View : 774 Download: 0

무용 지도자의 변혁적 리더십이 교수-학생 상호작용 및 전공만족도에 미치는 영향

Title
무용 지도자의 변혁적 리더십이 교수-학생 상호작용 및 전공만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Transformational Leadership of Dance Leaders on Professor-Student Interaction and Students' Major Satisfaction
Authors
정소원
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍은아
Abstract
본 연구는 무용교육의 주최자인 무용 지도자가 갖고 있는 변혁적 리더십이 교수-학생 상호작용과 전공만족도에 미치는 영향을 알아보고, 변혁적 리더십과 교수-학생 상호작용, 전공만족도의 관계에서 무용 지도자에 대한 교수-학생 상호작용이 무용을 전공한 대학생의 전공만족도에 어떠한 매개역할을 하는지를 밝히는 것이다. 본 연구를 수행하기 위해 연구자는 2019년 서울, 강원도, 전북 및 광주지역의 무용전공 대학생들을 모집단으로 선정하고, 총 330명의 자료를 최종 분석하였다. 조사 도구로는 설문지를 이용하였고, 배경변인으로 응답자 성별, 학년, 지도자 성별, 전공으로 구성하여 4문항, 무용 지도자의 변혁적 리더십의 하위요인인 카리스마, 영감적 동기, 개별배려, 지적자극 관련 16문항, 교수-학생 상호작용의 하위요인인 친밀감, 신뢰감 관련 18문항, 전공만족도 관련 16문항으로 총 56문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 설문조사의 결과분석은 SPSS 25.0을 이용하여 분석하였다. 인구통계학적 특성을 확인하기 위해 기술통계분석 및 빈도분석을 실시하였고, 측정도구 검증에는 베리맥스를 이용한 탐색적 요인분석으로 실시하고, Cronbach’s α를 통해 신뢰도를 확인하였다. 독립 t검증과 일원변량분석을 통해 변수간의 차이를 분석하고 관련성은 Pearson의 상관관계분석을 하였으며 Baron과 Kenny(1986)의 매개효과 검증 3단계에 따라 요인별 다중회귀모형과 선형회귀모형을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용 지도자의 변혁적 리더십과 교수-학생 상호작용의 관계를 분석한 결과 무용 지도자의 변혁적 리더십이 교수-학생 상호작용에 정적(+) 영향을 미쳤다. 둘째, 무용 지도자의 변혁적 리더십과 전공만족도를 분석한 결과 무용 지도자의 변혁적 리더십이 전공만족도에 정적(+) 영향을 미쳤다. 셋째, 무용 지도자의 변혁적 리더십과 전공만족도 간에 교수-학생 상호작용의 매개효과를 검증한 결과 교수-학생 상호작용은 무용 지도자의 변혁적 리더십과 전공만족도에 완전매개역할을 하는 것으로 나타났다. 무용 지도자의 변혁적 리더십은 교수-학생 상호작용을 매개로 하여 학생들의 전공만족도를 향상시키는 것을 의미한다. 결과적으로, 무용 지도자의 변혁적 리더십은 교수-학생 상호작용에 긍정적인 영향을 미치고, 교수-학생 상호작용을 통해 학생들의 전공만족도에 영향을 미친다는 것을 확인 할 수 있었다. 즉 무용 지도자의 변혁적 리더십이 높을수록 학생들이 무용 지도자에 대해 느끼는 친밀감과 신뢰감이 높아지고, 이는 전공만족도의 효과를 높이는 것으로 나타났다.;The purpose of the research was to examine the effect of transformational leadership of dance leaders on professor-student interaction and major satisfaction of students. By analysing how transformational leadership and major satisfaction offered more trust to students, the paper aimed to provide useful sources for dance education. The research was based on data collected from 330 active dance-major students mostly based in Seoul, Gwangju and other cities in Gangwon and North Jeolla Provinces in 2019. The study used the SPSS 25.0 to analyse the questionnaire, and frequency analysis and descriptive statistics to analyse demography. In order to verify measuring tools, reliability analysis, Exploratory Factor Analysis and Pearson's correlation analysis were used. The study also employed both multiple-regression and linear-regression models according to Baron and Kenny's (1986) three-step verification of the mediating effect. The conclusion of this study were as follows: first of all, with regard to the relationship between dance leaders' transformational leadership and their interactions with students, the survey showed that there was a positive effect. Furthermore, it appeared that dance leaders' transformational leadership also provided positive effect to students' major satisfaction. Lastly, professor-student interaction played a role as mediating effect; hence, dance leaders' transformational leadership enhanced student's major satisfaction as well as their performance by interactions between professors and students, which served as medium.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE