View : 30 Download: 0

무용지도자 이미지가 성인취미발레 학습자의 참여만족 및 무용지속의도에 미치는 영향

Title
무용지도자 이미지가 성인취미발레 학습자의 참여만족 및 무용지속의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Image of Dance Instructor on Participation Satisfaction and the Dance Adherence Intention
Authors
박미진
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구의 목적은 무용지도자이미지가 성인발레학습자의 참여만족 및 무용지속의도에 미치는 영향을 알아보고, 이들의 관계를 검증하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 20대 이상의 성인 남녀를 모집단으로 설정 하고, 유의표집방법을 사용하여 총 298부의 자료가 최종분석에 사용되었다. 수집 된 자료 중 분석 가능한 자료를 SPSS 25.0을 이용해 상관분석, 다중회기분석을 이용한 분석을 실시하였다. 이를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용지도자 이미지는 성인발레 학습자의 참여만족에 유의한 영향을 미친다. 지도자의 품성과 교육적 전문성, 체계적인 업무역할을 보일수록 학습자의 참여만족도가 높다. 둘째, 무용지도자의 외모 이미지는 성인발레 학습자의 사회적 만족에 유의한 부적 영향을 미친다. 즉, 지도자의 외모이미지 보다 수업 구성원과 지도자 간에 관계가 사회적 만족에 미치는 영향이 높다. 셋째, 무용지도자 이미지는 성인발레 학습자의 지속의도에 유의한 영향을 미친다. 즉, 지도자가 체계적인 교육적 전문성을 보일수록 학습자의 지속 의도는 높다. 넷째, 성인발레학습자의 참여만족은 지속의도에 유의한 영향을 미친다. 지도자의 정서적, 교육적 지원을 통한 학습자의 심리적, 교육적 만족은 무용지속의도에 긍정적인 영향을 미친다. 이러한 결과는 무용지도자 이미지는 참여만족도 및 무용지속의도와 연관성을 나타내며, 무용지도자는 효율적 지도방법과 철저한 이미지 관리가 요구될 것이다.;The purpose of the study was to investigate an effect of a dance instructor’s image on a participation satisfaction and a dance adherence intention. For the purpose of this study, 298 adult ballet members in Seoul and Gyeonggi area were selected as subjects. The collected data were analyzed using SPSS 25.0, and ANOVA program. Reliability analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis and multiple regression analysis were adopted to analyze the study. The results were as follow; First, the moral character and the professionalism factors as a dance instructor’s image have influenced positive effects to a physical and an psychological satisfaction of the adult students. Second, moral character and dance instructor’s role factors as the dance instructor’s image have a strong effects on educational and social satisfaction. Third, there is no specific relationship between an appearance of dance instructor and a social satisfaction of adult students. Fourth, the professionalism factor as a dance instructor’s image has affected to the dance adherence intention. In conclusion, psychological and educational factors as the participation satisfaction have exerted influence on a dance adherence intention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE