View : 701 Download: 0

오르프 기법을 활용한 음악 중재 연구 고찰

Title
오르프 기법을 활용한 음악 중재 연구 고찰
Other Titles
A study on the analysis of music intervention using the Orff technique
Authors
박지혜
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김수지
Abstract
본 연구는 국내 오르프 기법을 활용한 음악중재연구의 전반적 특성, 음악 적용 방법, 음악 활용 내용을 분석하였다. 별도의 기간은 산정하지 않고 최초 개제년도인 1994년부터 2020년 4월까지의 오르프 기법을 주 중재도구로 사용한 음악 중재연구를 전자 데이터베이스를 통해 검색하였다. 분석기준에 따라 선정된 총 56편의 문헌을 분석하였다. 연구 결과 음악치료와 음악치료 외 타 분야의 공통점과 차이점이 있었다. 음악치료와 음악치료 외 타 분야 모두 유아, 아동 대상 연구가 가장 많은 비중을 차지하였으며, 단일집단사전사후 연구 설계의 사용이 높게 나타났다. 음악치료와 음악치료 외 타 분야는 최초 연구 진행시기, 목표 영역, 활동 내용에서 차이점이 나타났다. 음악치료 외 타 분야에서는 1994년 음악치료는 2001년 연구가 시행되기 시작하였으며, 음악치료에서는 정서영역, 그 외 영역에서는 음악영역이 가장 많은 비중을 차지하였다. 음악치료는 오르프 교수법에서의 활동을 그대로 적용하지 않고 각 연구대상의 필요에 맞게 몇 가지 활동을 선택하거나, 세부 목표를 기준으로 진행하였다. 음악치료 외 타 분야 연구에서는 장애가 있는 연구대상의 경우 연구대상의 필요에 맞게 몇 가지 활동을 선택하였으나 대부분의 연구에서 오르프 교수법에서 정의하는 활동 순서(말하기-노래하기-신체 표현-악기연주)와 동일하게 진행하는 경향을 보였으며, 활동 순서에 따른 회기 진행이 대부분이었다. 오르프 기법을 활용한 음악 중재의 음악치료와 음악치료 외 타 학문과의 비교분석을 통해 오르프 음악치료의 제한점 및 타 학문과의 차이점을 밝혀내었다. ;This study analyzed the overall characteristics of the music arbitration study using the domestic orf technique, the method of applying music, and the contents of music use. Music arbitration studies using the Orff technique from 1994 to April 2020, the first opening year, as the main mediation tool were searched through the electronic database. A total of 56 documents selected according to the analysis criteria were analyzed. As a result of the study, there were differences and similarities between music therapy and music therapy. In both music therapy and music therapy, research on infants and children accounted for the largest portion, and the use of research design after single group dictionary was high. Differences in music therapy, music therapy, and other fields showed differences in the initial research progress, target areas, and activities. In other fields other than music therapy, in 1994, music therapy began to be conducted in 2001. In music therapy, the emotional domain and the music domain occupied the most weight. Music therapy did not apply the activities in the Orff teaching method as it was, but selected several activities according to the needs of each research subject, or proceeded based on detailed goals. In studies other than music therapy, in the case of research subjects with disabilities, several activities were selected according to the needs of the research subjects, but in most studies, they were the same as the order of activities defined by Orff's teaching method (speaking-singing-body expression-musical instrument performance). There was a tendency to proceed, and most of the sessions were conducted according to the order of activities. Through comparative analysis with music therapy of music intervention using the Orff technique and music therapy and other disciplines, the limitations of Orff music therapy and the differences between other disciplines were revealed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE