compare the two groups on the mean difference scores on reading attitude test and a self-expression skills test. The results of this study are as follows: First, reading attitudes of middle school students with disabilities participating in online book club improved significantly compared to those of the control group. In addition, the students in the intervention group had a significantly improved attitudes from pretest to posttest in habits, willingness to continue, and enjoyment, compared to the control group. Secondly, self-expression skills of middle school students with disabilities participating in online book club improved significantly compared to control group. Also, the students in the intervention group had a significantly greater skills from pretest to posttest in all sub-areas of the self-expression skills test, such as content, vocal, and nonverbal elements. Therefore, it can be confirmed that online book club was effective in improving reading attitudes and self-expression skills of middle school students with disabilities. This study is meaningful in that it presented how to implement online book club that can improve communication skills in natural interaction situations between students with disabilities. Also, the study had implication in that easy-to-read books were appropriate to the students' interest and reading ability and aided in forming positive attitudes for books. Finally, the result of this study have shown that online book club is a type of leisure activity that students with disabilities can enjoy and are especially meaningful in that it can be incorporated in the school curriculum and continued even in adulthood.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE