View : 517 Download: 0

운동감각적 피드백을 활용한 리바디(Rebody)가 무용 전공생의 하지 정렬, 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위, 신체감각 및 무용몰입에 미치는 영향

Title
운동감각적 피드백을 활용한 리바디(Rebody)가 무용 전공생의 하지 정렬, 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위, 신체감각 및 무용몰입에 미치는 영향
Other Titles
Effect of the Rebody with Kinesthetic Feedback on the Lower Extremity Alignment, Range of Hip Lateral Rotation Motion, Body Sensation and Immersion in Dance for the Students in Dance Majors
Authors
홍서희
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경옥
Abstract
본 연구의 목적은 운동감각적 피드백을 활용한 리바디(Rebody)가 무용 전공생의 하지 정렬, 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위, 신체감각 및 무용몰입에 미치는 영향에 대해 구명하는 것이다. 연구대상은 14~19세의 무용 전공 여학생으로 선정하였고, 운동감각적 피드백을 활용한 리바디 프로그램을 90분씩 주 2회, 12주간 실행하는 실험집단 13명과, 프로그램을 실행하지 않는 통제집단 14명으로 나누었다. 독립변인은 운동감각적 피드백을 활용한 리바디 프로그램 실행 유무이며 종속변인은 하지 정렬, 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위, 신체감각, 무용몰입이다. 하지 정렬의 하위변인으로는 넙다리네갈래 각, 무릎 사이 거리, 발배뼈 높이(앉았을 때, 일어섰을 때, 하강 정도)로 설정하였다. 넙다리네갈래 각과 엉덩관절 가쪽돌림은 각도계(goniomiter)를, 무릎 사이 거리와 발배뼈 높이는 줄자(tape measure)를, 신체감각과 무용몰입은 설문지를 이용하여 측정하였다. Window용 SPSS 26.0을 이용해 집단 간, 집단 내 사전·사후 차이를 비교하였다. 집단 간 사전·사후 차이는 t-test와 Mann-Whitney U를 사용하여 비교하였고, 집단 내 사전·사후 차이는 t-test와 Wilcoxon 부호순위 검정을 사용하여 비교하였다. 모든 통계 검증의 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 12주간의 실험과 측정을 통하여 다음과 같은 결과 및 결론을 도출하였다. A. 집단 간 사후 검정 결과 1. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단이 프로그램을 실행하지 않은 통제집단보다 넙다리네갈래 각이 통계적으로 유의하게 감소하였고, 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위와 신체감각은 유의하게 증가하였다. B. 실험집단 내 사전·사후검사 비교 결과 1. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 넙다리네갈래 각은 유의하게 감소하였다. 2. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 무릎 사이 거리는 유의하게 감소하였다. 3. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 발배뼈 높이(앉았을 때, 일어섰을 때)는 통계적으로 유의하지는 않으나 근소하게 높아졌다. 4. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 발배뼈 하강 정도는 통계적으로 유의하지는 않으나 오른발에서 근소하게 감소하였다. 5. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위는 유의하게 증가하였다. 6. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 발레 동작 시 신체감각은 유의하게 상승하였다. 7. 리바디 프로그램을 실행한 실험집단의 무용몰입은 감소하는 부적 효과가 나타났다. C. 통제집단 내 사전·사후검사 비교 결과 1. 리바디 프로그램을 실행하지 않은 통제집단의 넙다리네갈래 각, 무릎 사이 거리, 발배뼈 높이(앉았을 때, 일어섰을 때, 하강 정도)는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 리바디 프로그램을 실행하지 않은 통제집단의 엉덩관절 가쪽돌림 가동범위는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 3. 리바디 프로그램을 실행하지 않은 통제집단의 발레 동작 시 신체감각은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 4. 리바디 프로그램을 실행하지 않은 통제집단의 무용몰입은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로 운동감각적 피드백을 활용한 리바디(Rebody)는 무용 전공생의 하지 정렬, 엉덩관절 가쪽돌림, 신체감각에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구는 운동감각적 피드백을 활용한 리바디가 무용 전공생의 신체 정렬을 이루고 신체감각에 긍정적인 효과를 주는 운동임을 밝혀내어, 신체교정과 움직임에 대한 이해를 돕고 신체 기능을 발전시키는 운동 프로그램을 정립하였다는데 의의가 있다. 본 연구 결과는 발레 수업 커리큘럼을 개발하기 위한 기초자료로 유용할 것이다.;The purpose of this study was to investigate the effect of the Rebody with kinesthetic feedback on the lower extremity alignment, range of hip lateral rotation motion, body sensation and immersion in dance for the students in dance majors. The subjects of the study were fourteen(14) to nineteen(19)-year-old female students majoring in dance divided into two groups: (ⅰ) an experimental group of thirteen(13) students who participated in the Rebody program with kinesthetic feedback twice a week for ninety(90) minutes, over twelve(12) weeks and (ⅱ) a control group of fourteen(14) students who did not participate. The independent variable was the whether or not students participated in the Rebody program with kinesthetic feedback, and the dependent variables were the lower extremity alignment, range of hip lateral rotation motion, body sensation, and immersion in dance. The quadriceps angle, distance between the knees, and navicular height (sitting, standing, and the degree of descent) were set as sub-variables of the lower extremity alignment. Quadriceps angles and hip lateral rotations were measured with a goniometer, distance between the knees and navicular height with a tape measure, and the body sensation and immersion in dance with a questionnaire. By using the SPSS 26.0 for Windows, the before-and-after differences between and within the two groups were compared; the before-and-after differences between the groups were compared by using the “t-test” and “Mann-Whitney U”, and the before-and-after differences within groups were compared by using the “t-test” and “Wilcoxon signed rank test”. The significance level of all statistical tests was set to p<.05. The following result and conclusions were drawn through twelve(12) weeks of experimentation and measurement. A. Post-hoc test results between the groups 1. The experimental group that participated in the Rebody program had a statistically significant decrease in the quadriceps angle, whereas the range of hip lateral rotation motion and body sensation significantly increased compared to the control group without the program. B. Comparison results of pre- and post-tests within the experimental group 1. The quadriceps angle of the experimental group that participated in the Rebody program was significantly decreased. 2. The distance between the knees in the experimental group that participated in the Rebody program was significantly decreased. 3. The navicular height of the experimental group that participated in the Rebody program (when sitting and standing) was not statistically significant, but slightly increased. 4. The degree of navicular drop in the experimental group that participated in the Rebody program was not statistically significant, but slightly decreased in the right foot. 5. The range of hip lateral rotation motion in the experimental group that participated in the Rebody program was significantly increased. 6. The body sensation was significantly increased during ballet movements in the experimental group that participated in the Rebody program. 7. A negative effect was found that decreased the immersion in dance of the experimental group that participated in the Rebody program. C. Comparison results of pre- and post-tests within the control group 1. There were no significant differences in the quadriceps angle, distance between the knees, and navicular height (when sitting and standing, as well as the degree of descent) of the control group that did not participate in the Rebody program. 2. There was no significant difference in the range of hip lateral rotation motion in the control group that did not participate in the Rebody program. 3. There was no significant difference in the body sensation during ballet movements in the control group that did not participate in the Rebody program. 4. There was no significant difference in the immersion in dance in the control group that did not participate in the Rebody program. In conclusion, the Rebody with kinesthetic feedback has resulted a positive effect on the lower extremity alignment, range of hip lateral rotation motion, and body sensation of the students in dance majors. This study revealed that the Rebody with kinesthetic feedback is an exercise that has a positive effect on the body alignment and body sensation of the students in dance majors. Furthermore, it is significant in the sense that the study has established an exercise program that can help the body correction and understanding of the movement, as well as develop body functions. The result of this study will be beneficial as basic data for developing a ballet class curriculum.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE