View : 510 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원형중-
dc.contributor.author이재영-
dc.creator이재영-
dc.date.accessioned2021-07-29T16:33:03Z-
dc.date.available2021-07-29T16:33:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000180985-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000180985en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/258322-
dc.description.abstract본 연구는 감성적 리더십이 예술고등학교 학생의 수업 몰입과 교사 신뢰에 미치는 영향을 구명하는데 그 목적이 있다. 연구대상 모집을 위해 서울, 경기, 인천, 부산 소재의 예술고등학교를 무용 전공자를 모집단으로 선정하였다. 표본 추출은 편의표본 추출법(convenient sampling method)을 이용하여 총 218명의 표본을 추출하였고 회수된 응답지 중 기재 내용이 불성실 하다고 판단되는 5부를 제외한 213부가 최종적으로 본 연구의 결과 분석에 이용되었다. 자료처리는 조사 도구의 타당성과 신뢰도를 검증하기 위해 탐색적 요인분석exploratory factor analysis과 신뢰도 분석(Reliabilityanalysis)을 실시했고 변수의 선형관계를 알아보고 다중공선 문제를 확인하기 위해 상관분석(CorrelationAnalysis)을 실시했다. 또한 가설 검증을 위해 중다회기분석(MultipleRegressionAnalysi을 실시하였고 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 무용교사의 감성적 리더십이 교사 신뢰에 미치는 영향을 분석한 결과 감성적 리더십의 하위 요인 중 사회적 인식과 관계관리가 신뢰에 유의한 정적 영향을 미쳤고 그 중 사회적 인식이 더 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 하위 요인 중 자기인식은 유의한 영향을 주지 않았다. 둘째, 무용교사의 감성적 리더십이 수업 몰입에 미치는 영향을 분석한 결과 감성적 리더십의 하위 요인 중 관계 관리와 사회적 인식이 학생들의 수업 몰입에 유의한 정적 영향을 미쳤으며 그 중 관계관리가 더 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 하위 요인 중 자기인식은 유의한 영향을 주지 않았다. 셋째, 예술고등학교 학생들이 느끼는 교사신뢰가 수업 몰입에 미치는 영향을 분석한 결과 본 연구에서 교사신뢰의 하위요으로 설정한 일관성, 성실성, 능력 모두 수업 몰입에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.;The purpose of this research is to investigate the impact of emotional leadership on arts high school students’immersion in lessons and trust in teachers. The dance majors in arts high schools located in Seoul, Gyeonggi, Incheon and Busan were selected as the research population. A sample of 218 students was drawn using the convenient sampling method, and excluding the five considered to contain insincere content, 213 responses were finally used in the analysis of the results of this study. In respect to data processing, exploratory factor analysis and reliability analysis were carried out to verify the validity and reliability of the research tools, and correlation analysis was implemented to identify the linear relationships between the variables and check the multicollinearity problem. In addition, multiple regression analysis was done for hypothesis testing, and the following results were obtained. Firstly, the analysis of the impact of the dance teachers’ emotional leadership on trust in them showed that among the subfactors of emotional leadership, the social awareness and relationship management had significant positive impacts on trust, of which the former had a greater impact. The subfactor self-awareness did not have a significant impact. Secondly, the analysis of the impact of dance teachers’emotional leadership on immersion in lesson showed that among the subfactors of emotional leadership, relationship management and social awareness had significant positive impacts on students’ immersion in lesson, of which the former had a greater impact. The subfactor self-awareness did not have a significant impact. Thirdly, the analysis of the impact of trust that the students of arts high school have in teachers on the immersion in lesson showed that all the subfactors of trust in teachers selected by this research, which are consistency, sincerity, and ability, had significant positive impacts on immersion in lesson.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 및 가설 5 C. 용어 정의 6 D. 연구의 제한점 7 Ⅱ. 이론적 배경 8 A. 무용교육 8 B. 감성적 리더십 10 C. 수업몰입 15 D. 교사신뢰 23 Ⅲ. 연구방법 26 A. 연구대상 26 B. 조사절차 26 C. 조사도구 27 D. 조사도구의 타당도 29 E. 자료처리방법 35 Ⅳ. 연구의 결과 36 A. 무용교사의 감성적 리더십이 교사신뢰에 미치는 영향 36 B. 무용교사의 감성적 리더십이 수업 몰입에 미치는 영향 37 C. 교사신뢰가 수업몰입에 미치는 영향 38 Ⅴ. 논의 39 A. 무용교사의 감성적 리더십이 교사 신뢰에 미치는 영향 39 B. 무용교사의 감성적 리더십이 수업 몰입에 미치는 영향 40 C. 교사신뢰가 수업 몰입에 미치는 영향 41 Ⅵ. 결론 및 제언 43 A. 결론 43 B. 제언 44 참고문헌 45 부록 50 ABSTRACT 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent692068 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title무용교사의 감성적 리더십이 예술고등학교 학생의 교사신뢰 및 수업 몰입에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe effect of Arts High School Dance Education Teacher’s Emotional Leadership on Trust in Teacher and Class Flow-
dc.creator.othernameLee, jai young-
dc.format.pagev, 55 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2021. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE