View : 827 Download: 0

텍스트 수정이 한국어 관용어의 우연적 어휘 학습에 미치는 영향

Title
텍스트 수정이 한국어 관용어의 우연적 어휘 학습에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Text Modification on Incidental Vocabulary Learning of Korean Idioms
Authors
김채영
Issue Date
2021
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effects of text modification on incidental vocabulary learning of Korean idioms through reading by Korean learners of the intermediate level. The type of text modification consists of text elaboration (TE), visual input enhancement (VIE), and a combination (TE+VIE). The study focused on how three types of text modifications would affect Korean learners’ incidental vocabulary learning of Korean Idioms. The research questions of this study were as follows: 1. Will text modification have a significant effect on incidental vocabulary learning of Korean idioms? 2. Will the type of text modification affect the learning of Korean idioms’ meaning differently? 3. Will the type of text modification affect the learning of Korean idioms’ form differently? The learners of this study were divided into an experimental group and a control group: the experimental group was provided modified texts and the control group was provided an unmodified text. Specifically, the learners were randomly assigned into one of three experimental groups (TE, VIE, TE+VIE) and one control group. 60 Korean learners were asked to read one of four versions of Korean text that contained 8 target words. The target words are low-transparency Korean idioms which were selected by conducting a transparency judgment task with 30 native Koreans. After the treatment, an immediate vocabulary post-test which consists of a receptive and productive vocabulary test and a retrospective vocabulary assessment were administered to each group. The collected data were analyzed by ANOVA of the SPSS 26.0 program and the effect sizes were reported. The results of this study were as follows: First, text modification had no significant effect on incidental vocabulary learning of Korean idioms. There was no significant difference between the experimental group and the control group. However, the descriptive result indicated that the average score of the experimental group was higher than that of the control group. This result shows that text modification positively affected incidental vocabulary learning. Second, the type of text modification had no significant effect on the learning of Korean idioms’ meaning. There was no significant difference between the three types of text modifications and the unmodified text in the receptive vocabulary test. However, when compared simply through differences of averages, TE had a higher average score than other types of modifications and the unmodified text. This result shows that TE positively affected the learning of Korean idioms’ meaning. Third, the type of text modification had no significant effect on the learning of Korean idioms’ form. There was no significant difference between the three types of text modifications and the unmodified text in the productive vocabulary test. However, when compared simply using differences of averages, TE+VIE and VIE had higher average scores than TE and the unmodified text. This result shows that VIE positively affected the learning of Korean idioms’ form. In conclusion, there were no statistically significant effects on incidental vocabulary learning of Korean idioms in this study. However, it is meaningful that this study figured out text elaboration has a positive effect on meaning recognition of Korean idioms and visual input enhancement has a positive effect on form recognition of Korean idioms. It is necessary to find and develop how to teach Korean idioms by text modification through reading in future research. ;본 연구에서는 텍스트 수정이 한국어 관용어의 우연적 어휘 학습에 미치는 영향에 대해서 알아보고자 하였으며, 이와 더불어 상세화와 입력 강화라는 텍스트 수정 유형에 따라 관용어의 의미와 형태 학습에 미치는 영향이 다르게 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이에 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구 문제 1. 텍스트 수정이 한국어 관용어의 우연적 어휘 학습에 유의미한 영향을 미칠 것인가? 연구 문제 2. 텍스트 수정 유형에 따라 한국어 관용어의 의미 학습에 미치는 영향이 다르게 나타날 것인가? 연구 문제 2. 텍스트 수정 유형에 따라 한국어 관용어의 형태 학습에 미치는 영향이 다르게 나타날 것인가? 이를 위해 먼저 한국어 모어 화자를 대상으로 한국어 관용어에 대한 의미 투명도 검증을 실시하여 의미 투명도가 낮은 한국어 관용어를 목표 어휘로 선정하였다. 선정된 목표 관용어를 대상으로 본 연구에서는 TOPIK 4급 수료 수준의 한국어 학습자 60명을 대상으로 실험을 진행하였다. 실험은 수정하지 않은 텍스트를 제공받는 통제 집단과 수정된 텍스트를 제공받는 실험 집단으로 나뉘며, 실험 집단은 텍스트 수정 유형인 상세화, 입력 강화, 상세화 + 입력 강화로 다시 세 집단으로 나뉘게 된다. 실험은 각 집단별로 텍스트를 읽은 뒤에 즉시 사후 어휘 평가를 실시하였으며, 이 때 어휘 평가는 수용적 어휘 평가와 생산적 어휘 평가로 구성되어 있다. 그리고 마지막으로 회고적 어휘 평가를 통해 실험 참여자가 실험 전에 목표 관용어를 배우거나 접해서 그 의미를 알고 있다면 표시하도록 하여, 어휘 평가에서 정답이나 유사한 의미를 적었을 경우 해당 관용어에 대해 사전 지식이 있는 것으로 간주하여 채점에서 제외시키고 어휘 평가 점수를 조정하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 기술통계와 일원분산분석의 방법으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 텍스트 수정이 한국어 관용어의 우연적 어휘 학습에 유의미한 영향을 미치는지 알아보기 위해 일원분산분석을 실시한 결과, 수용적 어휘 평가와 생산적 어휘 평가 모두 실험 집단과 통제 집단 간에 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 그러나 평균 점수만을 비교하였을 때는 실험 집단이 통제 집단에 비해 높게 나타났다. 따라서 텍스트 수정이 관용어의 우연적 어휘 학습에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지는 않았지만 어느 정도 긍정적인 영향을 미친다고 보았다. 둘째, 텍스트 수정 유형에 따라 한국어 관용어의 의미 학습에 미치는 영향이 다르게 나타나는지 알아보기 위해 일원분산분석을 실시하였다. 그 결과, 텍스트 수정 유형은 관용어의 의미 학습에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 그러나 수용적 어휘 평가의 평균 점수만을 비교하였을 때, 상세화 > 입력 강화 > 상세화 + 입력 강화 > 무수정 순으로 높게 나타났으므로 상세화 유형의 텍스트는 관용어의 의미 학습에 어느 정도 도움이 되는 것으로 보았다. 셋째, 텍스트 수정 유형에 따라 한국어 관용어의 형태 학습에 미치는 영향이 다르게 나타나는지 알아보기 위해 일원분산분석을 실시하였다. 그 결과, 텍스트 수정 유형은 관용어의 형태 학습에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 그러나 생산적 어휘 평가의 평균 점수만을 비교하였을 때는 상세화 + 입력 강화 > 입력 강화 > 무수정 > 상세화 순으로 높게 나타났다. 따라서 입력 강화 유형의 텍스트는 관용어의 형태 학습에 어느 정도 도움이 되는 것으로 보았다. 본 연구에서는 텍스트 수정이 관용어의 우연적 어휘 학습에 영향을 미치는지, 그리고 텍스트 수정 유형에 따라 관용어의 의미와 형태 학습에 미치는 영향이 다르게 나타나는지 살펴보고자 하였다. 그 결과, 통계적으로 유의미한 차이를 발견하지는 못 하였지만, 텍스트 수정이 관용어의 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 알아볼 수 있었다. 또한 상세화 유형은 관용어의 의미 학습에, 입력 강화 유형은 관용어의 형태 학습에 어느 정도 도움이 된다는 것을 살펴볼 수 있었다. 따라서 본 연구는 텍스트 수정과 그 유형이 관용어의 우연적 어휘 학습에 미치는 영향에 대해서 밝히고자 했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과를 참고하여 앞으로도 텍스트 수정을 활용한 관용어 학습이 활발하게 이루어지길 바라며, 나아가 관용어 학습을 통해 한국어 학습자의 한국 문화에 대한 이해와 의사소통의 유창성을 높일 수 있기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE